„Praznik u Rimu“
(1953.), „Dječak i bik“ (1956.), „Spartak“ (1960.), „Johhny je krenuo u rat“
(1971.), „Leptir“ (1973.). Ime koje
veže ove odlične filmove je ime scenarista iako nije na sve njih bio potpisan. „Trumbo“, film Jaya Roacha, sjajno je konstruiran film koji nosi glumačka izvedba Bryana Cranstona. Iako u njegov
glumački talent već odavno nema sumnje, s obzirom na serije „Malcolm u sredini“ i „Na putu prema dolje“; Cranston je ovim
filmom ušao u oskarovsku kategoriju glume. Sjajno je dočarao Daltona Trumba, holivudskog aktivista
koji proživljava agoniju holivudskog lova na vještice. Strah od komunista, bez
obzira bili oni stvarni, zamišljeni ili fiktivni konstanta je američke
politike. Problem nastaje u trenutku kad svatko, bez obzira na pozadinu i
motive, može postati izdajnikom čak i onda kad to ne zaslužuje.
Scenaristički film ne gubi vrijeme. Uvodi nas u priču gotovo
kao da se radi o epu. Središte radnje je stvaralački zanos Daltona Trumba koji
u poratnom periodu postaje najplaćeniji scenarist u Hollywoodu, što u principu
znači da je najplaćeniji na svijetu. Nominiran za Oscara za film „Kitty Foyle“ (1940.), Trumbo ne
odustaje od borbe za pravo pojedinca. Iako priznaje da je član Komunističke partije SAD-a (CPUSA),
motivi iza njegovog učlanjenja liberalne su, ekonomske prirode. Naime,
saznajemo, u jeku Velike depresije mnogo je ljudi baš u CPUSA vidjelo
alternativu propaloj službenoj ekonomiji. Promjenom odnosa SAD-a prema
Sovjetskom Savezu, a pogotovo sovjetskim razvojem atomske bombe klima za
američke komuniste se mijenja nagore. Trumbo i njegovi istomišljenici postaju
metom progona, a njihovi glavni oponenti nalaze se u Filmskom
savezu za očuvanje američkih vrijednosti. Konfrontacija Daltona Trumba i Johna Waynea (koja se navodno stvarno dogodila) podsjeća na
američku obradu naše teme „Gdje si bio '91“ i jedan je od najzabavnijih
trenutaka filma. Wayne je predsjednik gorespomenutog Saveza, a prilično ga
šablonizirano glumi David James Elliot.
Glumačke izvedbe su najjači dio ovog filma. Tu posebno treba
istaknuti Michaela Stuhlbarga kao Edwarda G. Robinsona, Helen Mirren kao Heddu Hopper i Louisa C. K.
kao Arlena Hirda. Svi troje glume
zanimljive likove. Edward G. Robinson
bio je zvijezda jednog od najboljih noir filmova „Dvostruka obmana“, Hedda
Hopper kao bivša glumica poznata po trač rubrici i suparništvu s Louellom Parsons, dok je Arlen Hird zasnovan na čak pet pisaca
koji su završili na crnoj listi (Lester
Cole, John Howard Lawson, Samuel Ornitz, Albert Maltz, Alvah Bessie). Helen
Mirren briljira u ulozi Hedde Hopper, a suprarništvo između nje i Cranstona
pleše na rubu sarkastične karikature. Svojim nastupom podsjetila me na Tabithu Dickinson, kazališnu kritičarku
iz „Birdmana“, lanjskog dobitnika
Oscara za najbolji film.
Sporedna uloga koja zaslužuje poseban osvrt svakako je ona Johna Goodmana. Goodman zadnje vrijeme
briljira u serijama i u sporednim ulogama. Imali smo ga prilike gledati u
sjajnim serijama poput „Tremea“ i „Plesa po rubu“, te u filmovima poput „U glavi Llewyna Davisa“ i „Let“. U svim tim ulogama Goodman
briljira, pa je tako i ovdje pronašao nišu u koju se njegov način glume
savršeno uklopio. Frank King,
producent trash filmova koji ignorira crnu listu, idealna je uloga za Goodmana.
Scena u kojoj oponira ljudima iz Saveza za očuvanje američkih vrijednosti daje
filmu potrebnu komičnu notu koja mu, zbog ozbiljnosti teme, nedostaje.
Odlična nadogradnja na ovaj igrani film dokumentarni je film
istog naslova iz 2007. godine. Gledanjem tog dokumentarca u kojem između
ostalog sudjeluju i Donald Sutherland, Michael Douglas i Liam Nesson dodatno
ćete zaokružiti priču o ovom genijalnom autoru, ali i vidjeti koliko je ustvari
dobar Bryan Cranston. Kad se njegove geste i postupci usporede s onima pravog
Daltona Trumba onda se tek vidi sva kvaliteta njegove izvedbe. Da budem do
kraja jednostavan – odlično ga je skinuo.
Sama tema je kvalitetno obrađena. Roach je izbjegao zamku
prevelikog patetiziranja, a mislim da je korisno što je ulogu Trumbove žene
povjerio Diane Lane koja je zahtjevnu
ulogu odigrala s dovoljno mjere. Dijalozi i govori potječu iz Trumbovih pisama
pa je njima pogođena bit, a kao jedinu zamjerku (i to zato što iz dokumentarca znam
originale) mogu istaknuti ostavljanje dramskih, a micanje komičnih dijelova iz
njih.
Tema „crne mrlje u holivudskoj povijesti“, kako se vrijeme „lova
na komuniste“ zna nazvati u literaturi osjetljiva je sama po sebi. Prikaz
vremena u kojem se društvo i profesija dijele na poželjne i nepoželjne bez
ikvakvog vidljivog razloga otvara prostor tezi kako se SAD u tom periodu
pedesetih pretvorila u nešto nalik Sovjetskom Savezu protiv čijih se gušenja
ljudskih prava nominalno borila. Da to prebacim u hrvatski kontekst, to bi bilo
isto kao kad bi u borbi protiv ljudi s kojima se vlast ideološki ne slaže
počeli primjenjivati metode popisivanja, prisluškivanja i prokazivanja. Na
primjeru „Trumba“ možemo vidjeti da takve metode ne vode do ničeg dobrog. Svaka
prohibicija u glavu se obije sama sebi, a žalosno je kad se najglasniji
protivnici sustava (u ovom slučaju komunizma) počnu pretvarati upravo u ono
protiv čega se, barem nominalno, bore.
Podrobnije je ova tema obrađena u rubrici Druga strana filma, ali rekao bih da „Trumbo“
možemo shvatiti kao opomenu i jedno glasno „ne ponovilo se.“ Strah dovodi do
ekstrema. Zbog toga je ovaj film osim što je izvrstan i izuzetno važan iako ga
se može optužiti da je pomalo jednosmjeran i simplicistički. Ideološke optužbe,
međutim, nikad nisu drugačije. Cjelokupnoj atmosferi sjajno doprinosi i jazz
glazba koja u trenucima koji izgledaju najcrnje ostavlja prostor improvizaciji
i inspiraciji. S obzirom da je Trumbo pisac, rekao bih da to nije slučajan
odabir.
Sve u svemu, gledajući ovaj film dobivamo intimni uvid u
tamnu mrlju holivudske povijesti. Preporučam svim filmskim sladokuscima da ovaj
film pogledaju, o njemu razmisle, sagledaju apsurd onoga što se zbiva i shvate
kako kod crnih lista zaista „ne postoje junaci ni kukavice“. Svi su po riječima
glavnog junaka žrtve. Licemjerje caruje kad razum spava. „Trumbo“ je jedan od
najboljih filmova ove oskarovske berbe. Možda je jednostavan i pravocrtan, ali
ideološke rupe i zlostavljanje ionako nemaju dovoljno dubine za proširene
poglede.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar