RECENZIJA: "Ant-man" (2015.) je izviđač prije bitke

Ljeto 2015. možemo okarakterizirati kao zatišje pred buru što se superherojskih filmova tiče. Od sljedeće godine svjedočit ćemo i filmskom sukobu stripovskih studija, a kakve su reakcije publike teško da će interes za tom vrstom filmova splasnuti u skorije vrijeme. Marvel nastavlja izbacivati filmove po svom internom rasporedu koji je zamislio Joss Whedon i evo već drugo ljeto zaredom servira nam iznenađenje s filmom od kojega nitko ništa ne očekuje, ali na kraju ispadne uspješan i – što je za „Marvel/Disney“ najvažnije – nadasve zabavan. „Ant-Man“, priča o čovjeku-mravu, jedan je od temelja priče o „Osvetnicima“, ali u filmskom svemiru za Hanka Pyma i njegovu kreaciju nije bilo mjesta. Pym je u originalu stvorio Ultrona, a ovdje je tu ulogu preuzeo Stark, ali „Marvel“ nije odustao od starog genijalca. Već je u seriji „Agent Carter“ naznačeno da se prostor za Pyma stvara u vremenu koje prethodi filmskim „Osvetnicima“ pa je postalo jasno da će inkarnacija Ant-Mana biti netko drugi, a ne Pym. To je izazvalo različite reakcije fanova, a nakon odgledana filma mogu reći kako je Whedon opet znalački uklopio Mravca u priču i kako će, zahvaljujući njemu (da parafraziram „Atomsko sklonište“) DC „umrijeti od srčane kapi“ ako „Zora pravde“ ne ispuni očekivanja.

„Ant-Man“ simbolički počinje treću fazu svemira Marvelovih filmova, ali i zatvara onu prethodnu. U ugodno popunjenom kinu morao sam se po završetku filma prisjetiti zafrkancije o publici koja odlazi sa svojih sjedala prije nego cijela odjavna špica završi jer mjesto „Ant-Mana“ u čitavoj pozadinskoj priči najavljeno je upravo u tom jednom kadru s Kapetanom. Već nakon njega možemo sa sigurnošću reći da će se Lang pojaviti u „Kapetan Amerika 3: Građanski rat“, te da u istom neće imati samo prolaznu ulogu. Sad već znamo da će se u tom filmu pojaviti i Crna Udovica, Spider-man, Ant-Man, Falcon, Bucky, Iron Man i Kapetan pa on čini vrlo jaku konkurenciju već spomenutoj „Batman vs. Superman: Zora Pravde“ iz Warnerova studija.

Što to sve skupa znači za ovaj film? Vrlo malo, u principu. Priča je to koja zadovoljava sve konvencije o postanku superjunaka, ali i navodi nas na smijeh jer ih po klasičnom Marvel/Disney poučku i parodira. Marvel se kao i obično ne može suzdržati od referenci pa tako u jednom trenutku diskovi koje glavni junak koristi asociraju na Lewisa Carolla i njegovu „Alisu“. Crveni i plavi disk smanjuju i povećavaju stvari i navodile su me na početak hita „Jeffrerson Airplanea“ : „one pill makes you larger, one pill makes you ssmall and the ones that mother gives you don't do anything at all...“ To više od svega govori kakav je ustvari „Ant-man“ film. Veliki zaigrani trip u kojem je sve izvrnuto, preuveličano i okrenuto zafrkanciji. Baš je tu zafrkanciju vješto iskoristio redatelj Peyton Reed.

Tko je Ant-Man? Ant-Man je Scott Lang, borac protiv eksploatacijskog sustava, haker i lopov s ugrađenim moralnim kodom kojem ništa u životu baš ne ide od ruke. Da ne kvarim doživljaj filma onima koji ga još nisu pogledali reći ću samo kako priča zadovoljava sve konvencije žanra o nastanku superheroja, ali ih isto tako i parodira. Paul Rudd je pomalo čudan odabir za glavnog junaka (jer ga dosad nismo imali prilike gledati u sličnim ulogama) ali se svojim ležernim stilom sasvim dobro uklopio u Marvelovu naraciju. Najpoznatiji i najdojmljivji glumac u filmu ipak nije Rudd. Michael Douglas kao dr. Hank Pym uspijeva odigrati zapaženu rolu. Uloga mentora mu dobro stoji, a u tim dominantnim i na trenutke egoističnim ulogama oduvijek se dobro snalazio. Nakon nedavnog HBO-ovog „Liberacea“ Douglas ponovno pokazuje kako u njemu još „ima vatre“ i kako ovom filmu može dati dozu zrelosti koja mu treba kako ne bi skliznuo karikaturalne vode. Osim Douglasa vrijedi istaknuti i Bobbyja Cannavalea koji kao da iskače iz paštete zadnjih godina. „Spy“, „Danny Collins“, serija „Vinyl“, „Blue Jasmine“ i „Boardwalk Empire“ samo su neki od naslova u kojima smo ga mogli gledati u zadnje tri godine, te se čini kako je postao glavni izbor holivudskih studija za uloge mačističkih, tradicionalno nastrojenih muškaraca. Osim njih vrijedi istaknuti i donekle karikaturalnu, ali zanimljivu Evangeline Lilly u ulozi Pymove kćeri. Njen lik je napisan kao karikatura s vrlo jasnom i predvidljivom funkcijom pa zbog toga nije moguće dati suvislu kritiku njenoj glumi. Lilly će dobiti priliku da se više istakne u narednim filmovima Marvelova svemira pa ćemo vidjeti je li pravi odabir za veliki prostor koji je dobila jer je u ovom filmu ostala donekle nedorečena. No, kako rekoh, to i nije njena krivica.

Ulogu antagonista igra Corey Stoll („Kuća od karata“, „Virus“) i kao i svi stripovski negativci prilično je predvidljiv. Žao mi je što natruhama njegove karakterizacije nije dano malo više smisla i dubine na način na koji se to uspjelo s Kingpinom u Netflixovom „Daredevilu“. Za tako nešto bilo je, vjerojatno, premalo filmskog vremena. Stoll mi djeluje prilično tipiziran u ulogama neodlučnih likova rastrganih negdje između moralne granice. Relativno mi je bezizražajan, odnosno uvijek s istim izrazom lica, pa mi ga je teško smjestiti u kategoriju kvalitetnog antagonista koji može podići film. No, „Ant-Man“ je ionako lagan i lepršav film. U toj atmosferi ne može se ni tražiti preozbiljan antagonist.

Sveukupno, film je glumački na razini koju od ovakvog ostvarenja možemo i očekivati. Priča je predvidljiva, ali izrazito zabavna. Zapravo je zanimljivo kako „Marvel“ uspijeva pogoditi mješavinu zabave, akcije i ozbiljnosti u ne tako popularnom junaku već drugu godinu zaredom. Ne treba miješati „Ant-mana“ s „Čuvarima galaksije“ iako se usporedbe nameću same od sebe. „Čuvari galaksije“ su space-opera i zafrkancija kakve nismo imali valjda od „Spaceballsa“ Mela Brooksa, a „Ant-man“ je klasični film o postanku superheroja. Dobro, s odmakom u humor a autoparodiju. To je jedini način da ovakav tip filma funkcionira.

S tom rečenicom je u principu sve rečeno. „Ant-man“ funkcionira kao zabava i zafrkancija. Namijenjen je da bude takav. Sjajne su reference na popularne klasike i autoparodične scene tipične sa Disney produkciju. Nije izostao ni cameo Stana Leeja, a niti najava da od „Ant-mana" možemo očekivati i ozbiljnije stvari. Ako je 2015. zatišje pred superherojsku buru onda možemo reći da je „Ant-man“ jako dobar izviđač.

U široj se slici postavlja pitanje gdje se tu vide studiji koji ne prisustvuju dvoboju velikana. Fox se još drži s „X-men“ pričom čiji su prequel nastavci dali jako dobre filmove no ako je vjerovati kritici „Fantastična četvorka“ nije tako uspjela. Kamo dalje? Hoće li i Fox popustiti kao i Sony sa Spideyjem pa da vidimo sve Marvelove heroje na okupu? Ovisno koliko dobri budu DC filmovi. Baci li sa „Zorom pravde“ DC rukavicu Marvelovcima možemo očekivati ulaganje dodatnih napora kako bi svi Marvelovi aduti završili pod istim šeširom. Podbaci li novi DC onako kako je podbacio „Čovjek od čelika“ tad bi to mogao ostati samo sanak pusti. Ostaje nam poželjeti što uspješniju superherojsku 2016. Po mnogo čemu će biti prijelomna. „Ant-man“ je još jedan dokaz uspješnosti Marvelove strategije. Ponovno je superheroj iz sjene našao svoje mjesto u većoj i važnijoj priči. Što je još važnije dao nam je razloga da se dodatno veselimo drugoj sezoni „Agent Carter“ i „Građanskom ratu“.

Ovo je dobro vrijeme za stripovske fanove. Figure su na svojim mjestima. Mravlja je izvidnica poslana. „Infinity“ priča najavljena. Vojske se spremaju za prvi veliki okršaj. Sve je spremno za 2016.

U međuvremenu pogledat ćemo i nove „Star Warse“.

„Ant-man“ ne treba uspoređivati s prethodnim Marvelovim filmovima. On je potpuno svoj. Jedan zaigrani trip koji nas je uveo u neistražena područja. Nakon njega postavljamo nova pitanja o onom što je bilo prije, ali i o onom što nas čeka. Zamišljam njega i „Čuvare galaksije“ kako se smiju na sve kritike. Mrzitelji će imati težak zadatak. Teško je popljuvati film od kojeg nitko previše ni ne očekuje. Nama ostaje da uživamo. Tako lagan i zabavan, „Ant-man“ je čistokrvni ljetni hit.

Ništa više i ništa manje nisam ni očekivao. Objektivno, bila bi sedmica ali pošto volim stripove neka ga na veselom

8/10