RECENZIJA - "Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy" (2014.)

SCENARIJ: Severin FialaVeronika Franz
ŽANR: Horor, Drama
GLAVNE ULOGE: Susanne WuestElias SchwarzLukas Schwarz
GODINA: 2014
TRAJANJE: 99 minuta
DRŽAVA: Austrija

Poznata uspavanka "Guten Abend, Gut' Nacht" završava sa riječima "Tvoj san je završen i sve je tako tiho.", a vi se nalazite na početku filma i ulazite u noćnu moru koja će sigurno poremetiti vaš miran i bezbrižan san. Tek ste usnuli, a prvi lik u vašim snovima je jedan dječak koji u crocsicama izgubljen trči u ogromnom polju kukuruza koje je bar duplo više od njega. Dok se još nijednom niste okrenuli, odmah možete osjetiti kako vas prolazi jeza, a napetost vrlo brzo raste i ostavlja vas iznenađene jer nemate pojma što se događa.

Nakon što se dječaku priključi njegov brat blizanac, shvaćate da se ne dešava ništa strašno. Zaigrana djeca se zabavljaju na polju i u šumi u blizini svoje kuće čiji su zidovi uglavnom staklene površine kako bi ih majka mogla promatrati. Ali, prava opasnost zapravo se ne krije u prirodi i vani na zraku, već u unutrašnjosti kuće gdje se nalazi isfrustrirana i vrlo nervozna majka koja se oporavlja nakon teške operacije i nema niti malo strpljenja za svoje blizance. Ona polako gubi razum i ne može više izaći na kraj sa vlastitom sa djecom, a djeca počinju sumnjati da ona nije njihova majka i da je iz bolnice kući došla neka druga osoba koja nije niti sjena brižne osobe na koju su oni navikli. U trenutku kada ju gledaju blijedim pogledom i kažu: "Ti nisi naša majka.", počinju vas prolaziti trnci i umjesto tople deke, trenutno vas pokriva mračni veo ispod kojeg se nalazi brdo tajni i misterije, a još je dug put do jutra...

Dosta spavanja, pustimo san i vratimo se javi. Goodnight Mommy je austrijski film koji je podigao dosta prašine u zadnjih nekoliko tjedana. Jedni ga pljuju na veliko, a drugi ga nazivaju remek djelom. Kako to inače biva i u većini slučajeva, istina je negdje u sredini. Redaljski dvojac Fiala i Franz napravili su film koji je itekako vrijedan gledanja, ali koji ima jedan veliki problem. Obrat ili kako ga mi češće zovemo "twist", otkriven je već u prvih pet minuta filma. Razočaravajuće? Apsolutno da. Sigurno se pitate čemu uopće gledati takav film kojem unaprijed znate kraj. Neće vas utješiti činjenica da twist vjerojatno neće svi gledatelji odmah otkriti, jer gledatelji sa malo više odgledanih minuta prije ovog filma će bez problema dokučiti twist koji scenarij krije. Ali... Što ako twist uopće nije niti trebao biti twist, tj. iznenađenje, već jednostavno samo razjašnjenje raspleta filma? To onda mijenja jako puno toga i daje filmu na kvaliteti. Ako uspijete prožvakati početnu prozirnost u scenariju budite sigurni da ćete uživati u filmu jer vas čeka nešto totalno neočekivano.

Spomenuo sam da je Goodnight Mommy austrijski film. Što vam prvo pada na pamet kada stavite Austriju i film u istu rečenicu? Vjerojatno Michael Haneke, austrijski redatelj koji je jedan od najboljih europskih redatelja današnjice. U Goodnight Mommy je vidljiv očigledan utjecaj Hanekea koji je ostavio neizbrisiv trag u kinematografiji, kako u Austriji, tako i mnogo šire. Goodnight Mommy je psihološka drama/horor koja je u svojoj prvoj polovici vrlo misteriozna i nejasna. Upravo taj prvi dio filma izaziva onaj osjećaj u nama koji smo imali kada smo gledali ludog Borgmana ili Enemy kanadskog redatelja Denisa Villeneuvea. Film sadrži veliku dozu intrige i vrlo je zagonetan tako da ćete se kad-tad pronaći u situaciji kada ćete reći u sebi: "Čekaj. Stani malo. Ovo je ili totalna nebuloza i sranje ili fantastičan film koji ću shvatiti nakon drugog ili trećeg gledanja, a ako niti to ne pomogne morat ću googlat - Goodnight Mommy explanation. " Kako film odmiče sve više ćete se pitati tko je ovdje lud, a pogoditi daljni tijek događaja će biti jednako "lagan" kao pročitati recept od vašeg liječnika.

Drugi dio ovog filma sa minimalnim budžetom donosi vrlo šokantne scene koje se odvijaju na samo jednoj lokaciji, u kući, a još jezivije je što većinu vremena gledamo samo troje glumaca. Dvoje blizanaca glume debitanti Elias i Lukas Schwarz čiji nedostatak iskustva uopće nije došao do izražaja. Jedan od razloga za to sigurno je manjak dijaloga i fokusiranje na ekspresiji lica te vrlo dobro osmišljeni kadrovi. Susanne Wuest u ulozi majke je fenomenalna. Njezin zagonetan lik obavijen zavojima na trenutke izgledom, ali i psihotičnim ponašanjem, podsjeća na legendarnog Jokera.

U filmu je prisutna golotinja koja se vrlo često koristi u hororima, ali zanimljiviji su mi bili insekti kojima ovaj film vrvi. Od žohara i buba, pa sve do muha čije zujanje se vrlo često koristi kao sredstvo za podizanje napetosti i stvaranje nelagode. Drugi dio filma obiluje nasiljem koje sve više eskalira kako se film bliži kraju, ludo postaje još luđe, a fenomalno finale pretvara ovaj film u iznimno šokantan horor gdje vlada kaos i vrlo uznemirujuća atmosfera uz scene koje zahtjevaju dobar želudac gledatelja.

Trailer za film je vrhunski napravljen i jedan je od boljih koje sam pogledao u zadnje vrijeme. Svakako ga pogledajte jer je odličan, ne otkriva previše, ali dovoljno da vas privuče. Kada dvoje redatelja snimi svoj prvi dugometražni film sa samo nekoliko glumaca, u ne tako velikoj državi Austriji, i kada taj film postane tema brojnih diskusija, jasno je da se radi o kvalitetnom filmu koji ima fanstastičnih momenata, ali koji je mogao postati vrhunski film u rukama malo iskusnijih redatelja. Kada se uzme sve u obzir, Goodnight Mommy je ispunio očekivanja i vrlo rado ću ga preporučiti kada me netko upita za neki ludi i izopačeni film.