RECENZIJA: Otrov se čuva u malim bocama, a "CREEP" (2014.) sadrži veliku dozu jeze

REDATELJ: Patrick Brice
SCENARIJ: Patrick Brice, Mark Duplass
ŽANR: Horor, Drama
GLAVNE ULOGE: Patrick Brice, Mark Duplass
GODINA: 2014.
TRAJANJE: 82 minute

U bespućima interneta naišao sam na jednu vrlo zanimljivu bočicu kako sramežljivo stoji na prašnjavoj polici već pomalo otpisanog ormara koji je predviđen za glomazni otpad. Na nakošenom i izguljenom ormaru piše "horor", a na potrganoj polici piše "found footage". Nakon što je puhnuo propuh i raspršio prašinu sa jedne boce koja je ostala ponosno stajati na polici, s njezine etikete može se iščitati natpis "Creep". Creep nije otrov, ali njegov sadržaj je jeziv, a recept vrlo jednostavan: jedna kamera, dva glumca, nešto (malo) novaca i odlična ideja.

Jedna kamera. Vjerojatno ne neka preskupa kamera kakve koriste samo vrhunski znalci iz Hollywooda jer ipak treba platiti angažman toliko puno glumaca. Rad kamerom je namjerno urađen tako da izgleda amaterski i budite sigurni da će vam trebati nekoliko minuta da se vaše oči priviknu na snimateljevu drhtavu, nesigurnu ruku i na mutnu sliku kakvu najčešće vidite drugi dan ujutro nakon pijanstva.

Glumački dvojac čine Patrick Brice i Mark Duplass koji su ujedno i redatelji i scenaristi filma. Patrick Brice je Aaron, čovjek srednjih godina koji za život zarađuje kamerom. Javlja se na oglas koji zvuči kao idealna prilika za dobru zaradu - jedan dan snimanja uz honorar od 1.000$. Sve što mora napraviti je otići u neku brvnaru u planine i snimati nekog cijeli dan. Mali problem leži u činjenici što Aaron nema pojma s kim se mora naći niti u čiju kuću je pozvan. Možda zgodna žena željna sexa? A možda neki psihopat ubojica koji spremno čeka svoju žrtvu? Ali novac je ipak jači od straha i Aaron je odlučio riskirati. Zamjeram mu jer je bio previše naivan te smatram da je bio prelagana žrtva i idealan plijen, ali treba mu priznati da je ispao vrlo realan.

Njegov poslodavac Josef želi biti snimljen kamerom, a za to ima vrlo čudan razlog koji vam neću odgonetnuti. Već sigurno pogađate da Josefa glumi Mark Duplass, ali nemate pojma što se vrti u njegovoj glavi. Duplass je vrlo jaka karika u ovom filmu i glumačkom izvedbom je nadmašio svog kolegu Bricea. Josef na trenutke djeluje kao sasvim normalna osoba, ali zapravo se u njemu krije poremećeni monstrum. Sama pomisao na to što se dešava u njegovoj glavi je puno više jeziva i strašnija od prikazanih scena na ekranu.

Ako ste pažljivo čitali informacije o filmu mogli ste odmah zaključiti kako "Creep" nije horor koji obiluje nasiljem i krvlju. "Creep" je horor drama sa elementima psihološkog trilera, ali ima tu još dodataka i začina koji ga čine različitim od drugih found footage horora koji su najčešće glupavi. Jump scare scene dolaze u već uigranoj shemi, otprilike svakih 10 minuta, ali su korištene sa drugačijom namjerom od one na koju smo navikli. Cilj im je razbiti napeto i jezivo okruženje, a njihov rezultat nije strah već smijeh, tj. crni humor. Moram priznati da su jump scare scene u filmu potpuno predvidljive i da su me poprilično naživcirale. Zašto? Zato jer je užasno iritantno kad znaš da slijedi jump scare scena, čekaš ju, a opet te strese kao malog majmuna! Film je vrlo pametno osmišljen, a njegova jednostavnost je vođena "manje je više" ideologijom.

"Creep", za svoje kratko vrijeme trajanja, izaziva pomiješane dojmove. Odlična ideja na početku intrigira, a pojedini detalji su toliko uvrnuti da je najbolja riječ koja ih opisuje - čudno. Čudno je i kako napete atmosfere u ovom filmu gotovo nema, a većina jeze i nelagode proizlazi iz tišine ili neobičnih dijaloga dvoje glumaca. Nemogućnost da predvidite u kojem smjeru će se radnja odvijati je do jednog trenutka interesantna, ali kasnije postaje malo naporna i dosadna. Nisam mislio da ću pisati pozitivno o "Creepu" i iskreno ni sada nisam siguran što me to toliko privuklo i ne pušta. Tijekom filma sve me nekako tjeralo u kontra smjeru, ali kraj filma je iznimno uznemirujuć i još uvijek osjećam neku jezu i tjeskobu. Tko je kriv za to? Producenti koji dolaze iz Bloomhousea (Paranormal Activity, Sinister, Insidious, Oculus) ili odlični tandem Duplasss/Brice? Odgovor je zapravo manje važan, ali bitno je da se osjećam prevarenim. Kao da se netko zločesto poigrao samnom i to mi se sviđa jer kada se jeza jednom uvuče ispod kože ona ne izlazi tako brzo van...

OCJENA 7/10