RECENZIJA: "Oasiseu aka OASIS / Oaza" (2002.) - Devastirajuća ljubavna priča.

Što je ljubav? Brojni filmski redatelji pokušavaju dati odgovor na to pitanje, ali sudeći prema romantičnim filmovima koji izlaze u posljednje vrijeme, vrlo malo njih ili gotovo nitko ne zna što je zapravo ljubav niti kako ju opisati. Malo ćemo se vratit natrag u prošlost, točnije u 2002. kada je južnokorejski redatelj Chan-dong Lee u filmu "Oasis" prikazao jednu od najpotresnijih ljubavnih priča koje su ikad ispričane na filmskom platnu. Ako vas je dirnuo američki prikaz ljubavi u filmu "Blue Valentine" ili onaj europski u "The Broken Circle Breakdown", svakako pogledajte što Južnokorejci imaju reći na temu ljubavi.

Chang-dong Lee, uz Ki-duk Kima, slovi za jednog od najizraženijih redatelja južnokorejskih drama koje prikazuju svakodnevne teme poput života, ljubavi i smrti. Od pet filmova koje je Chang-dong Lee režirao, njih čak četiri imam već poduže vrijeme na 'watchlisti'. Jučer je došlo vrijeme da se konačno 'upoznam' s ovim genijalcem, a s obzirom na to kako je prošao naš prvi 'susret', vrlo brzo ćemo se opet družiti. Njegov "Oasis" je jedna od najhrabrijih i najmučnijih romantičnih drama, nije ju nimalo lako gledati, a nakon nje ostaje neopisivo gorak okus u ustima.

Korejci vole koristiti likove koji se ne uklapaju u društvo, a vrlo često su to likovi s nekim 'hendikepom' koji ih u tome sprječava. Jong-du je odrastao čovjek, pomalo zaostao i totalno neodgovoran. Nakon što je odležao dvije i pol godine zatvora zbog ubojstva iz nehaja, izlazi na slobodu i vrlo brzo opet ulazi u probleme. Vani je zima, a on ima samo košulju kratkih rukava. Gladan je, a nema novaca. Nema prijatelja, obitelj ga ne želi i nema krov nad glavom. Jong-du odlazi do stana gdje živi obitelj čijeg oca je pregazio u automobilskoj nesreći. Tamo upoznaje Gong-ju, djevojku koja pati od teške cerebralne paralize. Njihov susret započinje pokušajem silovanja, a kako završava saznat ćete nakon što pogledate film.

Chang-dong Lee ne libi se kritizirati društvo u kojem su drugačiji ljudi unaprijed otpisani. Njegova dva glavna aktera, Jong-du i Gong-ju su crne ovce obitelji. Jong-du je mentalno zaostao i nije sposoban brinuti se za sebe, a Gong-ju pati od fizičkog hendikepa, bolesti koje joj onemogućava kretanje i govor. Oboje su potpuno odbačeni i izolirani te prepušteni sami sebi. Oni predstavljaju teret svojim obiteljima koje bi htjele da njih najrađe nema. Mladi muškarac i djevojka osuđeni su na samoću, ali i oni, kao i svi drugi ljudi, imaju potrebu za razumijevanjem, ljubavi i bliskošću.

Korejski glumci, umjesto onog 'više je manje', preferiraju 'više je više' i to im fantastično uspijeva. Pravi primjer toga je glumica So-ri Moon koja ovdje glumi bolesnu djevojku. Ako je Redmayne dobio Oscara glumeći Hawkinga u "The Theory of Everything", So-ri Moon zaslužuje bar pet Oscara za ulogu u "Oasisu", i to bez ikakvog pretjerivanja. Njezina uloga nudi jednu od najsnažnijih i najmoćnijih glumačkih predstava koje sam ikad gledao. Dvoje glavnih glumaca nose film od samog početka. Njihov govor, pokreti i ponašanje ostavljaju dojam kakav se rijetko viđa.

"Oasis" je tipičan južnokorejski film i ne, neće se svidjeti svima. Film ide do krajnjih granica, neke scene su iznimo uznemirujuće i šokantne, a scenarij na trenutke djeluje dosta sirovo i zastrašujuće. Ali, ovo je ipak jedna ljubavna priča. Apsolutno sam oduševljen naslovom filma jer je oaza savršena metafora za svijet u kojem se nalazi dvoje glavnih likova. Sve oko njih je pustinja, a kad su zajedno oni se nalaze u sredini te ogromne pustinje, točnije u oazi. Baš kao što oaza u pustinji predstavlja izvor vode i bogatstva, tako i njihov život djeluje ispunjeno i sretno u toj oazi. Nažalost, svaki izvor može presušiti, a što će se dogoditi s dvoje ljudi poveznih najneobičnijom ljubavi prepuštam vam da otkrijete sami.

Ljubav se ne sastoji samo od leptirića u trbuhu i nasmijanih lica, a redatelj ovog filma to svakako zna pokazati. Suze i smijeh su sastavni dio svakog života, a tako i ljubavi.