RECENZIJA - Film koji vas neće ostaviti "Izvan sebe / SELF/LESS" (2015.)

REDATELJ: Tarsem Singh
SCENARIJ:  David Pastor, Àlex Pastor
ŽANR: Triler, SF, Misterija
GLAVNE ULOGE: Ryan ReynoldsNatalie MartinezMatthew Goode
GODINA: 2015.
TRAJANJE: 117 minuta

Nisu mi jasni ljudi koji koji rade na filmskim trailerima. Razumijem da je cilj privući što više publike otkrivanjem nekoliko atraktivnih scena iz filma kojima je cilj zainteresirati potencijalne buduće gledatelje, ali stvarno ne razumijem gdje je pamet tim ljudima kada otkrivaju više od polovice radnje filma. Dobar trailer je vrlo često poput dvosjeklog mača, s jedne strane može postići veliku pompu oko nadolazećeg filma, a s druge strane može biti i glavni krivac za gorak okus u ustima nakon završetka filma. Upravo je to jedan od problema ovog akcijskog SF trilera koji nosi ime "Self/Less". Osim što trailer otkriva (puno) previše, ovdje imamo još veći problem. Sva radnja u prvih petnaestak minuta filma je prikazana u traileru što i ne bi bilo toliko loše da se cijeli zaplet ne odvija upravo u tom početnom razdoblju.

Prvi put se susrećem sa radom redatelja Tarsema Singha i dojma sam da je jako loše izbalansirao film koji traje gotovo dva sata. Uvod u priču i zaplet napravljeni su kao da se nekom žurilo na vlak ili da je radio svoj posao s ciljem da ga što prije odradi. Damian (Ben Kingsley) je građevinski multimilijarder koji je izgradio popularnu "zelenu jabuku", New York. On je iznimno uspješan poslovni čovjek koji je uvijek stavljao novac i karijeru ispred svoje obitelji. Rastavljen i u konfliktu sa odraslom kćeri koja ga ne želi vidjeti, Damian prvi puta nailazi na problem koji bi mogao srušiti njegovo poslovno carstvo, a sav njegov novac učiniti apsolutno bezvrijednim. Njegov poslovni neprijatelj postaje neizlječiva bolest koja mu ostavlja još samo nekoliko tjedana života. U očaju i nedostatku drugog izbora  Damian koristi već provjerenu taktiku "novac može sve kupiti" i odlazi u sumnjivu i nelegalnu tvrtku koja radi "u tišini" i nudi novi život onima koji si ga mogu priuštiti. Novi život je omogućen metodom koja se zove "shedding", a predstavlja transfer svijesti i duše iz tijela koje propada u zdravo tijelo drugog čovjeka koji je preminuo. Nakon što je operacija gotova i Damian se probudi u tijelu obiteljskog čovjeka (Ryan Reynolds), saznat će kako je prevaren i da je cijena novog života puno veća od one koju je već platio...

Ideja je vrlo zanimljiva, ali viđena već puno puta. Prvi na pamet mi pada "Face/Off" (sličnost u nazivu filma anyone??) redatelja Johna Wooa sa Johnom Travoltom i Nicholasom Cageom u glavnim ulogama. No bez obzira na neoriginalnost priča je dobro posložena i moglo je to jako dobro izgledati, ali... Problem je što scenarij nije dovoljno razrađen, a priča nema dovoljno dubine jer su SF motivi zagrebeni samo po površini. Velika zamjerka je gotovo u potpunosti izostavljen prijašnji život Damiana gdje je uloga vrlo dobrog Kingsleya ostala neiskorištena i na neki način bačena u vjetar. Jako cijenim Bena kao glumca i da je dobio više prostora siguran sam da bi ostavljeni dojam o moćnom bogatašu bio puno snažniji, a samim time poslužio bi kao bolja uvertira "mladom" Damianu kojeg je utjelovio Ryan Reynolds.

Ryan Reynolds je nesumnjivo kvalitetan glumac, ali sigurno ne spada među glumačku elitu i to je na momente vidljivo u  filmu. Ryan može pružiti jako dobre glumačke predstave, ali ovo definitivno nije bila uloga za njega. Umjesto samouvjerenog i močnog čovjeka čvrste ruke dobili smo jedan mlaki prikaz čovjeka koji djeluje izgubljeno. Ostao je dojam kao da se prilikom tranfera tijela stroj pokvario i da je greškom Damianova svijest vraćena u mladenačke dane dok je bio daleko od čovjeka kakav je sad sa svojih šezdesetak godina.

Uz  SF zaplet i brojne twistove koji funkcioniraju solidno, film sadrži dosta akcije pa se tako Damian nalazi u brojnim opasnim situacijama gdje su tučnjava, pucnjava i jurnjava vrlo često prisutni. Akcijske scene nisu spektakularne, ali čine "Izvan sebe", kako glasi hrvatski prijevod filma, prilično napetim i sadržajnim. Obje karakteristike, triler sa SF zapletom u prvoj polovici i akcijske scene u drugoj polovici, ne mogu funkcionirati zasebno jer niti jedna od njih nije dovoljno dobra da bi odskočila od prosjeka. Kao cjelina, "Self/less" je zabavan akcijski SF triler koji nije loš, ali ne možemo reći niti da je dobar.  Izreka "nit' smrdi, nit' miriši" možda ga i najbolje opisuje. Na ljestvici od jedan do deset ocjena je nategnuta šestica zato jer u niti jednom trenu film nije dosadan.

OCJENA 6/10