RECENZIJA: "River" (2015.) - Detektiv kakvog još niste imali prilike vidjeti!

Iskusni švedski detektiv, John River ( Stellan Skarsgard), jedan je od nekolicine detektiva koji su ove jeseni stigli na male ekrane. Šveđanin zaposlen u britanskoj policiji mora naći način na koji će se nositi s iznenadnom smrću svoje dugogodišnje partnerice. Vidno uzdrman, ostaje na slučaju i pokušava riješiti misteriju njenog ubojstva. Stalnu "pomoć" pri rješavanju slučajeva ima od strane mrtvih koji mu se javljaju kroz halucinacije. Jackie Stevenson, čije ubojstvo je glavna tema ove serije, igra Nicola Walker. Nedavno sam ju nahvalio u recenziji za "Unforgotten" i nema potrebe da sada opet pišem o njenim glumačkim sposobnostima. Reći ću samo da ovdje ima bitno lakšu ulogu, ali ni ta uloga neće ostati zaboravljena zbog nekoliko scena koje su školski prikaz glume. Bitnije uloge još igraju Lesley Manville, Adeel Akhtar i Georgina Rich. Svi navedeni su u sjeni glavnog lika i briljantne glume Stellana Skarsgarda.

Postalo je uobičajeno detektivima pridavati posebne osobine i sposobnosti pa ne čudi činjenica da i River ima neke svoje "mušice". Kao što sam već naveo, surađuje sa mrtvima. Ne priznaje da se radi o duhovima već za njihov govori da su prikaze. Abi Morgan stoji iza scenarija koji nam pruža novu vrstu detektiva, detektiva sa mentalnim problemima. Dosad smo imali vidovnjake, sociopate, one što teže kontroli vlastitih sivih stanica i mnoge druge, ali ovo je prvi detektiv sa psihičkim problemima. Bilo ih je koji su plesali na granici ludila, no John River je otišao debelo preko granice. Pročitao sam mnoštvo recenzija za "River" i moram reći da se ne slažem sa onima koji tvrde kako je kod Rivera problem došao neovisno o događajima iz prošlosti, neki tvrde da je od rođenja imao manifestacije onih kojih više nema. Sama teza da je netko imao manifestacije mrtvih, prije nego što je znao što znači pojam "smrt" je potpuni promašaj. Kada pogledate cijelu seriju vidjet ćete da se radi o manifestacijama koje uzrokuje grižnja savjesti. Zašto ima grižnju savjesti, e to vam ne mogu reći, za tu informaciju morate pogledati seriju.

Najbolji opis koji mi pada na pamet za Johna Rivera je, "ludi Brannagh". Iako se radi o nešto iskusnijem detektivu, vjerujem da će svi koji su pogledali Wallandera vrlo brzo uvidjeti njihove sličnosti. River nije jedini koji ima probleme. Razvoj slučajeva otkriva prljave tajne u životima brojnih drugih likova, a svaka epizoda donosi novi zaplet. Svaki lik na svoj način pridonosi podizanju tenzije i izgradnji misterije. Nepredvidljivost je, uz Skarsgarda, najveći plus serije. Za to je najzaslužnija Abi Morgan i njen izvanredan scenaristički posao. No, ne treba zaboraviti ni trenutke u kojima su Skarsgard i Walker zajedno na ekranu, te scene uvelike usmjeravaju seriju i podižu ju na jedan novi nivo. Baš i kao što je slučaj kod "Unforgottena", teško je tjedan dana čekati novu epizodu. Zavidim vama koji ćete moći pogledati svih šest epizoda u komadu.

Teško je odrediti kome preporučiti "River". Kada jedna serija toliko odstupa od ostatka teško je sa sigurnošću reći koja je prava publika za nju. Na svu sreću radi se o BBC-evoj produkciji pa se može reći da je kvaliteta zagarantirana, zna se da su BBC-eve krimi serije vrhunske i to je samo po sebi najbolja preporuka. Isto tako, ako volite Poirota, Sherlocka, Kennetha Brannagha, Morsea ili Barnabya ovo je serija za vas. Samo Brannagh sliči na našeg glavnog protagonista, ali svi ostali su detektivi na kojima su odrastale generacije i koji dijele dobar dio ekscentričnosti sa Riverom. Sličnost je mala, ali dovoljna. Da bi napisali ovakvu seriju treba vam puno mašte, znanja i one pozitivne drskosti jer se radi o temi koja prvi puta izlazi na ekran i ne znate kako će publika reagirati. Abi Morgan je ispunila sve uvjete, Stellan Skarsgard je odigrao ulogu karijere, a "River" će sigurno ostati zapisan kao jedan od važnijih pojmova u recentnoj krimi produkciji. Da ove godine nije izašao gotovo savršeni "Unforgotten", dao bih desetku. Ovako moram poštovati nadrealno dobru ulogu Nicole Walker i Riveru dati jednu stepenicu nižu ocjenu.

IMDb
Trailer