Kako reagirati kad nestane 2%
svjetske populacije. „Preostali“,
popularna serija prema romanu Toma Perotte,
bavi se upravo tom problematikom. Jednako kao i roman ne bavi se sudbinom
nestalih i ne odgovara na pitanje što se s njima dogodilo. Kako i naslov govori,
bavi se onima što su ostali. Reakcije na takav događaj, koji u viđenju mnogih
graniči s opisom Sudnjeg dana, raznolike su i neočekivane. Poplava kultova,
vjerskih tumačenja, anarhističnih grupacija i terorizma. Sve ustrojeno po
principu „baš nas briga za sve, svijet ionako propada“. Je li to baš tako
nevjerojatno? Je li izbor u kojem se najveća misterija serije ne objašnjava
pogrešan? Mogu li sudbine onih što su „Preostali“ biti dovoljno zanimljive?
Odgovor na ta pitanja je ustvari jednostavan. Treba se samo sjetiti da Damon Lindelof, autor serije, voli baš
takve priče.
Poučen iskustvom „Izgubljenih“, ranije Lindelofove
serije, od „Preostalih“ sam imao velika očekivanja. Kad je serija krenula sve
je obećavalo. HBO, Lindelof,
Perotta, glumačka postava. Onda sam, nakon pet ili šest epizoda prve sezone,
prestao gledati. Nije tome kumovao nikakav poseban razlog, dogodila se najezda
drugih naslova, a ovo mi je izgledalo samo solidno. Naslov kojem ću se možda vratiti,
ali i koji je ubrzano padao na listi prioriteta. Ljeto je, međutim, vrijeme za
nadoknade. Vratio sam se tako „Preostalima“, ponukan i pozitivnim komentarima u
Movieland grupi na Facebooku. U
seriji se, očito, počelo nešto događati. Na tom primjeru vidjela se i svrha
komunikacije ljubitelja serija i filmova. Vrijedi poslušati mišljenja, a nekad
i dati drugu šansu.
U priču nas autori uvode, kao i u
knjizi, u mjestašcu Mapleton. To
mjesto nije ni po čemu različito od sličnih malih, američkih mjesta. Odlazak je
glavna tema serije. Nestalo je 2 % svjetske populacije. „Preostali“ se moraju
nositi s time. Svaki gubitak je težak, neobjašnjen i bezrazložan gubitak je
najteži. Protagonist serije je Kevin
Garvey (Justin Theroux), šef policije u Mapletonu. Kod njega je možda više
nego igdje drugdje važan naziv „organi reda“ za pripadnike policije. Jer, nakon
Odlaska ljudi traže upravo to. Red. Koliko je očuvanje reda i mira moguće u
svijetu u kojem ljudi neobjašnjivo nestaju? Zbilja, već na početku serije čini
se da je pred Kevinom Sizifov posao. Justin Theroux je tijekom prve sezone
varirao u izvedbi. Kao da se još tražio i on i njegov lik. Najbolje epizode,
kako to već poslovično biva s HBO produkcijom, ostavio je za kraj sezone. No,
onih prvih pet, šest zbilja je trebalo preživjeti.
Garvey ima dvoje djece i ženu. Jill
(Margaret Qualley), njegova kćer, je tinejdžerka koja ne zna što bi sa sobom.
No, njenoj adolescenciji svakako ne pomaže to što njeno raspoloženje dijeli i
ostatak svijeta. Tinejdžeri po svojoj prirodi svuda traže uzore. U svijetu
nakon ovako velikog incidenta, uzora baš i nema. Barem ne pozitivnih. Uzor bi joj
svakako trebala biti majka, no Laurie (Amy Brenneman) se pridružila kultu čija
je glavna misija upozoriti ljude da nastavak života nakon Odlaska nije toliko
lagan kao što misle. Život je ionako kratak i besmislen, prema tome nema ga se
zašto čuvati i trošiti na besmislene stvari. Sve što imamo, sve što mislimo da
je važno, može nestati u trenutku. Upravo je pojava kultova nešto gdje Lindelof
briljira. U seriji ih vidimo nekoliko, a sve se objašnjava nepresušnom ljudskom
potrebom za razlogom i(li) utjehom. Nažalost, kako to obično biva, ta potreba
plodno je tlo za manipulacije. Upravo će se Tom (Chris Zylka), Kevinov sin,
naći u mreži između stvarnosti, kulta i opsjednutosti. Izlaz iz te mreže,
međutim, bit će u potpunosti neočekivan. Kao što vidite, s takvom obitelji,
Kevinu Garveyju nije lako niti živjeti vlastitu svakodnevnicu, a kamoli još
usto sve skupa biti i šef policije.
Od važnijih likova vrijedi
istaknuti Noru Durst (Carrie Coon) i njenog brata Matta (Christopher Eccleston).
Nora je u Odlasku izgubila čitavu obitelj, a Matt je kao lokalni svećenik
Odlazak doživio kao priliku za preispitivanje vlastite vjere. Ima li vjera,
barem onakva kakvu poznajemo, smisla u svijetu u kojem se neprirodno i
neobjašnjivo zaista događa? Funkcionira li ona kao odličan mehanizam
samozavaravanja dok je sve normalno, da bi u trenutku kad se stvari biblijskih
proporcija počnu zaista događati postala suvišnom, smiješnom? Sve su to pitanja
koja postavljaju „Preostali“. Pogađate, pitanja na koja nije lako odgovoriti.
Upravo iz tog razloga posebna je
pažnja dana liku Meg Abbot (Liv Tyler). Osim što je, u svakom slučaju, glumica
s najviše zvjezdane prašine od glumačke postave „Preostalih“, uloga njenog lika
nije previše jasna u prvoj sezoni. Meg Abbot ulazi u kult nakon što joj život
prestaje imati smisla, ali njen je ulazak u kult više proračunat i smišljen
nego što proizlazi iz potrebe ili očaja. Iako je već na početku jasno da je
zvjezdani potencijal Liv Tyler toliki da je nemoguće da bude samo neki nebitan,
sporedni lik njenu ulogu ne saznajemo do kraja sve negdje do pred kraj prve, da
bi ju do kraja definirali tek u sljedećoj sezoni.
Druga sezona „Preostalih“ sigurno
spada u red najboljih TV proizvoda lanjske godine. Sigurno u jednu od najboljih
sezona u posljednje vrijeme. U drugoj sezoni susrećemo iste likove i iste
dileme, ali je priča puno povezanija, misterija konkretnija, a likovi pomaknuti
iz svojih dotadašnjih životnih prostora. U drugoj sezoni „Preostali“ više
podsjećaju na kultni i nažalost nikad dovršeni HBO-ov „Cirkus“ nego na same
sebe. Ustvari, rekao bih da je druga sezona dodala atmosferu i misteriju „Cirkusa“
na sve ono što je u prvoj sezoni bilo dobro. Ono loše je eliminirano silnim
promjenama u scenografiji i atmosferi serije.
Baš zbog toga nemoguće je
jednostavno ocijeniti „Preostale“. Prva sezona negdje je između prosjeka i
solidnog, dok je druga odlična. Treća će, prema HBO-ovim najavama, biti i
posljednja. O njoj će, čini mi se, ovisiti konačna ocjena. Zasad, možemo
ustvrditi tendenciju rasta. Kvaliteta „Preostalih“ izašla je na vidjelo. Malo
je serija koje se toliko drastično poprave iz sezone u sezonu. Ako ni zbog
čega, zbog toga svakako pogledajte seriju. Meni je izrazito drago što sam joj
se vratio.
Ocjena: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar