RECENZIJA: Del Torov "Virus"/"The Strain" (2014.) teško liječi iznevjerena očekivanja

"Virus" Guilllerma del Tora serija je od koje se puno očekivalo. Bazirana na dobrim knjigama, pod palicom čovjeka koji voli nadnaravno i napravio je "Đavolju kralježnicu" i "Panov labirint", očekivala se serija koja će zapaliti svijet strave i užasa. Očekivanja su vrag i to znatno uvjerljiviji od vampira iz radnje. Nakon solidnog početka serija se utopila u klišejima da bi kako se prva sezona približavala kraju, sve više gubila smisao. Nakon sedme epizode pa do kraja sezone seriju sam odgledao na autopilotu, a moram priznati kako su Rodriguezova obrada "Od sumraka do zore" i "Hemlock Grove" ipak bolje serije od nje. "Virus" ne nudi previše toga novoga za žanr, pa se u trenutku zaustavljanja zrakoplova na JFK aerodromu  i ulaska Ephraima Goodweathera u njega mogao pretpostaviti smjer u kojem će odvesti priča. Prijevod koji nam je servirao Fox isto nije najsretniji, ali se s njim može živjeti. "Strain" tu postaje serija u kojoj su svi klišeji ispunjeni. Tako imamo bivše naciste (s jakom pozadinskom pričom), židovskog borca protiv njih koji je prepun praktičnog iskustva i protagonista priče, Ephraima, koji u taj savez protiv zla ulazi naivno, očekujući da će svijet reagirati na slom komunikacija i povampirene ljude na njujorškim ulicama.

Kad bivši nacisti počnu izgovarati riječi kao što su "wundebar" u pola sezone i kad junaci koji nastoje spriječiti eskalaciju virusa u sve to uključe izdaju i ženu koja boluje od terminalne bolesti serija od dosta zanimljive premise koja je mogla završiti u nekoj od epizoda Dylana Doga postaje pravo mučenje, pa je čak i završni konflikt izveden na način u kojem čovjek poželi gađati televizor nečim ili scenaristima servirati romane po kojima je serija napravljena, pa da vide kako je to ustvari trebalo izgledati. Pitanje svih pitanja, što se to dovraga dogodilo s Del Torom pa je počeo pisati bedastoće ovdje ostaje bez odgovora.

Ako "Virus" podijelimo na sastavne dijelove (glumu, režiju, scenarij) tad ćemo primjetiti kako su svi ti elementi već negdje viđeni, kako se ponavljaju i kako apokaliptičnoj priči ne donose ništa novo. "Walking Dead" je tek nakon što je Darabont prestao raditi seriju postao gotovo negledljiv, a "Virus" je već negdje na polovici sezone u potpunosti izgubio kompas. Rekoh, očekivanja su vrag. Da sam očekivao klišejistički trash od ove serije možda bi mi i sjela, možda bi joj dao i ocjenu više. Ovako loša mješavina konvencija žanra jednostavno nije uspjela, a prava je tragedija da je Fox seriji dao šansu za drugu sezonu kad vidimo što sve otkazuje zadnjih dana. "Od sumraka do zore", serijska adaptacija kultnog Rodriguezova filma, daleko se bolje igra sličnom temom. "Virus" je mene u potpunosti razočarao.

Mogli biste ovdje opravdano postaviti pitanje zašto sam onda pogledao čitavu sezonu... Iskreno, ne znam ni sam. Možda je ova slika iznad presudila? Ponekad te priče vuku iz epizode u epizodu i misliš da će opravdati onaj obećavajući početak. Da, predvidljivosti scene na aerodromu usprkos, "Virus" je obećavao na početku. Zanemarimo glavnog lika koji (predvidljivo) kasni na zadnju šansu da spasi svoj brak i na ogroman lijes u kojem se virus prije zalaska sunca mora prošvercati na suprotnu obalu, od te prve epizode bilo je jasno da je u pozadini serije jedna pozadinska priča (kao i da će se svesti na sukob dobra i zla), ali te pozadinske priče (kao recimo u "Sanjivoj dolini") čak i kad su notorni kliše znaju ispasti vrijedne gledanja. Ovdje se stvorila i ideološka podjela unutar serije, pa su tako zlikovci bivši nacisti, a pozitivci vezani za žrtve holokausta. To bih također prožvakao da cijela serija nije začinjena ogromnom dozom patetike u kojoj su iskorišteni valjda svi mogući klišeji koji se u scenarističkom smislu iskoristiti mogu. S obzirom na to, gdje je serija obećavala?

Obećavala je u naznakama vezanosti za mitologije, čak se činilo da će pružiti i uvid u ljudsku psihu u ekstremnim situacijama, ali za bilo što od toga barem bi dva od gornja tri elementa morala biti zadovoljena. Gluma u ovoj seriji je tanka poput indigo papira, geste likova preslikane su iz toliko drugih serija, a scanarij... "wundebar" govori više nego što bih ja ikad mogao. Također, jedan od razloga zašto se seriju isplati gledati je na trenutke izvrsna fotografija, smisao za vizualne elemente strave ovdje je bio na visokom nivou. Iz epizode u epizodu bilo je intrigantnije ono što vidimo na ekranu od onoga što se na njemu događa.

E, sad što bi bilo da je "Virus" reklamiran kao trash show? Vjerojatno bi tako funkcionirao, a znamo da se i s temama vampirske apokalipse mogu napraviti ozbiljni i solidni filmovi (i serije). Ann Rice i "Intervju s vampirom", "Omega man" s Charltonom Hestonom... Sve su to vampirske teme u kojima vampiri (Bogu hvala) ne svjetle na suncu. Također, "Od sumraka do zore" bilo kao film ili kao serija odlično funkcionira, "Hemlock Grove" također... "Virus" se, čini mi se, nije mogao odlučiti želi li biti trash ili ozbiljan pa je na kraju od virusa postao iritantna prehlada.

Mazohizam je grozna stvar pa možda i pogledam početak druge sezone. S druge strane, previše je dobrog sadržaja trenutno oko nas. Evo, za ljubitelje nadnaravnog, krenula je druga sezona "Penny Dreadful". Za ovaj "Virus" teško je naći lijek. Možda tek onda kad bi sve iz prve sezone napisali - ispočetka.

Ocjena: 5/10