RECENZIJA: "Évolution / Evolucija" (2015.) - Predivno snimljena intrigantna SF horor drama.

Distopija ili sadašnjost ispunjena fantazijom? Možda san, ili pak metafora? 'Coming of age' drama ili takozvani SF 'body' horor? Teško je opisati o čemu je zapravo riječ u filmu "Évolution" francuske režiserke i scenaristice Lucile Hadzihalilovic. No, jedno je sigurno. "Évolution" je predivno snimljen film koji plijeni fantastičnim prizorima podmorja, a njegov scenarij je izuzetno intrigantan i uznemirujuć. U blizini oceana žive samo dječaci pred pubertetom i odrasle žene koje brinu za njih. Pod izgovorom da su bolesni, dječaci su zarobljeni na otoku, svakodnevno prolaze bolničke tretmane te dobivaju lijekove. Dječak po imenu Nicolas pronalazi mrtvog dječaka na dnu oceana i nakon toga počinje sumnjati u sve što se događa na otoku. Kreće istraživati što se zbiva noću i što žene rade dok djeca spavaju...

"Evolucija" je film o kojem se u zadnjih nekoliko tjedana dosta pričalo. Film je to koji je bio sudionik brojnih filmskih festivala prošle i ove godine. Zaradio je mnogobrojne pohvale, a skupio je i nekoliko nagrada. Lucile Hadzihalilovic je vjerojatno najpoznatija kao desna ruka Gaspara Noéa jer je zajedno s njim pisala scenarij za "Enter the Void". Lucile je režirala već jedan vrlo dobar film, riječ je o "Innocence" iz 2004., a "Evolucijom" je nastavila stvarati svoj vrlo poseban umjetnički filmski put.

Nekoliko je filmova s kojima "Evolucija" dijeli određene sličnosti. Prvi je Glazerov "Under the Skin". Iako je kritika svrstavala "Under the Skin" među najbolje filmove u 2013., navedena sličnost s tim filmom mogla bi odvratiti neke gledatelje jer je Glazerov posljednji uradak bio prevelik zalogaj za brojne gledatelje (i ja sam jedan od njih). No, da Vas malo motiviram, "Evolucija" je ipak puno lakše filmsko štivo i iako se vrlo malo toga zna u priči, radnja u niti jednom trenutku ne postaje naporna ili iritantna. Treba napomenuti da je radnja poprilično spora i da scenarij ne sadrži previše događaja, ali ovo je takav tip filma. Vjerujem da ćete već na temelju ovoga bez problema moći razlučiti da li je ovo film za Vas. Ako je, onda idemo dalje.

Druga asocijacija na film je "Goodnight Mommy". U oba filma je koncentirana velika doza misterije i gotovo cijela okolina je nepoznata. Teško je pretpostaviti što se zapravo događa, a i akteri su vrlo slični. Dok smo u austrijskom filmu gledali dva dječaka i njihovu majku, jedini likovi ove francuske priče su dječaci sličnih godina i mlađe žene koje skrbe za njih. Atmosfera je vrlo slična u oba filma, ali razina napetosti u "Evoluciji" je ipak manja. Iako "Evolucija" u svojoj srži pripada horor žanru, redateljica je odlučila izostaviti gotovo sve tipične horor elemente jer joj cilj nije bio zastrašivanje gledatelja.

Režija je vrhunska. Odlično su ukomponirani neobični zvukovi i predivni kadrovi koje je kamera zabilježila ispod morske površine. U filmu je snimljeno nekoliko izvrsnih kadrova i originalnih scena, ali bila bi prava šteta sada kvariti dojam riječima. Glazbe gotovo da nema u filmu, uglavnom dominiraju šum valova i buka koju stvara vjetar. Dijaloga je vrlo malo, a to je vrlo čest slučaj u ovakvom tipu filma. Naglasak je na misteriji, na neobičnosti, a cilj je zainteresirati gledatelje da aktivno sudjeluju i nadopunjuju rupe u priči. Naravno da nećete uspjeti popuniti sve rupe jer "Evolucija" je film koji se može promatrati iz nekoliko aspekata, a tome pridonosi i završetak filma koji ostavlja dosta prostora za razmišljanje i špekulacije.

Manje je bitno da li se evolucija iz naslova filma odnosi na odrastanje, na evoluciju ljudske vrste ili možda na evoluciju horor žanra. Koji god pogled na film izaberete, nećete pogriješiti. Mogli bi pogriješiti ukoliko se odlučite pogledati ovaj film, a jedan ste od onih nestrpljivih gledatelja koji ne vole spore filmove. U suprotnom, samo naprijed. "Evolucija" je poseban film koji na trenutke djeluje poput sna, ali i film nakon kojeg nećete odmah otići spavati.