Filmovi o odrastanju nikad nisu jednostavni. Imali smo
prilike već vidjeti sijaset takvih filmova, a kulminaciju je podžanr doživio
lanjskim megalomanskim projektom Richarda
Linklatera. „Dnevnik jedne
tinejdžerice“ ne odudara previše od sličnih filmova, ali ipak je riječ o
zanimljivom i aktualnom ostvarenju koje inspiraciju prije crpi iz knjiga poput „Lolite“ ili „100 poteza četkom prije spavanja“ nego iz filmova kao što su „Odrastanje“ ili „Juno“. Zbilja, ovdje bismo odrastanje mogli poistovjetiti sa
seksualnim sazrijevanjem koje je i u sedamdesetima moglo početi ranije nego što
bi pretpostavili konzervativci. Kakva je situacija u 21. stoljeću? Nakon ovog
filma, ukratko, nitko neće reći kako školama ne treba neka vrsta seksualnog
odgoja. Filmovi kao „Sve o jednoj
djevojci“ već su nas naučili kako su današnji predatori udaljeni nekoliko
klikova mišem. Ovaj uznemirujuć film ipak nakon gledanja ostavlja pozitivnu
notu. Život nisu samo razigrani zečići i ružičasto cvijeće. Život je sebičan
svat, ponekad i grub. No, ako iz one tamno-crne faze nešto naučimo, tad ima
razloga za pozitivu. „Dnevnik jedne tinejdžerke“ samo je epizoda iz života, no
epizoda koju možemo tretirati kao stepenicu u učenju.
Kad je film igrao na ovogodišnjoj „Filmomaniji“ dobio je pozitivne kritike. Priča je prilično
jednostavna. Djevojčica se pretvara u djevojku, dečko njene rastresene majke
baca oko na nju i na tren nam se čini kako smo sve to već kod Nabokova vidjeli. Radnja smještena u
sedamdesete daje filmu atmosferu razuzdanosti i patine, ali kroz naraciju
glavne junakinje postaje jasno razmišljanje tinejdžerske glave. Ružna sam, ovo mi je prilika, hoće li me
osim njega ikad itko htjeti? Nesigurnosti odrastanja plodno su tlo za
raznorazne ljigavce. No, može li se boriti protiv toga ako ti je jedan takav
ljigavac već u životnom prostoru?
Istraživanje seksualnosti samo je po sebi provokativno.
Sjećam se komentara hrvatske književne kritike u „Pola ure kulture“ kad je bila
aktualna knjiga „Sto poteza četkom prije spavanja“. Ta provokativna knjiga o
seksualnim avanturama šesnaestogodišnjakinje kasnije je ekranizirana i u igrani
film „Mellisa P.“, a naši su vrli
kritičari osporavali dob autorice govoreći kako je nemoguće da je šesnaestogodišnjakinja
napisala nešto tako grafički provokativno. „Dnevnik jedne tinejdžerke“ sagrađen
je na istim temeljima, ne skrivajući istraživanje seksualnosti prilično jasnim
prikazom seksualnih scena koje bi, s obzirom na dob glavne junakinje, određenim
gledateljima moglo izazvati neugodu. Mislim kako nema razloga za osporavanje
Mellise P., ali isto tako mislim kako se situacija iz ovog filma može dogoditi (ili
se već događa). Svijet nije onakav kakvim bismo mi željeli da bude. Na putu
odrastanja, poruka je, svašta se može dogoditi.
Sad kad smo obradili provokativne elemente red je reći
pokoju i o onom što čini film zanimljivim. Prije svega to je glavna glumica, Bel Powley. Svojom je izvedbom Powley
dočarala lik Minnie sa svim
nesigurnostima dobi. Jednim korakom na putu prema odrastanju, a drugim još
dijete Minnie je predstavljala idealan plijen. No, Minnie nije sasvim obična
djevojka. Njen glavni talent je crtanje, a baš ta umjetnička crta tjera ju da
zamišlja svijet idealnijim nego što on jest. U trenutku kad joj se učini da
majčin momak Monroe (Alexander Skarsgård)
želi nešto s njom ona u njemu ne vidi „zabranjeno voće“ već rijetku priliku
da se osjeti željenom. Svijet je mjesto u kojem je sve idealno osim nje. Njena ružnoća i neprilagođenost traje od rođenja do
danas. Svemu tome ne pomaže što joj je majka nezainteresirana za odgoj
djece, pa su muškarci koje dovodi često važniji od odrastanja dvaju djevojčica.
Majku u ovoj „modernoj Loliti“ glumi Kirsten
Wiig koja u ulozi Charlotte
pokazuje glumačko umijeće i prikriva to što joj lik u pojedinim scenama pleše
po rubu karikature. Tako valjda u ovoj priči mora biti jer bi bez
karikaturalnosti i humora bila premučna i preteška za gledanje. Vrijedi
istaknuti i dva sporedna lika, Kimmie ( Madeleine Waters) i Gretel (Abbie Wait). Kimmie je najbolja prijateljica glavne
junakinje s kojom dijeli strast prema eksperimentiranju. Kao što je čest slučaj
s BFF likovima njihov će se odnos
mijenjati u toku filma. Gretel je, s druge strane, Minniejina mlađa sestra. U
njoj se skriva više nego što možemo pretpostaviti, važan je element raspleta, a
mene je pomalo nostalgično podsjetila na mlađu sestru Georgije Lass iz kultne TV serije „Tko živ, tko mrtav“.
Film teče lagano i lepršavo bez obzira na mučne teme. To je
možda i najveći uspjeh redateljice Marielle
Heller. Kad uzmemo u obzir da je riječ o njenom debitantskom filmu za koji
je sama napisala i scenarij ispada da će njen rad biti zanimljivo pratiti u
predstojećim projektima. Heller je uspjela napraviti prilično razigran film s
teškim i mučnim temama. Tu je u svakom slučaju treba pohvaliti čak i ako se
neki uzori čine previše uočljivima.
Teško je napraviti film koji je istodobno uznemirujuć i
pozitivan. U nekim scenama osjećao sam se neugodno, u nekima sam poželio
zadaviti pojedine likove, a opet sam se nakon gledanja nabacio osmijeh na lice.
Film je ovo za ekstremne emocije. U tom smislu zanimljiv i rijedak, čak i ako
izborom teme nije previše originalan. Zbog toga ga treba pogledati, ali to nije
jedini razlog. Na nama je odgovornost da shvatimo i prepoznamo trenutak u kojem
nam djeca prestaju biti samo djeca, već postaju zainteresirani za spolnost,
tijelo i ono što se s njime događa. Danas, kad su svakakve informacije skrivene
na ekranu tableta, računala ili mobilnog telefona važno je izgraditi povjerenje
i kvalitetan filter. Bolje dobiti točnu i provjerenu informaciju nego onu koju
dijele vršnjaci dok se hvale na malom odmoru. „Dnevnik jedne tinejdžerke“
govori o njenim iskustvima i roditeljima koji zatvaraju oči. Neke stvari moraju
naučiti sami.
No, bilo bi dobro kad bi znali gdje potražiti.
OCJENA: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar