Nekad se senzacionalistički nastrojeni
mediji zalete pa događajima dodaju pridjeve bez reda i mjere. Koliko smo samo
dosad imali „mečeva stoljeća“, „utakmica stoljeća“ ili recimo „suđenja stoljeća“?
Toliko ih je puno da ih je teško i pobrojati. Međutim, povjesničari filma pamte
jedno suđenje koje bi se doista moglo nazvati holivudskim „suđenjem stoljeća“.
Riječ je naravno o prošlom stoljeću, a nesretni junak ove priče je sjajni
komičar i jedna od prvih filmskih zvijezda – Roscoe „Fatty“ Arbuckle. Taj sjajni komičar kojeg su često
spominjali u istoj rečenici s Charlijem
Chaplinom i Busterom Keatonom,
sjeo je na optuženičku klupu na početku ludih
dvadesetih. Optužen za ubojstvo, osuđen je od medija puno prije nego je
suđenje završilo. To što je na kraju oslobođen nije pomoglo ni njemu ni urbanoj
legendi koja se oko toga izgradila. Nikad kasnije nije uspio sprati ljagu sa svoga
imena. Priča o Arbuckleu nema sretan kraj. Umro je sam, poistovjećen sa skandalom
koji mu je toliko uzeo, 1933. godine. Čak ni isprika porote „osjećamo da je
optuženiku učinjena velika nepravda“ nije pomogla. U današnjoj „Drugoj strani
filma“ osvrnut ćemo se na tu tužnu priču, priču čiji je glavni lik Roscoe „Fatty“
Arbuckle.
Arbuckle će, osim po suđenju,
ostati zapamćen i po svojoj popunjenoj figuri. Figura je to koja mu od malena
nije donosila previše sreće. Nakon što mu je majka umrla kad je imao dvanaest
godina, otac ga se odrekao. To je prisililo mladog Roscoea da se uzdržava kako
zna i umije. Nastupao je po vodviljijima, birtijama i raznim opskurnim
lokalitetima prije nego što se 1909. godine okušao na filmu. Uspon je bio
strelovit. Od početaka kao statist do naslovnih uloga u popularnim „Keystone“ komedijama Marka Sennetta, Arbuckle je postao
jedna od prvih istinskih filmskih zvijezda. Kad su on i njegov partner Mabel Normand 1914. godine potpisali za
Paramount ponuđeni im je ugovor nudio 1000 $ dnevno i potpunu kontrolu nad
filmovima koje stvaraju. Taj isti ugovor podebljan je 1918. na trogodišnji
ugovor vrijedan milijun dolara godišnje (u današnjim dolarima oko 13 milijuna).
Devetog rujna 1921., međutim, za „Fattya“
se sve promijenilo. Što se zaista dogodilo u hotelskoj sobi u San Franciscu te
rujanske večeri saznalo se mnogo kasnije. Istina je bila tragično jednostavna.
Glumica Virginia Rappe previše je popila
uslijed čega je došlo do napuknuća mokraćnog mjehura. Arbuckle je pozvao
hotelskog liječnika koji je nesretnoj glumici dao morfij i poslao ju u bolnicu.
U bolnici je umrla tri dana kasnije, a kao razlog smrti naveden je peritonitis.
O smrti Virginije Rappe napisane su knjige, a o njoj su lamentirali i razni
teoretičari. Ne treba zaboraviti da je 1921. u SAD-u na snazi prohibicija i da
je alkohol koji je tad dostupan daleko lošije kvalitete od uobičajenog. Takav
alkohol mogao je vrlo lako dovesti do komplikacija koje su rezultirale
glumičinom smrću, pogotovo kad se uzme u obzir da je ona i ranije imala problema
s unutarnjim organima uslijed izvršenih abortusa. No, tragedija Virginije Rappe
nije zahvatila samo nju. Posredna žrtva njene tragedije bio je i Roscoe „Fatty“
Arbuckle.
Glumičina pratilja na tragičnoj
zabavi Bambina Maude Delmont rekla
je policiji da je Arbuckle silovao Virginiju Rappe. Delmont je, pretpostavlja
se, htjela doći Arbuckleova imetka. Policija je, pod utjecajem njenog
svjedočenja (a vjerojatno i kojeg potplaćenog doktora) zaključila da je glumici
vodenjak pukao uslijed Arbuckleove težine tijekom silovanja. Novine su se povampirile.
Uslijedio je prvi slučaj koji je nazvan „suđenjem stoljeća“. Kako je to i
danas, novinari su dodali malo začina priči, pa su tako izvijestili da je
Arbuckle kao alat tijekom gnjusnog čina koristio bocu Coca-Cole. Teoriju prema
kojoj je Delmont tražila od Arbucklea novac da preokrene svoje svjedočenje
navelo je nekoliko tadašnjih korničara, ali kad se medijska mašinerija jednom
zahukta rijetko ju što može zaustaviti. Koliko je to stvarno tako možda
najbolje pokazuju riječi koje je baš Roscoeu izrekao William Randolph Hearst (koji je poslužio kao model za „Građanina Kanea“):
„Sinko, uopće me ne zanima jesi li
ti to učinio. Sve što sam želio bilo je – prodati novine.“
Kao da sve to samo po sebi nije dovoljno
grozno po Arbucklea, tadašnji javni tužitelj okruga San Francisco Metthew Brady želio je iskoristiti
slučaj Fatty Arbuckle kao odskočnu dasku. Metoda kojom se pritom poslužio je u
najmanju ruku diskutabilna. Javno je u nekoliko navrata proglasio Arbucklea
krivim i tako vršio pritisak na svjedoke da lažno svjedoče, kao i ponude kriminalcima
o smanjenju kazne ukoliko budu lažno svjedočili protiv Roscoea Arbucklea. Dva
su suđenja propala jer se porota nije mogla odlučiti, a Brady nikad nije pozvao
Delmont da svjedoči protiv Arbucklea. Vjerojatno je znao da se pred vještim
odvjetnikom njeno svjedočenje ne bi moglo održati. Na trećem je suđenju Arbuckle
proglašen nevinim. Tu je presudu porota donijela za šest minuta, od čega je pet
minuta sastavljala sljedeću izjavu:
„Oslobođenje
nije dovoljno za Roscoea Arbucklea. Osjećamo da je njemu učinjena velika
nepravda. Također, smatramo kako je naša dužnost bila da ga oslobodimo, s
obzirom da nema ni najmanjeg dokaza koji bi ga na bilo koji način povezivao s
izvršenim zločinom. Bio je postojan tijekom čitavog procesa, stalno
ponavljajući istu priču kojoj smo svi povjerovali. Događaji u hotelu imali su nesretan
rasplet po gospodina Arbucklea, ali kako dokazi pokazuju, on za takav rasplet
nije odgovoran. Mi mu želimo puno sreće i uspjeha, te se nadamo da će američki
narod smoći snage da povjeruje u prosudbu četrnaestero muškaraca i žena koji su
trideset i jedan dan slušali izlaganje dokaza, da je Roscoe Arbuckle u potpunosti
nevin i oslobođen svake krivnje.“
U svakom bi drugom slučaju takva
izjava bila dovoljna barem za ispriku. No Hearstove su novine nastavile
raspirivati mržnju prema Arbuckleu do te mjere da je čak i njegova žena
napadnuta. Studiji su mu čak zabranili da rad, donijevši tu odluku šest dana
nakon oslobađajuće presude. Iako su u prosincu 1922. tu zabranu službeno
povukli ona je neformalno ostala na snazi. Mržnja je išla toliko daleko da su
čak uništavani i njegovi filmovi. Jedini čovjek koji je ostao na njegovoj
strani bio je Buster Keaton koji je davao Arbuckleau 35% profita producentske
kuće koju mu je ovaj prodao 1918. godine.
Roscoe „Fatty“ Arbuckle umro je od
srčanog udara 1933. godine. No, urbana legenda je ostala. Priča
o komičarskoj zvijezdi koja je kolegicu silovala bocom također. Iako danas
znamo da ništa od toga nije istina takva se tvrdnja još može pronaći čak i u
relevantnoj literaturi. S obzirom da postoji ona poslovica o tome „tko se
zadnji smije“, a da se uz njegove filmove uvijek gušt smijati možda će ovaj
članak bar donekle rasplinuti tu ružnu, a izdržljivu neistinu. Također, možda
će barem donekle upozoriti na razarajuću moć medija koji lako stvaraju, ali i
uništavaju „zvijezde“.
Prošlo je gotovo sto godina od ove
tužne i tragične priče. Čovjek koji je nasmijavao druge, nezasluženo je umro
omražen. Zato, stavite si neki od njegovih
filmova, kao primjerice „Garaža“ ili
„Laku noć, sestro!“i uživajte u
veselom debeljku. Čovjek je otkrio Bustera Keatona, uz Chaplina bio
najpoznatiji komičar ranog filma, a nije dočekao vrijeme koje će ga priznati kao
jednog od najzaslužnijih autora i glumaca sedme umjetnosti.
No, to vrijeme je došlo. Vrijeme gdje se „Fatty“, barem na filmu – zadnji smije.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar