RECENZIJA - Ponovni uspon na Planinu Brokeback

10 godina nakon...

Brokeback Mountain (2005) je dosta poznat film i puno se o njemu pričalo nakon što je izašao. Tražeći neki dobar film prikladan za današnji dan (Uskrs), odlučio sam se za ovu neobičnu romantičnu dramu koja je podigla dosta prašine.

Godine 1963. dva sezonska radnika, Ennis del Mar (Heath Ledger) i Jack Twist (Jake Gyllenhaal), dolaze na razgovor za posao. Kad ostanu sami na planini Brokeback film kreće s provokativnim temama u kojima će najmanji problem biti vukovi i ovce koje su im povjerene na čuvanje.

U globalu, američki filmovi inače nisu toliko provokativni  i vrlo rijetko imaju eksplicitnih sadržaja i u toj mjeri, kao što ih ovaj film ima. No, ako znamo da je redatelj filma upravo Ang Lee, to nas ne treba čuditi. Ang Lee dolazi sa dalekog istoka, točnije iz Tajvana, te sadrži jedan redateljski duh u sebi koji je daleko zanimljiviji od onog običnog američkog. Lee je majstor romantičnih drama i neobičnih ljubavnih priča, a neki od njegovih poznatijih filmova su Sense and Sensibility, Ride with the Devil, Crouching Tiger-Hidden Dragon, Life of Pi te Lust, Caution.

Ne pišem ovaj tekst kako bih Vam dočarao dramu koju proživljavamo gledajući film o zabranjenoj ljubavi. Nije mi cilj niti hvaliti prekrasne scene prirode, prekrasnu fotografiju i scenografiju koja nas tako realno vraća u prošlost, niti divnu smirujuću glazbu tijekom filma. Ne želim ovaj tekst posvetiti niti glumcima, iako me Heath oduševio svojim nastupom, a Jake pomalo razočarao. Ovaj tekst želim posvetiti osnovoj problematici kojom se ovaj film bavi. Kažemo da ljubav ne poznaje granice. A dokle sežu granice ljudske slobode i ljudskih prava? I tko ima pravo odlučivati o njima?

Davne 1963. godine bilo kakva tema o homoseksualnosti je bila taboo tema i gotovo zabranjena. Ljudi koji su se upuštali tada u homoseksualne veze, ne samo da su riskirali svoj ugled, već i svoje živote. Kada je film izašao 2005. godine, dalo se već lagano naslutiti kako se ispravljaju nanesene nepravde LGBT populaciji. Prvi gay pride u Zagrebu je održan 2002. godine, a od tad se održavaju svake godine. Koliko god neki od nas bili tradicionalni ili konzervativni, trebamo i moramo imati razumijevanja za one koji su po nečemu drugačiji od nas.

Svatko ima osnovno pravo biti ono što jest, slijediti svoje osjećaje te voljeti ono što mu srce govori. Svatko mora imati slobodu izbora, a da pritom ne bude osuđivan od strane društva i zajednice u kojoj se nalazi. Nažalost, kako u našoj državi, tako i u jako puno ostalih država na svijetu, to nije tako. Neke stvari su se promijenile s vremenom, ljudi se ne ubijaju više samo zato jer su gay. Da li to stvarno trebamo shvatiti kao napredak? Još uvijek ih se gleda preko nišana, etiketira, zlostavlja verbalno, ali i fizički. Da li smo danas tolerantniji nego prije 10 ili 50 godina? Ja bi rekao da jesmo i da smo na pravom putu. Pritom bi spomenuo dvije narodne poslovice. Voli svoje, poštuj tuđe. Ako čovjek ne mijenja mišljenje, ili je vrlo mudar, ili je budala.

Šta se same glume tiče, i ona se dosta promijenila unazad 10 godina otkad je izašao Brokeback Mountain. Redatelji i glumci danas imaju puno više slobode, pa tako sve češće imamo priliku gledati filmove koji uključuju i gay populaciju te koji se bave temama usko povezanim uz homoseksualnost. Brokeback Mountain sigurno nije prvi film koji se bavio tom temom, ali je svakako film koji je ostavio ogroman trag u filmskoj industriji i oslobodio put drugim sličnim filmovima.

Vratit ću se na film. Zamislite ljubavnu vezu Ennisa i Jacka kao uspon na jednu vrlo visoku planinu zvanu Brokeback. Put na vrh je uvijek težak i zasut trnjem. Ennis i Jack moraju proći oko strme planine. Pritom ih negativci sa dna planine gađaju kamenjem i pokušavaju ih omesti. Poneki kamen pogodi Ennisa ili Jacka, te ga ozlijedi i on odustane, ili ga baci par metara unazad, ili ga ubije. Ennis i Jack također imaju i drugih problema koji ih usporavaju: kiša, hladan vjetar, niske temperature. A na vrhu planine je snijeg koji se mora otopiti kako bi se uspjeli popeti na sam vrh.

Sad zamislite ljubavnu vezu Ennisa i Alme. Oni će se naći na livadi ili na nekom malom brežuljku, biti sretni i uživati bez ikakvih muka i napora.

Svi imamo pravo na jednakost i jednako pravo na sreću. Da li će Ennis i Jack uspjeti doći do vrha? Hoće li njihova ljubav rastopiti led na vrhu planine? Hoće li biti vukovi ili ovce? Tijekom filma su nam postavljena brojna pitanja. Vi procijenite kakvi bi trebali biti odgovori.

OCJENA 7/10