RECENZIJA: "Shaun the Sheep Movie / Janko Strižić FILM" (2015.) - Slika govori tisuću riječi

"Shaun the Sheep Movie", ili u prijevodu "Janko Strižić FILM", je crtić čiji glavni junak je ovca, a svi likovi i objekti napravljeni su od plastelina (glinamola). Film je napola nijem, ne sadrži niti jedan dijalog već samo zvukove i glazbu, a osnovni oblici komunikacije likova su mimika, gestikulacija te mumljanje. Jedino što proizlazi iz usta glavnih aktera ovog neobičnog crtića su 'mmh', 'baaa', 'hm?' i 'meeeh!'. Sigurno mislite u sebi: "Pa tko normalan bi to gledao?". Ja sam bio dovoljno 'lud' i odvažio se pogledati ga, a izazivam i Vas da učinite isto. Prihvatite bačenu rukavicu i imajte hrabrosti reći na kraju filma da Vam se nije svidio!

Janko Strižić je ovca koja živi na farmi sa svojim gazdom Farmerom, sedam prijatelja ovaca, tri svinje, dvije krave i psom. Jankov svaki dan je isti – buđenje, doručak, šišanje, ručak, šetnja, spavanje. Već je umoran od svakodnevnog pijetlovog buđenja i dolazi na ideju – želi uzeti slobodan dan. Janko smišlja plan kako da se neprimjetno izvuče s farme, a glavni problem su Farmer i pas čuvar koji su uvijek prisutni. Psu je bar lako odvući pozornost, dosta je samo jedna kost, ali Farmer je već druga priča. Nakon što dođe do neočekivanih događaja, a situacija izmakne kontroli, Janko i svi njegovi prijatelji završit će u velikom i njima nepoznatom gradu. Zadatak je samo jedan, a to je vratiti se u punom broju kući, na farmu.

Scenarij na prvi pogled izgleda banalno, ali priča uopće ne zaostaje kvalitetom i ima konstantu do samog kraja. Film traje kratkih 82 minute, ali je prepun događaja. Kadrovi su fantastično posloženi i, iako nema nikakvih dijaloga niti narativnih dijelova, vrlo su razumljivi. Priča je vrlo jednostavna, ali ima svoje heroje i zlikovce. Osim što se radi o animaciji, "Janko Strižić FILM" je istovremeno izvrsna komedija, ali i emotivna drama sa sramežljivom romantičnom pričom. Janka i njegovu neobičnu družinu u avanturi prati i odličan izbor veselih pjesmica koje su odabrane na način da se savršeno uklapaju u datom momentu.

Ideja za film proizašla je iz istoimene serije "Shaun the Sheep" koja je stekla veliki broj obožavatelja. Priča o ovci Shaun ima 4 sezone s ukupno 132 nastavka (očekuje ih se još), a većina epizoda traje samo 7 minuta. Ako niste pratili "Shaun the Sheep" možda će Vam poznatiji biti njegov 'spin-off' serijal o "Wallaceu i Gromitu". Obje serije, kao i film,  dolaze iz britanskog studija Aardman koji je stekao slavu stvarajući, posebnom tehnikom, kratkometražne nijeme animirane filmove. Crtići u njihovoj izvedbi nastaju na vrlo zanimljiv način. Svi likovi i objekti rade se od plastelina, a kadrovi snimaju 'stop-motion' tehnikom što u prijevodu znači da se figurice od plastelina ručno namještaju za svaki kadar. Ne mogu niti zamisliti koliko posla i utrošenog vremena takvo snimanje iziskuje, ali moram priznati da sam oduševljen dobivenim rezultatom. Stvarno impresivno. Aardman se proslavio s kratkometražnim uratcima, ali je unaprijedio svoju početnu ideju i počeo raditi dugometražne filmove od kojih bih izdvojio "Pobunu u kokošinjcu", "Pusti vodu da miševi odu" i "Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri".

Ako je i Vama, kao Janku, dosadila rutina i uobičajeni filmovi svakako pogledajte ovaj festival mašte, kreativnosti i animacije. Film je namijenjen prvotno djeci, ali gledateljeva godina rođenja u ovom slučaju nije uopće bitna. Mališani će uživati u veselim junacima i šarenom okruženju, a 'iskusnija' populacija će se sigurno dobro nasmijati i primjetiti brojne reference iz života, ali i iz drugih filmova od kojih se svakako ističu "Iskupljenje u Shawshanku" i "Kad jaganjci utihnu". "Janko Strižić FILM"  je vrlo moderan i prati trendove, ali u nekim stvarima je tradicionalan - priča podsjeća na "Praščića Babea u gradu", a atmosfera na 'vragolije' iz "A je to".

Zamjerke? Nema ih. Ocjena je onda jasna. Film koji ostavlja tako snažan dojam, a za to mu nisu potrebne riječi, zaslužuje najveću ocjenu. Svakako valja istaknuti da je "Shaun the Sheep Movie" nominiran za Zlatni globus u kategoriji za najbolji animirani film, a vrlo izvjesno je da će biti u utrci i za Oskara.

P.S. U nastavku teksta možete pogledati slike kako se stvarao film!

Ocjena: 10/10