RECENZIJA: "Under sandet aka Land of Mine / Moja zemlja" (2015.) - Poslijeratni ples na rubu između života i smrti.

Tematika Drugog svjetskog rata vrlo je česta u ratnim filmovima. "Under sandet", danski predstavnik za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, progovara o ne toliko znanoj priči s kraja Drugog svjetskog rata. Sredinom 1945., nakon njemačke petogodišnje okupacije, razdoblje je kad se Nijemci povlače s danskog teritorija. Za sobom, duž obale, ostavljaju preko dva milijuna mina koje su trebale spriječiti moguće iskrcavanje protivničkih snaga. Skupina njemačkih ratnih zarobljenika, uglavnom golobradih mladića, pod vodstvom danskog poručnika Rasmussena, primorana je raščistiti dansku obalu od mina koje su postavili njihovi sunarodnjaci. Bez hrane i vode, pod vojničkim 'drilom' mržnjom vođenog Rasmussena, dječaci razminiravajući dansku obalu 'plešu' na rubu između života i smrti.

Film počinje upečatljivom scenom. Kolona njemačkih vojnika vraća se kući iz Danske, a jedan od njih nosi dansku zastavu. To je trenutak u kojem danski poručnik Carl Rasmussen potpuno gubi razum, nasrće na mladog njemačkog vojnika, otima mu zastavu i viče: "Ovo je moja zemlja!". Vrlo lako je prepoznati Rasmussenove emocije kojima prevladavaju bijes i mržnja, a upravo spomenuta scena odlično uvodi u ovu antiratnu i apolitičnu dramu. Izolirani od većine lokalnog stavnovištva, Rasmussenov vod mladih njemačkih zarobljenika obavlja svoj posljednji vojni zadatak prije nego što krenu kući, naravno ukoliko prežive.

Redatelj Martin Zandvliet, koji je ujedno i napisao scenarij, na mjesto glavne uloge je postavio odličnog Rolanda Møllera koji glumi strogog, ali ipak u duši pravednog pripadnika danske vojske. Skupinu dječaka, koji nimalo ne izgledaju poput vojnika, predvodi Sebastian. Iako su tek djeca, koja su silom poslana u rat i koja još uvijek zazivaju svoje majke, Zandvliet ih je predstavio poput odraslih osoba s istaknutim osobinama i izgrađenim karakterima. Primjerice, Sebastian je rođeni vođa koji se dokazao svojim postupcima, tu su dvoje iznimno povezanih blizanaca, kukavica (dezerter) i cinik. Mladi danski glumci vrlo kvalitetno su odradili svoje uloge. Na trenutke podsjećaju na dječačku skupinu iz Del Torove "Đavolje kralježnice", iako za razliku od Del Torovog filma, u ovom dansko-njemačkom filmu dječaci aktivno sudjeluju u ratnim događanjima.

Na prvi pogled čini se da je rat već završio, ali posljedice rata su vidljive na obje strane. I Danci i Nijemci djeluju iscrpljeni, psihički i fizički, a danska obala, koja je odlično prikazana u filmu, skriva veliki broj opasnosti koje se nalaze pod pijeskom. U filmu je prikazano nekoliko izuzetno šokantnih prizora stradavanja, ali "Under sandet" je, unatoč teškoj temi, većinom lagan za gledanje. Zandvliet je težinu filma 'razbio' dječačkim dijalozima o povratku kuću i planovima o tome što će raditi kad se vrate u Njemačku. Također, u scenarij je ubacio dva sporedna lika čiju važnost za film ćemo shvatiti tek kasnije. To su odrasla žena i njena kćer, obje Dankinje, kroz čije oči su vidljiva dva kontrastna svjetonadzora. Žena je, poput poručnika Rasmussena, također pod utjecajem rata, ne želi niti vidjeti Nijemce i u svakoj prilici ih kažnjava. S druge strane je njena mlada kćer, zaigrano dijete koje u nikome ne vidi neprijatelja, ali niti opasnost koja još uvijek traje.

Originalni naziv filma je "Under sandet" što u doslovnom prijevodu znači 'ispod pijeska'. Kako bi film dobio širi značaj, dodijeljen mu je engleski naziv "Land of Mine" koji se može dvosmisleno promatrati. Ispravniji prijevod je vjerojatno 'Zemlja mina', ali naslov 'Moja zemlja' svakako puno bolje dočarava priču i emocije koje su sadržane u njoj.

Snimljen prema istinitoj priči, "Under sandet" je vrlo realan i potresan film. Iako ne nudi previše sadržaja niti spektakularnih scena, Zandvlietov film nosi jednu određenu 'težinu' zbog prikazanih detalja koji nas još jednom upozoravaju strahote rata. Surova borba za preživljavanje mladih ljudi čija se blatna lica i suzne oči skrivaju pod teškim šljemovima, i njihov zadatak da 'očiste' naizgled pusta bojna polja sigurno će izazvati empatiju i ostaviti duboki trag kod većine gledatelja.