RECENZIJA: "RISEN / Uskrsnuće" (2016.) - Druga strana priče iz pamtivijeka.

Snimanje filmova inspiriranih religijom je dosta zeznuto. Potrebno je pronaći balans između povijesti, vjere i realnosti, a to nije nimalo lako. Stvaranju religijskih filmova nužno je pristupiti vrlo pažljivo. Glavni problem je napraviti scenarij koji neće uvrijediti i odbiti vjernike, a koji će istovremeno ponuditi priču interesantnu drugom dijela gledatelja. Priča o Isusovom uskrsnuću prepričavana je od pamtivijeka, ali ako me dobro služi pamćenje, niti jedna filmska ekranizacija nije ispričala taj događaj iz perspektive koju nudi "Risen". Naime, film je to koji se bavi istragom Isusovog uskrnuća kroz oči Rimljana, točnije rimskog tribuna Claviusa. On je poput 'columbovskog' istražitelja kojem je Poncije Pilat naredio da istraži što se točno dogodilo s Isusom nakon njegove smrti.

Radnja se odvija 33. godine nakon Krista u Judeji gdje vladaju Rimljani. Isus je već razapet, a Baraba pušten na slobodu. Clavius, rimski tribun i desna ruka Poncija Pilata, u lovu je na Barabu kojeg će ubiti u nemilosrdnoj borbi. Po povratku u hram Clavius dobiva novi zadatak, a to je pobrinuti se da Isusovo tijelo završi na sigurnom mjestu, zapečaćeno i osigurano. Angažira dvojicu vojnika da čuvaju špilju na čiji ulaz je postavljena ogromna stijena koja je zapečaćena državnim pečatom. Nakon mirne noći, osvanulo je burno jutro. Vojnici su dosadu pobijedili pićem i zaspali, stijena s ulaza je odlomljena, a Isusovo tijelo je nestalo. Poncije Pilat naređuje Claviusu da hitno istraži i otkrije gdje je tijelo, a razlog istrage je skorašnji dolazak cara Cezara kada sve mora biti u najboljem redu.

Clavius (Joseph Fiennes), zajedno s pomoćnikom Luciusom (Tom Felton), kreće u istragu i traga za svjedocima koji su možda nešto čuli ili vidjeli. Nakon brojnih razgovora s čuvarima, Marijom i apostolima, Clavius postaje izgubljen. Više nije siguran u ishod svoje potrage i ne zna u što vjerovati. Gdje je Isusovo tijelo? Da li ga je netko ukrao? Možda je stvarno uskrsnuo kao što je najavio? Što ako je priča njegovih sljedbenika istinita? Clavius preispituje vlastita uvjerenja i pokušava pronaći odgovor koji bi obrazložio nastalu situaciju.

Joseph Fiennes ("Zaljubljeni Shakespeare", "Neprijatelj pred vratima"), inače brat poznatijeg Ralpha, svojom izvrsnom predstavom nosi ovaj film, pogotovo u prvoj polovici radnje. Fiennesov izgled, njegovo ponašanje i izrazi lica u određenim situacijama su vrlo opisni i govore možda i više od riječi. Totalna suprotnost je Tom Felton (vjerojatno najpoznatiji kao Draco Malfoy iz "Harryja Pottera") koji glumi njegovog pomoćnika. Felton djeluje izgubljeno od prve do posljednje minute, a njegov lik je gotovo beskoristan. Poncija Pilata glumi iskusni Peter Firth ("Equus", "Lov na Crveni oktobar", "Tess"), a ulogu Isusa je vrlo dobro odradio Cliff Curtis ("Tri Kralja", "Dan obuke", "Jahačica kitova").

Svi oni koji vole povijesne filmove, one o drevnom Rimu ili Egiptu, mogli bi biti zadovoljni iako se ne radi o povijesnom, već o religijskom filmu namijenjenom prvenstveno vjernicima. Kostimografija i scenografija možda nisu onakvi kakvi su mogli biti (posljedica malog budžeta), ali dovoljno su uvjerljivi da nas vrate u doba Rimljana. Posebno je zanimljiva borba Claviusove legije protiv Barabe u kojoj je redatelj i scenarist Kevin Reynolds pažnju posvetio borbenim taktikama i ratnim formacijama koje su potekle iz Rima. Prva polovica scenarija je izvrsna i nudi potpuno drugačiji pogled na Isusovo uskrsnuće, pogled iz perspektive tadašnjih nevjernika. Istraživački pristup se pokazao kao izvrsna ideja koja bi mogla zainteresirati veći broj gledatelja. Za razliku od  vizije koju je predstavio Mel Gibson u "Pasiji", Reynolds se nije trudio pružiti što realniji prikaz već se fokusirao na onu stranu priče koja je uglavnom nepoznata.

Druga polovica filma je znatno lošija i nekako se izgubila odlična početna ideja. U tom dijelu filma pratimo Claviusa i apostole koji putuju u Galileju, mjesto gdje im je Isus rekao da će ga pronaći. Istraživački i kriminalistički duh se polako gubi, a prevlada vjera. Javljaju se brojne situacije i motivi preuzeti iz Biblije (hvatanje ribe, ozdravljenje gubavca), a u tim trenucima scenarij pati od nepotrebnih klišeja koje se možda moglo (i trebalo) izbjeći. Zbog navedenog dolazi do toga da Clavius postaje manje bitan za razvoj radnje i postepeno postaje višak na tom putovanju. Neki gledatelji će vrlo vjerojatno zamjeriti preveliku orjentiranost na vjeru u drugom dijelu filma, ali treba priznati da redatelj nije imao previše izbora s obzirom da je krajnji rezultat istrage u ovom slučaju već unaprijed poznat.

Kad uzmem u obzir sve pozitivne i negativne stvari u "Risenu", uglavnom prevladaju one pozitivne. To su vrlo zanimljiva ideja, uverljiva izvedba glavnog glumca i drevna civilizacija koja je prikazana s određenim elementima povijesnog filma. Konačna ocjena bi bila 6.5, ali s obzirom da ne dajemo polovične ocjene, prevagnut ću ipak na ocjenu više. Prvenstveno zato jer se u skorijoj budućnosti nadam pravom povijesnom filmu u kojem nas neće mrcvariti specijalnim efektima i nepotrebnim dodacima.