Postoje filmovi o kojima se priča
godinama. Za njih čuješ od raznih ljudi na raznim mjestima, ali ostaju nedohvatni
kao nekakva legenda o kojoj se raspreda potiho, šapćući. Takav je svakako „Ubojica
ovaca“ Charlesa Burnetta. Film koji je Burnett napravio sedamdesetih kao
svoj diplomski rad jedan je od onih koji je zaslužio svoje mjesto u povijesti
filma čim je snimljen. Zbog toga sam krenuo u ovu avanturu s visokim
očekivanjima, no film je i takva očekivanja nadmašio. Ne bez razloga „Ubojicu ovaca“ nazivaju najvažnijim filmom afroameričke kinematografije, a paradoksalno
je da je napravljen za samo 1000 $. Bizarno je i to da je, iz raznoraznih razloga,
službeno prikazan tek 2007. godine, gotovo 30 godina nakon nastanka. Dotad je bio
jedan od onih filmova „ispod pulta“. Filmski biser dostupan samo rijetkima, a u
mitologiji koja se stvorila oko njega, želja svima.
Razlog za tako kasnu premijeru su
autorska prava na glazbu. Za ta prava trebalo je platiti 150 000 $, a Burnett
kojem je ovo bio diplomski rad, nije imao toliko novca. Često sam se, slušajući
o ovom filmu, pitao zašto jednostavno nije iskoristio neku drugu glazbu? Zašto
je njegove junake morao pratiti baš tako skup zvučni zapis? Onda mi je, nakon
što sam pogledao film, postalo jasno. Glazba je ovdje u ulozi naratora, glazba
je vezivno tkivo radnje. Bez baš te i takve glazbe, „Ubojica ovaca“ ne bi bio
tako dobar film.
„Ubojica ovaca“ iz naslova je Stan.
Posao u klaonici je kao i svaki drugi, običan kao i njegov život. Stan odgaja
djecu nastojeći da budu pošteni i iskreni. Pokušava ih sačuvati od svih
opasnosti geta. Njegovi su odnosi svakodnevni, imaju svoje uspone i padove, a
redatelj nam likove prikazuje dokumentaristički, neposredno. Takav odabir je logičan
jer su svi glumci naturščici. Simboliku priče treba tražiti baš u tome, u „običnosti“
glumaca. Burnett je izbjegao stereotipni prikaz Afroamerikanaca koji je dotad vladao
na američkim platnima. Komadići „običnog“ života stavljeni su pred nas kao
niska, mala slagalica života, odijeljena samo glazbom koja nas priprema za
sljedeći čin. Još jedna potvrda zašto je film nezamisliv bez glazbe. Ona je pripovjedač i narator. Ona nas vodi kroz film.
Etta James, Dinah Washington, Louis
Armstrong, Earth and Wind, Paul Roebson, Elmore James, Scott Joplin… To su samo
neka od imena koja čine kulisu ovog filma. Svi oni imaju zajednički nazivnik u
priči koju nam Burnett znalački servira. Svi oni govore kako je
Stanova Amerika „ta zemlja gorčine“ koja je ujedno i „njihova Amerika“. Realizam
stoji usporedno s takvom glazbom. Pred nama je zemlja bez nade i perspektive.
Mučna zemlja, puna gorčine. Jedinu nadu Burnett ostavlja djeci i to nam daje do
znanja prekrasnim redateljskim potezom. Dok Stan vodi ovce na klanje, kamera
prelazi s ovaca na djecu koja se igraju na obližnjem igralištu. Kao što nož
čeka ovcu u klaonici, tako i geto čeka ovu djecu. Metafora je jasna, jer dok se
utroba zaklane životinje grafički jasno istresa na asfalt Los Angelesa,
shvaćamo da će većina djece koja se nalazi ispred nas doživjeti istu sudbinu.
Većina ove djece su, metaforički gledano, poput ovaca koje čekaju klanje.
Uspjet će samo rijetki.
Je li zaista sve čemu se mogu
nadati apatija, agonija i sivilo koje fotografijom i odabirom monokromatskog
prikaza servira Burnett? Ima li ipak, u svom tom sivilu, naznaka nade?
Stan se odbija predati, prihvatiti realnost koju mu nameće geto. Odbija
stereotipe koji ga okružuju. Moto njegove okruženja onaj je na koji smo navikli
od Hollywooda: „Ako si crnac, moraš ubijati da bi preživio“. Tim geslom, cijela
rasa postaje svedena na zvijer, na animalistički instinkt. Stan se nastoji
održati iznad toga, nastoji živjeti neopterećen gangsterima i stereotipnim
očekivanjima. Iako ostavlja dojam kako je sve to maska, iako u toku
gledanja očekujemo da će se mjehur rasprsnuti i da će Stan pokleknuti pred
očekivanjima, do kraja postaje jasno da bi nam Hollywood, a ne Burnett, ponudio
takav svršetak. Burnett postaje poput Stana u ovom filmu. Obojica nadilaze
klišej. Upravo zato, ni za Stana ni za Burnetta, nada nije izgubljena. Ako
ostaneš iskren prema sebi, moraš uspjeti.
Simbolika ovog filma upravo je u
tome, ranije spomenutom animalizmu. Naime, Stan možda jest „Ubojica ovaca“,
no on ne zadovoljava ono gore citirano geslo geta, geslo stereotipnog pristupa
preživljavanju. Njegove ovce umiru jer je to posao poput svakog drugog, daleko
su opasnije one metaforičke ovce koje nastradaju jer se to od njih očekuje.
Upravo zato važno je još jednom naglasiti poantu ovog remek-djela: možeš ubiti
ovce, možeš prosuti njihovu utrobu na asfalt Los Angelesa, mogu te napadati i
podcjenjivati jer ne slijediš opskurni i očekivani „gangsterski kod“, ali
po noći barem možeš zaspati. Pa makar brojeći ovce da uspiješ. U tom se komadu
sačuvane ljudskosti, snova koji su preživjeli apatiju postwatergateovske
Amerike krije preostala nada. Taj komadić, naime, Stanu nitko ne može oduzeti.
SAD u „Ubojici ovaca“ je siv,
moralno upitan, pa čak i apokaliptičan. Stan u jednom razgovoru prislanja
šalicu kave uz obraz i kaže da ga taj osjećaj podsjeća na vođenje ljubavi. Uz
sve nabrojano, uz okruženje u kojem živi, sačuvao je tu emociju. Sve dok to
može zamisliti, kao da nam sugerira Burnett, geto i nije tako loš.
Sve to čini „Ubojicu ovaca“ poetskim filmom. Otvoren je mnogobrojnim interpretacijama i gledatelju ostavlja
prostor da ga „nadopiše“ i nadopuni. Zbog toga Burnettu treba zahvaliti. Ovo je
jedan od onih filmova zbog kojih se pišu recenzije. Film koji se ne isplati
samo pogledati, nego onaj koji se nikako ne da zaboraviti.
Ocjena: 10/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar