U trenutku kad sam pročitao Marvelov stripovski cross-over „Građanski rat“ pitao sam se kako je moguće da se kroz sto različitih
stripova, s različitim likovima i autorima, ispriča tako kompleksna priča.
Ukratko, u tom događaju Marvelova svemira konflikt se zasniva na pitanjima
trebaju li superheroji otkriti svoj identitet i treba li njihovo djelovanje
kontrolirati neko nadležno tijelo. Za razliku od filmske adaptacije u taj
stripovski događaj koji od srca preporučujem uključeni su X-meni, Fantastična Četvorka, Punisher, Daredevil i još neki junaci
koje u filmskoj adaptaciji iz raznih razloga nemamo prilike gledati. Glavna
snaga filma „Kapetan Amerika: Građanski
rat“ leži u tome da je, ograničenjima usprkos, uspio prenijeti atmosferu
originala na filmsko platno. Također, sve učestaliji komentari govore kako je
ovaj film ono što je DC-jeva „Zora
pravde“ trebala biti. Oba ova komentara imaju smisla kad se sve sagleda. „Kapetan
Amerika: Građanski rat“ najpotpuniji je film Marvelova filmskog svemira dosad i
jedan od najboljih žanrovskih filmova uopće. Razlozi za to kriju se u nekoliko razloga
od kojih je sjajan predložak samo najvažniji.
Gledatelji koji nisu pogledali prethodne
nastavke sage o Kapetanu Americi mogli bi imati problema s povezivanjem.
Također, bilo bi dobro prije gledanja pogledati i „Osvetnike 2: Doba Ultrona“. Ništa od toga nije neophodno jer se
film može gledati samostalno, no za lakše shvaćanje odnosa između likova bilo
bi dobro da se potrudite pogledati bar nešto od onoga što je priči prethodilo.
S obzirom na prirodu dosadašnjeg filmskog svemira, kao i kritičnost predloška
prema američkoj politici, prvi plus filma je scenaristička odluka da se film
fokusira na problematiku kontrole superjunaka. Pitanje identiteta i maski ovdje
je ostavljeno po strani što je dobra stvar s obzirom na to kako se Marvelov
filmski svemir dosad razvijao. U tom je razvoju likova s maskama bilo– premalo.
To je pitanje u predlošku, s uključenim X-menima i Defendersima, imalo puno više smisla.
Iz te je odluke proizašao i drugi
plus filma. Fokusom na opiranje Vladi/Ujedinjenim narodima film je dobio i
potrebnu kritičku notu prema američkoj politici svjetskog policajca kojom odiše
i stripovski original. Tamo je to dodatno naglašeno s obzirom na administraciju
Georgea W. Busha (stripovski je
događaj izlazio 2006./07.). Filmu ta crtu zbog prirode medija i manjeg broja
likova od predloška nije tako izražena, ali je zato uzeo ono najbolje od originala.
Sukob Iron Man/Kapetan Amerika. Tony Stark (Robert Downey Jr.) je predstavnik
provladine frakcije. Bivši trgovac oružjem, superheroj čiji je identitet
poznat, osoba koja je odgovorna za formiranje Osvetnika. Nakon što je u borbi
protiv Ultrona ugrožena suverenost
jedne države čiji je dobar dio teritorija uništen, Ujedinjeni narodi donose
rezoluciju kojom nastoje kontrolirati superjunake. Steve Rogers (Chris Evans) opravdano postavlja pitanje neće li se onda
Osvetnici i superheroji iskorištavati za privatne svrhe i neće li se takvom
kontrolom u pitanje dovesti njihova nepristranost? Ideološki sukob prerasta u
osobni, a netrpeljivosti iz ranijih nastavaka sad dobivaju svoj puni smisao.
Bitka dvaju titana stvorit će
dilemu i ostalima. Crna Udovica
(Scarlett Johansson) pokušat će dati dozu razuma cijeloj situaciji. Pred
nama se pojavljuju poznati junaci iz prethodnih nastavaka, pa tako ponovno
vidimo Falcona (Anthony Mackie), War
Machine (Don Cheadle), Hawkeyea (Jeremy Renner), Scarlet Witch (Elisabeth
Olsen), Ant-Mana (Paul Rudd) i Visiona (Paul Bettany). Svi su prisiljeni
odabrati stranu. Dileme superjunaka postaju i dileme gledatelja. Dok se na
platnu nižu argumenti sukobljenih strana nužno će svaki gledatelj za sebe
odgovoriti na pitanje: „Na čijoj sam ja
strani?“
To je pogotovo vidljivo u
pojavljivanju dva nova lika u Marvelovom filmskom svemiru. Crna Pantera (Chadwick Boseman) princ je, u nekoliko ranijih
naslova spominjane, Wakande. Wakanda
proizvodi vibranij, metal od kojeg
je npr. napravljen Kapetanov štit. Upravo će oko T'Challe, što je pravo ime Crne Pantere, scenaristi izgraditi
zaplet. Kao i u originalu povod zapletu je incident s mnoštvom žrtava. Nakon
tog incidenta, svima je jasno, ništa više neće biti isto. Motiv osvete i
samokontrole postaje važan. Nekoliko peripetija u toku filma omogućit će
gledanje tog motiva iz različitih perspektiva. U jednom ćemo trenutku imati
osjećaj da se svi zbog nečeg osvećuju, samo iz različitih razloga. Upravo je
kod Crne Pantere to važno primijetiti. On je ovdje postavljen u važnu ulogu.
Njega u prijašnjim filmovima nije bilo. Zbog toga, čini se, jedino on može
presjeći gordijski čvor.
Tu se „Kapetan Amerika: Građanski
rat“ razlikuje od filma „Batman vs. Superman“. Dok je taj film imao problema s
karakterizacijom likova, mnoštvom priča i osjećajem za ritam; ovaj film sjajno
gradi likove, obiluje odličnim dijalozima i režijski odlično izmjenjuje
akcijske scene s objašnjavanjem zašto su one potrebne. Zbog toga, kao i zbog odlično
ubačenih comic-relief trenutaka, sve
ima smisla. Ništa ne djeluje nezgrapno i pretjerano. Karakterizacija se, još
jednom, pokazala kao Marvelovo najsnažnije oružje. Koliko god mi, s obzirom da
više preferiram DC svemir, bilo teško priznati – Marvelovi su filmovi
povezaniji, smisleniji i zanatski bolje napravljeni. Ideja o jedinstvenom svemiru
u kojem će se serije i filmovi istodobno odvijati zasad se višestruko
isplatila. Sljedeća će godina tu biti presudna. Ako DC ne ispuni visoka
očekivanja na filmskom planu, moguće da će i tu doći do zaokreta.
Primjer sjajne karakterizacije vidi
se u liku zbog kojeg je, na neki način, sve počelo. Bucky Barnes (Sebastian Stan), Ratnik Zime, prijatelj Kapetana
Amerike optužen je za međunarodni terorizam. Kako je u današnjem svijetu
optužnica dovoljna za osudu unaprijed, Kapetan Amerika odlučuje preokrenuti
uloge. Od simbola reda i zakona postaje odmetnik, ova Amerika nije ona koju on
simbolizira. Sedamdeset godina u ledu bilo je dovoljno da se ideali izokrenu i
izopače. Na tragu poslovice po kojoj bi kršćani danas u ludnicu strpali Krista
i Kapetan Amerika postaje terorist, bjegunac od zakona. No, kako on to kaže,
nije teško bježati od zakona kad ga moralno ne priznaješ.
Odanost i prijateljstvo također su
važni motivi. I Rogers i Stark su (bili) prijatelji, no pravim prijateljima
nije problem reći i kritiku. U sudaru ega, čini se, pobijedit će onaj koji ju
zna prihvatiti. No, pitanje je koji će od njih prvi popustiti. Tu je također
važno primijetiti kako se njihov veliki konflikt, onaj prema kojem sve vodi,
odvija s puno takta i ritma, tako da u trenutku kad se dogodi gledatelj shvaća
prema čemu je vodio film. To se, recimo, za „Zoru pravde“ ne može reći.
Važno je odvojiti odlomak i za
povratak Spidermana u Marvelov
svemir. Tom Holland dobio je ulogu
najdražeg crvenog pentrala i moram primijetiti kako njegov Spidey ima
potencijala. Ovdje je Spiderman zaista tinejdžer, s pravim tinejdžerskim
sklonostima. Njegov ulazak u „Građanski rat“ dao je filmu toliko potrebnu notu
opuštenosti zbog koje je postao još bolji. Posebno osvaja sjajna kemija
Spidermana s oba glavna lika, pa se tako ne mogu odlučiti s kime mi je bolji u
komunikaciji. I s Iron Manom i s Kapetanom ona ima svojih prednosti.
Ulogu negativca odigrao je Daniel Brühl koji je odličan, ali i
nedovoljno realiziran Zemo. Ekspresije
i motivi antagonista su odlični. Šteta je što, takav kakav je, nije dobio više
filmskog vremena. Također, vrijedi istaknuti dvije epizodne uloge. Marisa Tomei kao May, teta Petera Parkera
i Martin Freeman kao Everett K. Ross, savjetnik u
Ministarstvu obrane. Nakon „Farga“, „Hobita“
i „Sherlocka“ zabavno je bilo
vidjeti Freemana u Marvelovom svemiru, pogotovo s obzirom na očekivanu veću
ulogu njegova lika samostalnog „Crna Pantera“ filma u 2017.
Jedna od najčešćih kritika filma „Kapetan
Amerika: Građanski rat“ svodi se na pojavljivanje previše likova za samostalan
film o Kapetanu Americi. Iako mi je jasno zašto pojedini gledatelji mogu
razmišljati na taj način, s tom se kritikom ne slažem. Iako se ovdje, kao što
se može vidjeti iz ovog teksta, zaista pojavljuje veliki broj likova ovo je i
dalje priča iznimno važna za razumijevanje lika Stevea Rogersa/Kapetana Amerike.
Nekoliko detalja upućuje na to. Ton filma je sivilom i vidljivim pesimizmom
logični nastavak „Ratnika zime“ koji nam daje priliku da zatvorimo krug s
prošlošću i sadašnjošću lika. U ovom filmu Rogers se simbolično oprašta od prošlosti
(kroz likove Peggy Carter i Buckyja
Barnesa) dok se okreće budućnosti (donekle Spiderman, Sharon Carter i Scarlet Witch). Taj zaokret čovjeka pronađenog u
ledu simbolizira i redefiniranje ideala koje predstavlja. Filozofski rečeno,
mogli bismo reći kako u ovom filmu Kapetan prelazi put od američke „stvarnosti“
do američke „savjesti“. U tom smislu, nema viška likova. Oni su ovdje samo kulisa,
u svrhu boljeg ocrtavanja konflikta i karaktera. „Građanski rat“ je primarno
priča o njemu, nakon njega o Iron Manu, a onda i svemu ostalom, skrivenom
između redova.
Sve u svemu, ne da su Anthony i Joe Russo napravili najbolji Marvelov film o superjunacima, napravili
su jedan od najboljih žanrovskih filmova uopće (pogotovo s obzirom na
produkcijska ograničenja adaptacije zahtjevnog predloška). Ako usporedimo
vrhunce ovog filma, kao i osjećaj koji donose, vidjet ćemo da preokreti i
raspleti imaju smisla u široj i važnijoj priči. Još važnije, film koji se mogao
činiti kao veliki uvodnik u naredne „Osvetnike“ uspio je samostalno donijeti
važnu i veliku priču. To je, primijetit ćete, upravo ono gdje je „Batman vs.
Superman“ podbacio. Također, ovaj film sadrži čak dvije scene nakon završetka, tzv. after-credits i end-credits scenu ako je netko propustio (ovu zadnju nas je u dvorani dočekalo troje).
Za kraj, poslužit ću se Spidermanovom
doskočicom iz filma: „Sjećate se onog starog filma Imperija uzvraća udarac ?“ Današnje su stripovske adaptacije u kinima
dvoboji imperija. Marvel je ovime dobio prvu rundu. Vrijeme je da ona druga imperija uzvrati udarac, recimo već u
kolovozu. Na zadovoljstvo ljubitelja stripova i superheroja. Dok im ide ovako
dobro kao s „Građanskim ratom“ ne preostaje nam drugo nego – trljati ruke.
OCJENA: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
where the fuck is Hulk?pitanje vremena je ubacivanje x-mena...
OdgovoriIzbriši