RECENZIJA: Četvrta sezona serije "Luther" (2010.-2015.) nije na razini prethodnih

Idris Elba proživljava jednu od najplodnijih godina karijere. Nakon izvrsne uloge u prvom Netflixovom TV filmu „Zvijeri bez granica“ (za koju mnogi misle da zaslužuje „Oscara“) vratio se na male ekrane kao detektiv John Luther u četvrtoj sezoni popularne kriminalističke serije. „Luther“ je jedan od najboljih izdanaka britanskih krimi-serija u zadnjih desetak godina, ali za ovu četvrtu sezonu nisam siguran koliko je bila potrebna i ima li smisla u široj priči koja je ispričana u prethodnim sezonama. Privlačnost Luthera nalazila se u intrigantnom odnosu glavnog lika s Alice Morgan (Ruth Wilson) i posljedicama tog odnosa na slučajeve koje rješava, ali i na privatni život duboko nestabilnog glavnog lika. Četvrta sezona doima se kao nadgradnja već završene priče, ne donosi ništa naročito važno u Lutherov svijet, a otvara mogućnost novim sezonama i daljnjem razvodnjavanju priče.

Za one koji se s „Lutherom“ nisu sreli ranije važno je spomenuti osnovne stvari. „Luther“ je serija koju je stvorio Neil Cross, a u čijem je središtu neprilagođeni detektiv John Luther (Idris Elba). Prva sezona, emitirana 2010., sastojala se od šest epizoda i predstavljala je dinamično putovanje kroz psihu glavnog lika. Korupcija u policiji i ambivalentna uloga Alice Morgan dodatno su doprinosile zanimljivosti, pa se svaka sljedeća sezona čekala s nestrpljenjem. Serija je koncipirana na način da svaka sezona obrađuje jedan važan slučaj, dok se u pozadini odvija dramatski zanimljiv odnos Johna i Alice, kao i očigledno odvajanje Luthera od bilo kakvih, otprije naučenih, obrazaca.

Druga i treća sezona tu priču odvode još dalje. Ponukan očiglednom popularnošću lika Alice Morgan, Cross je očito odlučio nju i Luthera dovoditi do ruba ludila svakom sljedećom epizodom, da bi nakon izrazito iscrpljujućeg slučaja zaokružio njihov odnos emotivnom i uvjerljivom epizodom na kraju treće sezone. Naravno, u seriji se pojavljuju i drugi likovi, no bez obzira na povremenu zanimljivost nisu naročito bitni. Za „Luthera“ je važno ono što svaku krim-seriju čini dobrom: dobri antagonisti i intrigantni glavni likovi.

Kako se iz ovog može zaključiti, Neil Cross je ovdje pomaknuo granice. Naime, za Alice Morgan nismo sigurni je li ona antagonist ili protagonist. Linija između ta dva obilježja pomalo nestaje kako se serija razvija. Usudio bih se reći da se kroz prve tri sezone dva lika na suprotnim stranama zakona psihički, idealistički i ljudski – približavaju jedan drugom. Upravo je zato neodređen kraj s kojim su se na koncu treće sezone susreli imao smisla. Upravo zato, tog smisla ovogodišnja četvrta sezona baš i nema.

Sezona komprimirana na samo dvije epizode više djeluje kao TV film, pa se postavlja pitanje zašto nije tako i napravljena. Ako su već htjeli vratiti Luthera na male ekrane u obliku serije, onda snimanje samo dvije epizode nije dobar odabir. Prije svega zato što se ni priča nije do kraja razvila, a ni ostatak likova (izuzev Luthera) nije dobio prostor da do kraja prikaže glumački talent. Tu mislim na Rose Leslie koja se iskazala u hitovima poput „Igre prijestolja“ i „Downtown Abbey. Njen glumački talent je ovdje gotovo u potpunosti neiskorišten jer joj je lik tipski napisan, a čak ni sjajna Elbina gluma nije uspjela izvući seriju iz osjećaja suvišnosti i prijelaznosti.

Svjestan sam da fanovi traže novi sadržaj. Jasno mi je i da BBC i Neil Cross istražuju smjerove u kojima će odvesti svog lika. Otegotna okolnost u svemu tome je i popularnost Idrisa Elbe koji je na vrhuncu karijere. No, od genijalne „Žice“ pa do „Luthera“ njegov je životni put ipak neraskidivo vezan za mali ekran. Ne treba zaboraviti ni odličnu ulogu u HBO-ovom TV filmu „Ponekad u travnju“ gdje slično kao u ovogodišnjim „Zvijerima bez granica“ Elba sudjeluje u grafičkom prikazu afričkih grozota. „Luther“ će i nakon ove sezone vjerojatno nastaviti put. Pretpostavljam da je ona bila samo prijelazno razdoblje, svojevrsni uvod u mogući TV film koji se spominjao na forumima. Tu leži i njen najveći problem. Svi su elementi na svojim mjestima, svi u pokretu, ali sve je to nekako sirovo i nekoordinirano. „Luther“ je predobra serija da bi se tako kratka sezona koristila kao uvod. Nažalost, rekao bih da je upravo to ovdje slučaj.

Ako dosad niste gledali „Luthera“, svakako pogledajte. Riječ je o jednoj od najboljih serija u posljednjih desetak godina. Prve tri sezone dio su cjeline. Četvrta, ovogodišnja, zasad iskače. Imam osjećaj kao da ni Neil Cross još ne zna kamo ju pripada. Njeno mjesto u „Lutherovom“ kanonu ovisi o tome što će se sljedeće dogoditi. To joj, za razliku od cjelokupne serije, i nije baš neka preporuka.

Ocjena cjelokupne serije: 9/10
Ocjena 4. sezone: 6/10