RECENZIJA: "A Brilliant Young Mind aka X+Y / Genijalni mladi um" (2014.) - Kad bi život bio poput matematike...

Filip ima 60 sličica. Peri je dao 13 sličica, a Nikoli 16. Nakon toga, Nikola je Peri dao 9 sličica. Koliko sličica imaju Filip, Pero i Nikola? Ah, ta matematika. Zadaci s riječima, brojke, grafovi, formule, jednadžbe, nejednadžbe, bezbroj nepoznanica... Matematika je gotovo sigurno najomraženiji predmet, ali je li ona zapravo toliko teška? Gotovo da nema situacije, događaja ili otkrića koje matematičari ne mogu iskazati na svoj način, naravno putem formula i brojki. Ali što matematika znači za život ili ljubav? Mogu li se oni naučiti poput matematike ili iskazati formulom u kojoj je točan rezultat neizbježan ishod? Naravno da ne mogu. To muči Nathana Ellisa, dječaka iz filma "A Brilliant Young Mind", za kojeg je sva komunikacija nematematičke prirode veoma teška. Da pitate Nathana, on bi sigurno rekao da je matematika puno lakša od života...

Nathan je povučeni devetogodišnjak koji ne govori mnogo. Ljudi misle da nema ništa pametno za reći ili da je glup, ali on je zapravo iznimno pametan i vidi svijet na drugačiji način. Nathan pati od autizma koji uzrokuje sinesteziju, a navedena bolest može se manifestirati na dva načina. Može se pretvoriti u nadarenost ili uzrokovati brojne emotivne probleme u socijalnom aspektu života. Nathan ostaje bez tragično preminulog oca, a jedinog prijatelja pronalazi u svom učitelju matematike, Martinu. Vidjevši Nathanovu zagriženost za matematiku, Martin dolazi na ideju i govori Nathanu o Međunarodnoj matematičkoj olimpijadi koja se ove godine održava u Cambridgeu.

Sam naslov filma i njegov sadržaj svakako podsjećaju na Howardov "Genijalni um". Glavni lik pati od bolesti koju ne može kontrolirati, iznimno je talentiran i inteligentan, a uklapanje u društvo mu predstavlja veliki problem. "A Brilliant Young Mind" je naravno lošiji od "Genijalnog uma", ali je dovoljno dobar da Nathana nazovemo mladim Johnom Nashom koji tek treba sazrijeti.

Nathan smatra da je čudan, ali i da je pametniji od većine ljudi koji ga okružuju. No, to se mijenja kad Nathan otiđe u Tajvan na pripreme za kvalifikacijski turnir. Tamo Nathan više nije čudan, a isto tako više nije niti najpametniji. Više nije 'nerd' niti 'geek' već se nalazi među srodnim dušama koje razmišljaju poput njega. Navedena činjenica pomaže mu da se svakim danom sve više opusti i započne kakav takav društveni život. Uz pomoć matematike, Nathan se zbližava s novim prijateljima i upoznaje svoju prvu simpatiju, kineskinju Zhang Mei. Ona smatra da je Nathan poput kornjače u oklopu i uči ga da je ponekad potrebno promijeniti svoj oblik kako bi se uklopili.

Problem u filmu se javlja u trenucima kad se fokus odmakne od Nathana i za to je prvenstveno kriv neiskusni James Graham koji je napisao scenarij. Sve tri odrasle osobe (Nathanov otac, majka i junkie alkoholičar Martin) prikazane su dosta patetično i isklišejizirano. Kroz cijeli film se proteže tragična smrt Nathanovog oca, nemoć majke koja nije dovoljno pametna za svog sina te Martinova želja da popravi svoje propuste iz prošlosti, ali i da se riješi problema koje ga još uvijek muče.

Redatelj Morgan Matthews dosad se bavio isključivo dokumentarnim filmovima, a otud je i proizašla ideja za njegov prvi dugometražni uradak. Naime, 2007. je snimio dokumentarni film "Beautiful Young Minds" u kojem je predstavio britansku reprezentaciju koja je nastupala na Međunarodnoj matematičkoj olimpijadi. S obzirom da je film redateljski i scenaristički prvijenac osoba koje su radile na njemu, treba biti zadovoljan i ne očekivati remek djelo. Drama nije nimalo lagan žanr i ponekad je vrlo teško pogoditi pravu 'žicu', ali Matthews i Graham su sigurno na dobrom putu.

Zanimljiva ideja, glavni glumac Asa Butterfield ("Hugo", "Enderova igra") i izvrstan soundtrack glavni su aduti ove dopadljive i tople drame. Iako je film pred kraj zalutao u svijet nepotrebnih klišeja i predvidljivosti, ostao je u granicama dobrog ukusa i prevladao je onaj pozitivan 'feel good' osjećaj. Matematički rečeno, formula se pokazala uspješnom.