RECENZIJA: "ABSENTIA / Nestali" (2011.) - Više od onog što se čini na prvi pogled.

Veliko hvala ljudima koji su izmislili/omogućili 'direct to DVD'  metodu objavljivanja filmskih uradaka. Teško (i bolno) je uopće zamisliti za koliko izvrsnih filmova bismo bili uskraćeni kad bi bili primorani samo na kino i televiziju. "Absentia" je jedan od onih 'malih' nezavisnih filmova, snimljen za nešto više od $50.000, koji svojom kvalitetom može parirati uratcima najrazvikanijih producentskih kuća. U pitanju je triler/horor koji je poslužio kao odskočna daska Mikeu Flanaganu, redatelju koji je svoj potencijal nagovijestio upravo u "Absentiji", a potvrdio nekoliko godina kasnije u "Oculusu" te ove godine u "Hushu" i "Somniji".

Flanagan je zaokupio moju pažnju 2013. izvrsnim trilerom/hororom "Oculusom". Otad pratim sve njegove novije uratke, ali ostao mi je dug iz prošlosti, njegov prvi horor "Absentia". Zanimljivo je vratiti se na početak redateljeve karijere i vidjeti s kakvim idejama je počeo te gdje su ga one danas dovele. Nešto slično sam nedavno napravio i s del Torom kad sam pogledao njegov prvi film "Cronos", a zaključak je isti u oba slučaja - vlastita očekivanja su ispunjena, a oba filma potvrdila su prepoznatljiv autorski stil. U slučaju "Absentie", baš kao i u idućim uratcima, vidljiva je Flanaganova želja za nečim drugačijim. Flanagan ne poseže za jeftinim horor trikovima kao što su 'jump scare' scene ili ekstremno nasilje već za kombinacijom više žanrova i podžanrova. Konkretno, "Absentia" je vrlo zanimljiv i efektan psihološki horor/triler s elementima drame i misterije.

Radnja započinje dramski. Žena u poodmaklom stadiju trudnoće lijepi letke na drveća, točnije radi se o letcima za nestalu osobu. Tricia (Courtney Bell) je ostala bez supruga prije 7 godina kad je on nestao i izgubio mu se svaki trag. Tricia je na pragu da izađe iz teškog psihološkog stanja koje je uzrokovao gubitak voljene osobe i odlučuje muža proglasiti mrtvim. U pomoć i s ciljem druženja, u posjet joj dolazi mlađa sestra Callie (Catherine Parker) koja također ima vlastitih problema. Tricia pati od noćnih mora u kojima ju proganja duh nestalog supruga, a Callie otkriva čudne stvari u obližnjem pothodniku kroz koji prolazi svakog dana.

Vjerujem da ćete se složiti samnom u tvrdnji da pothodnik nije baš najugodnije mjesto za šetanje. Poznajem nekoliko ljudi koji na sve moguće načine zaobilaze pothodnike i ne mogu svladati strah od tih klaustrofobičnih prolaza koji su vrlo često neuredni, prljavi, oslikani jezivim grafitima i natpisima te možda i ono najgore, mračni i prepuni neugodnih mirisa. Kad jednu takvu sablaznu lokaciju spojite s psihološkom borbom jednog ili više likova, jeziv i napet film je svakako zagarantiran.

"Absentia" je 'slow-burner' koji u ničemu ne žuri i ne otkriva prerano svoje karte. Atmosfera se postepeno stvara, a napetost raste kako se film bliži kraju. Flanagan se orijentirao na priču, raspoloženje dvoje glavnih likova i njihova emocionalna stanja. Atmosfera je iznimno depresivna, a okruženje stvara klaustrofobiju koja izaziva prilično neugodan osjećaj. Misterija je prisutna od samog početka filma i vrlo teško je pretpostaviti u kojem smjeru će se radnja odvijati. Svakako moram spomenuti i pohvaliti neobičan soundtrack koji izvrsno prati događanja na ekranu. Čitajući osvrte drugih ljudi naišao sam na brojne zamjerke na soundtrack, ali osobno imam samo riječi hvale za njega.

Scenarij je vrlo vješto napisan i nudi samo mrvice, ali sadrži taman onoliko informacija koliko je potrebno da nas drži zainteresiranima. Kako bi na kraju filma shvatili što je pisac htio reći, potrebno je paziti na svaki detalj, gledati svaku scenu i pozorno slušati svaki zvuk. Film je intrigantan do posljednje minute, a rasplet je vrlo kreativan i nadasve zadovoljavajuć.

"Absentia" je izvrstan pokazatelj da za kvalitetan film nisu potrebni milijuni niti razvikana filmska imena.