Nije jednostavno napraviti dobar
povijesni film. Još je teže napraviti dobar film o aktivizmu. Kad sazrije
vrijeme za promjene, pritisak je jedini odgovor. Promjene nikad nisu darovane i za njih treba podnijeti žrtvu. HBO-ov TV
film „Anđeli od čelika“ govori
upravo o tome. To je pogled u povijest borbe za prava žena u SAD-u, ali i
pogled u razvoj revolucije. Kontrast između onoga što junakinje traže i
onoga što im politika daje je ogroman. Sličnost između onoga što politika
propagira i što pravo žena podrazumijeva je očita.
Pojedini su kritičari u hrvatskim
medijima „Anđele od čelika“ nazvali „beskrvnim satom povijesti“, ali to ne može
biti dalje od istine. „Anđeli od čelika“ imaju sve ono što dobar film i treba
imati. Scenaristički zadovoljene preduvjete drame, pitanje koje si gledatelj
postavlja tijekom čitavog filma (hoće li sufražetkinje uspjeti u svom cilju i
ako hoće – kako?), sjajnu glumačku postavu, uvjerljivu režiju i za HBO film već
poslovično odličnu kostimografiju i scenografiju. „Anđeli od čelika“ su
zanimljiv film, pogotovo u kontekstu mreže koja ga je producirala. HBO ima
tradiciju „aktivističkih“ filmova. Samo u zadnjih godinu dana istaknuli su se „Do kraja“ i „Potvrda“. Često im se prigovara da su njihovi filmovi iznimno
demokratski orijentirani, da su nekritički nastrojeni prema demokratima.
„Anđeli od čelika“ su u tom smislu dobar demantij. Naime, na sličan način na
koji u filmu „Selma“ Martin Luther King
vrši pritisak na Lyndona Johnsona,
ovdje Alice Paul (Hilary Swank) vrši pritisak na Woodrowa Wilsona (Bob Gunton).
Wilsona zapadni svijet pamti po
ulasku SAD-a u Prvi svjetski rat i naporima za osnivanje Lige naroda. Uglavnom
je u povijesnim udžbenicima prikazan kao čovjek prepun ideala koji nije imao
znanja i kičme suprotstaviti se teritorijalnim, kolonijalnim težnjama koje su
proizašle iz versajske Europe. „Anđeli od čelika“ nam pružaju drugu perspektivu
na ovog američkog predsjednika. Paralele s LBJ-jem su neizbježne. Dok
sufražetkinje, ti metaforički „anđeli od čelika“ stoje pred Bijelom kućom
držeći transparente na kojima su citirane upravo Predsjednikove riječi,
usporedbe sa Selmom ili antiratnim prosvjedima u Vijetnamu se same nameću. Dok
je Johnson slao ljude da ginu u Vijetnamu, a istodobno nije mogao jamčiti demokraciju
Afroamerikancima (Selma) ovdje Wilson šalje ljude u Prvi svjetski rat kako bi
pobijedili njemački imperijalizam, a istodobno nije sposoban osigurati pravo
glasa američkim ženama. S obzirom da je SAD u rat ušla kasno, kao i na početak
radnje „Anđela od čelika“ (1912.) mora se primijetiti kako je ovdje rat
iskorišten samo kao kulisa, opravdanje za odgodu, opravdanje za teror. Upravo
je teza terora nad vlastitim stanovništvom glavna snaga filma. Cijelo vrijeme,
poput crva u podsvijesti, gledatelja nagriza pomisao kako se u vrijeme
provođenja tog terora sila Antante bore za demokraciju na europskom kontinentu.
Nemoguće se, dok film traje, ne zapitati u kojem nas je to smjeru da
demokracije odvela?
To pitanje, dakako, ne bi bilo
moguće da film ne nosi iznimna glumačka interpretacija Hilary Swank. Njena izvedba Alice Paul, glavnog ženskog lika
radikalnog krila nacionalne ženske organizacije. To radikalno, naravno, treba
shvatiti uvjetno. Raskol koji je glavna tema prve polovice filma tematizira
sukob starih i mladih unutar NAWSA-e
(National American Wman's Suffrage Association). Nakon odvajanja od matične
organizacije, mlade snage uzimaju stvar u svoje ruke. Mlade su snage odlučne da
provedu promjenu za koju one umorne i uljuljkane nemaju ni volje ni sgnage.
Zanimljiva je stvar sukob između Carrie
Chapman Catt (Anjelica Huston) i Alice Paul. Sukob se, kako možete
pretpostaviti, ne odvija argumentima. Već etablirana struja to ne dozvoljava.
Sukob se, kao i svi slični sukobi, odvija lažima i podvalama.
Uz Hilary Swank svakako treba
pohvaliti Frances O'Connor. Njena
interpretacija Lucy Burns, desne
ruke ovog pokreta, sjajno se nadopunjuje s onom H. Swank. U požaru koji će
svojim odvažnim (po nekima i kontraproduktivnim) postupcima izazvati Paul i Burns,
moglo bi izgorjeti sve što je pokret sufražetkinja postigao, ali kako dobro
argumentira jedna od junakinja: Postoje
trenuci kad treba sve staviti na kocku.
Privatno ovdje gotovo ne postoji. U
rijetkim trenucima kad Alice Paul nije u potpunosti posvećena sufražetkinjama i
njihovoj borbi pojavljuje se flert, romantični interes u vidu Bena Weissmana (Patrick Dempsey). Za
razliku od Weissmana koji je u potpunosti fikcionalan lik (i kao takav jedan od
rijetkih koji se karakterno ne uklapa u inače odličnu priču). Postoje teze da
je taj lik ubačen kako bi se dodatno dala dubina liku Alice Paul, da se pokaže
kako promicanje ženskih prava ne znači nužno antipatiju prema muškarcima. Iz
ove perspektive to mi se čini nepotrebnim zato što je gluma Hilary Swank
dovoljno uvjerljiva da se takva teza može bez problema pobiti stvarnim
postupcima Alice Paul.
Ključni momenti filma se, ipak,
odvijaju na polju sukoba s Vladom SAD-a. U tijeku je prvi svjetski rat i (kako
je rekao urednik W. Posta) čini se da „žene drže krive karte u rukama“. U
vrijeme rata svaki napad na administraciju i Predsjednika može se smatrati
veleizdajom. Takve priča provlače se kroz drugu polovicu filma u kojoj je
upravo motiv veleizdaje i „sklanjanja“ ženskih prava s pozornice jedna od
glavnih tema. Zatvaranje žena koje prosvjeduju pred Bijelom kućom postaje
svojevrsna opsesija vladajućih jer, naravno, u ratno vrijeme nikome ne treba
antipropaganda. Tu se krije i skrivena snaga ovog filma jer upravo u tom dijelu
dolazi do prekretnice. Slično kao što je u Selmi brutalno postupanje prema
američkim crncima pomoglo da se ostvare njihova građanska prava, tako je i
ovdje brutalno postupanje prema ženama otvorilo vrata prema njihovom pravu
glasa. Čak je i motiv u oba slučaja isti: pravo glasa, pravo na odluku. Scene kojima
se prikazuje inat žena, kao i krajnosti do kojih su spremne ići, prilično su
teške i mučne, ali upravo je u tome sadržana i ona prethodno spomenuta poanta:
Promjena se nikad ne događa sama od sebe.
U tom su smislu „Anđeli od čelika“
moćan i poučan film koji zaista predstavlja daleko više od „beskrvnog sata
povijesti.“ No, za tako nešto mu treba dati poštenu šansu, a ne se već pri pregledu
teme odlučiti za mišljenje. To, doduše, više govori o predrasudama i kritici općenito
nego o ovom filmu.
To bi, doduše, mogla biti tema
nekog sasvim drugog teksta.
Ocjena: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar