RECENZIJA: "American Crime Story: People vs. O.J. Simpson / Američka krimi priča: Narod protiv O. J. Simpsona" (2016.) - Kako pobijediti mit i adaptirati legendu?

„Suđenje stoljeća”. Bijeli Bronco koji juri niz autocestu dok se američka javnost pita što će se dogoditi. Jedan od ikonografskih trenutaka po kojima svijet pamti devedesete. Orenthal James Simpson, skraćeno O. J., optužen je za ubojstvo bivše supruge Nicole Brown i njenog ljubavnika Rona Goldmana. Javnost je podijeljena. Govorimo o čovjeku kojeg nisu odabrali za ulogu u „Terminatoru“ samo zato jer je imao hipoteku „dobrog dečka“.. Bilo je pitanje vremena kad će trenutak u kojem su akcijski filmovi premješteni u stvarni svijet doživjeti adaptaciju. „American Crime Story“, nova FX-ova igrana antologija zločina kao prvu priču odabrala je upravo „Narod protiv O. J. Simpsona“. Akteri su ponovno zaokupili maštu. Je li O. J. kriv? Ako jest, kako se izvukao?

„Stvarni američki zločin“ bi možda bio i najbolji prijevod serije. Tim bi se prijevodom izbjegla mogućnost da se pomiješaju krim antologije. „American Crime“ i „American Crime Story“ zvuči jako slično. No, dvije su serije u potpunosti različite. Dok prva govori o fikcionalnim zločinima, druga se bavi stvarnim slučajevima. Slično kao i popularni podcast „Serial“ ili Netflixov dokumentarni film „Stvarajući ubojicu“, „Narod protiv O. J. Simpsona“ prikazuje nam gotovo sve elemente slučaja. Na gledatelju da se odluči kojoj će od ponuđenih priča vjerovati. Tako na neki način gledatelj postaje porota, a serija će u deset epizoda napraviti sve da prikaže najvažnije perspektive obrane i optužbe. Ne treba pritom zaboraviti tko je O. J. Simpson američkoj javnosti devedesetih. Ne treba ponavljati ni klasičnu grešku naivnih pa gledati stvari iz današnje perspektive.

Još otkad je objavljeno da FX kreće u produkciju ove priče glavna tema svih novinskih najava bilo je pitanje tko će biti odabran da glumi Simpsona. Drago mi je reći da s odabirom Cube Goodinga Jr. tvorci serije nisu pogriješili. Gooding Jr. odigrao je ulogu slavnog sportaša i glumca iznimno uvjerljivo, a na trenutke je zapanjujuća fizička sličnost sa stvarnim akterom. To, doduše, vrijedi za većinu glumaca u ovoj priči. No, Cuba Gooding Jr., koliko god dobar odabir, u glumačkom smislu ne nosi ovu seriju.

Sarah Paulson briljira kao tužiteljica Marcia Clark. Njene su izvedbe naprosto nevjerojatne, a u nekim epizodama dala je naslutiti svu kompleksnost sjajno napisanog lika. Njen suparnik na suprotnoj strani, Johnnie Cochran, čini sjajan kontrast njenoj ulozi. Osim očite rasne opozicije koja će igrati važnu ulogu u ovom slučaju, ovdje imamo i rodnu opoziciju, kao i onu odvjetničku što se tiče pristupa samom slučaju. Cochrana sjajno glumi Courtney B. Vance. Serija najviše profitira baš od njihovih opozicija i sukoba. O. J. je, kao i žrtve, ovdje je u drugom planu.

Osim njih serija je okupila na istom mjestu još sjajnih glumaca. David Schwimmer se nakon „Združene braće“ ponovno iskazao u ozbiljnijoj ulozi kao Robert Kardshian, Simpsonov dugogodišnji prijatelj i član odvjetničkog tima. Taj tim vodi Bob Shapiro, lik koji ovako kako je napisan prema komentarima jako odgovara originalu. Nažalost, ovdje ga glumi prilično fizički izmijenjeni John Travolta pa se ne može izbjeći dojam karikaturalnosti. Nažalost, u ovakvoj priči postoje trenuci u kojima karikaturalnosti nema mjesta. Članovima Simpsonovog mnogobrojnog odvjetničkog tima posvećeno je puno pažnje, a upečatljivu je ulogu u tom timu također odigrao i Nathan Lane kao F. Lee Bailey.

Što se tiče optužbe vrijedi istaknuti i Sterlinga K. Browna koji je sjajno fizički pogodio Christophera Dardena. Govoreći o tom slučaju, netko je jednom rekao kako je to jedan od rijetkih u kojem su je za oslobođenog čovjeka većina ljudi uvjerena da je kriv. S popularnim ikonama objektivnost često dolazi u pitanje, a ovdje je od početka priče sve bilo javno. Simpsonova je obrana to iskoristila. Javnost i mediji su majstori u iskrivljivanju slike. Nakon toga je bilo potrebno samo okrenuti vodu na svoj mlin. Nije da nisu imali materijala. Od nesnalaženja policije Los Angelesa, pa do toga da im se čitav slučaj obije o glavu. Simpsonov slučaj se sociološki može gledati kao vrhunac afroameričkog bunta zbog višegodišnjeg maltretiranja. Tu, u teoriji, više nisu bile važne žrtve ili zločin. Važan je bio simbol. Dekonstrukcija simbola se, to nas je ovaj slučaj naučio, nikad ne odvija preko noći.

Sve u svemu „Narod protiv O. J. Simpsona“ je uz „11.22.63“ najbolja serija 2016. dosad. Kultne scene koje su možda malo mutne u sjećanju osvježit ćete ovom serijom. Oni mlađi će naučiti nešto o događaju koji je ušao u popularnu kulturu i promijenio stavove velikom broju ljudi. O. J. Simpson je i danas simbol. Stvar je u tome što je današnja simbolika ponešto različita od one prije zločina u kojem je život izgubilo dvoje ljudi.

Proces koji je do tog doveo tema je ove serije. Serije koju se isplati gledati i uz koju se može uživati.