Ken Loach jedan je od onih redatelja od
kojih očekuješ određen tip filma. Socijalna tematika, radnička Engleska koja je
udaljena od svjetala reflektora i drama postojanja kad egzistencija dolazi pod
znak pitanja. „Kes“ je bio prvi
njegov film koji sam gledao i jedan od prvih filmova zbog kojeg sam plakao.
Nije me to strah priznati jer sam baš gledajući „Kes“ vidio onu djetinjastu
povezanost čovjeka i prirode koju smo skloni zaboraviti. Loach je radeći ovaj
film iskoristio povezanost dječaka i sokola kako bi pokazao da je priroda iskrenija
od ljudi, a i da se inteligencija ne nalazi uvijek u ocjenama.
Gledajući „Kes“
osjećao sam simboliku u zraku. Ljudski je duh nesputan, divlji poput sokola pa
je zato „Kes“ simbolika onoga što čovjek može učiniti. Potencijal postoji. No,
sustav vrlo često svojim ustaljenim i neinventivnim očekivanjima taj potencijal
odbija prepoznati. „Kes“ je film o čovjeku i prirodi, o potencijalu i njegovu
ostvarenju. No, to je istodobno i priča o radničkoj Engleskoj prije Margaret Tatcher. Sve u svemu, riječ je
o potresnom i dubokom filmu koji se ne zaboravlja.
U tom je
smislu „Kes“ simbol bijega od neperspektivne radničke Engleske, svijeta koji
treba kritizirati, ali koji za Billyja,
glavnog junaka filma, nema alternative. Taj petnaestogodišnji dječak osuđen je
na eskapizam, simbol kojeg će postati njegov sokol. Svijet je to osuđen na
industriju i ugljenokope, u kojem prevladava nezainteresiranost i predodređene
socijalne uloge. Kako Billy govori jedinom učitelju koji za njega pokaže
interes, učitelji ne slušaju nas – mi ne doživljavamo njih. Takva nezainteresiranost
ne vlada samo u školskim klupama nego svugdje. Sokol je u tom smislu ne samo
bijeg, nego i jedino iskreno što Billy nalazi. Simbol nade.
Izvanredni David Bradley sjajno je odigrao
petnaestogodišnjeg mladca koji se povezuje s prirodom i životinjama zato što je
sve oko njega daleko i neprirodno. Zaista, dječak briljira u ovom filmu dok
Loach majstorski koristi njegove ekspresije kako bi pokazao otuđenost
kapitalizma od čovjeka i prirode istodobno. Iskorištavanje i zatiranje svake
ljudskosti i individualizma ne dovodi do slobode nego je, kao što često biva u
filmovima ovog sjajnog redatelja, simbol nove i naprednije vrste ropstva. Dok
gledamo „Kes“ kao da gledamo tmurnu viziju svijeta u kojem živimo. U toj viziji
nema etiketa, ambalaže i celofana. Moderni je to Dickens, moderni „Oliver Twist“, no Loach itekako dobro
zna što nam servira pa je kraj ovdje daleko realniji i mračniji nego što je to
kod Dickensa slučaj.
Zanimljivo je
primijetiti kako se likovi u filmu nose s očekivanjima sustava, kao i
razočaranju koji neminovno slijedi iz „modernog ropstva“. Nigdje to nije
pokazano s više karikaturalnosti nego u liku Billyjeva profesora tjelesnog koji
svoje frustracije pokazuje time što nosi dres Bobbyja Charltona i utvara si da mu je ravan. Njegova publika su,
za razliku od Bobbyjeve, školska djeca koja dječje naivno prozru jadno
pomaknutu predstavu, no nitko mu se – osim donekle Billyja – zbog njegove
pozicije moći ne usudi to jasno pokazati.
Britanski filmski
institut uvrstio je „Kes“ među deset filmova koje bi svakako trebalo pogledati
prije četrnaeste godine, ali ovo je film i za zahtjevniju filmsku publiku.
Riječ je o jednom od najboljih britanskih filmova uopće, a u njemu se vidi Loachevo
majstorstvo što će se dodatno izbrusiti u njegovim narednim filmovima. No,
koliko god osobno volio Kena Loacha, rijetko je gdje iskren i neposredan kao u
ovom genijalnom filmu. Publika s pretplatom na Cinemax može ga pogledati ovih dana, a svima ostalima preporučam da
nabave sjajno DVD izdanje koje je izdao „Criterion“.
„Kes“ treba
promatrati u kontekstu vremena kad je snimljen. 1969. godine Ken Loach je
nastojao artikulirati gnjev cijele jedne generacije, generacije koja je
iznjedrila „Beatlese“ i „Stonese“, generacije koja se ne sjeća Drugog svjetskog
rata. „Kes“ je simbol generacije koja odbija šutjeti, koja je divlja i
nesputana kao sokol. Budućnost te generacije, kao i ideala koje je sa sobom
donijela, po Loachu nije optimistična. Uvijek će se naći neki primitivac sa
svojim jednostavnim potrebama iza kojih se sve plemenito i uzvišeno mora
sakriti.
Možda baš
zato, „Kes“ možemo tretirati i kao upozorenje. Primitivcima ne smijemo dati da
nam slome duh. Sloboda je divlja i nesputana. Ne smijemo dopustiti sustavu da
ju ograničava jer smo na koncu ljudi, a ne samo brojevi. Sloboda je ovdje i privilegij,
nešto što treba zaraditi. Zato, „Kes“ ima svoju vrijednost i gotovo pedeset
godina nakon što je nastao. Zato je, nakon svih ovih godina, legendaran poput
redatelja koji ga je napravio.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar