REDATELJ: Joon-ho Bong
SCENARIJ: Joon-ho Bong
ŽANR: Krimić, Drama, Misterija
GLAVNE ULOGE: Hye-ja Kim, Bin Won,
Ku Jin
GODINA: 2009
DRŽAVA: Južna Koreja
TRAJANJE: 128 minuta
Uloga majke je prisutna skoro u
svim filmovima, a u dosta njih upravo majke imaju glavnu ulogu. Spomenut ću
takva dva filma koji mi prvi padaju na pamet, a oba su kanadski. Prvi je
Dolanov Mommy, a drugi je Incendies od redatelja Denisa Villeneuvea. Film
koji sam posljedni pogledao je južnokorejska drama Madeo/Mother koja nema baš puno sličnosti sa dva
ranije spomenuta filma, osim naziva
i činjenice da je glavna uloga pripala majci.
Južnokorejski „Madeo“ napisao je i režirao poznati Joon-ho
Bong koji također potpisuje filmove Memories of Murder, The Host i Snowpiercer.
Nakon što su me Bongova Sjećanja na ubojstvo oduševila krenuo sam istraživati
i njegove ostale radove. Izabrao sam Madeo koji me privukao svojim snažnim
naslovom filma, ali i kombinacijom žanrova drame, krimi-trilera i misterije s
kojima se susrećemo u filmu. Madeo je snimljen 6 godina nakon Sjećanja na
ubojstvo, ali vidljiva je njihova sličnost kao i brojni zajednički motivi koji
se pojavljuju u oba filma. Dovoljno je da pogledate ta dva filma i već vam biti
jasno kakav stil Bong ima i koliko je on zapravo fantastičan redatelj koji bez
ikakvih problema kombinira i po 3-4 žanra u istom filmu.
Madeo započinje sa vrlo neobičnim i jedinstvenim prikazom
starije žene koja hoda i povremeno pleše po polju pšenice i pritom pjevuši neke
čudne pjesmice. S jedne strane imamo harmoniju - prizore prirode i "zlatnog"
polja koji su predivni, a s druge strane ženu koja se čini kao da joj nisu baš
sve na broju. Glavna glumica Hye-ja Kim je poznata po tome što je već nekoliko
puta glumila ulogu majke, a u ovom film je majka mentalno zaostalog sina Yoona
Do-joona. Majka je vlasnica dućana sa raznim žitaricama, sijenom i povrćem, a
drugi posao joj je briga za svog sina koji je već odrastao, ali njegova
mentalna dob ne odgovara onoj starosnoj. Jedne večeri Yoon će otići u grad kako
bi se našao sa svojim prijateljem, ali nakon što mu on otkaže dolazak, Yoon će
ponoć dočekati sam i pijan ko guzica. Teturajući gradom u sitnim satima Yoon
dolazi kući i uvlači se u krevet gdje već spava njegova majka, ne znajući kakvi
ih problemi sutra očekuju. Po Yoona će doći policija i uhapsiti ga za nasilno
ubojstvo mlade djevojke, a majka će biti njegova jedina šansa za izlazak iz
zatvora.
I ovaj put je Bong suprotstavio mentalno zaostalog muškarca i
nesposobnu lokalnu policiju koju vrlo često ismijava u filmu. Vidljiva je i
razlika u klasama između bogatih i siromašnih. S jedne strane imamo vlast,
policiju i bogate odvjetnike, a s druge strane radnike i skitnice kojima je
svaki dan nova bitka za preživljavanje. U Bongovom filmu ima jako puno kontrasta,
a njih dodatno potencira sa odličnim kombiniranjem humora i satire u jednom
trenutku, da bi već u slijedećoj sceni podignuo napetost na jednu veliku razinu
kojom postiže triler i misteriju. Zadivljuje kako Bong fenomenalno koristi
prijelaze između scena, a groteskni humor niti malo ne šteti filmu i ne čini ga
manje ozbiljnim ili napetim.
Bong se ne libi koristiti već uobičajenu priču o naizgled
jednostavnom ubojstvu i majstorski se poigrava sa gledateljem. U jednom
trenutku nas dovodi pred zid bez izlaza, a u drugom nam nudi nekoliko rješenja
od kojih sami moramo odabrati ono ispravno. Samom činu ubojstva je posvećeno jako
malo detalja jer ono niti nije u prvom planu, a to nam redatelj jasno daje do
znanja stavljajući tijelo žrtve ubojstva u sam centar grada obješeno na balkon
tako da ga svi stanovnici grada mogu vidjeti. Kako Madeo nije samo kriminalistički
triler puno prostora je posvećeno odnosu zaštitnički nastrojene majke i
njezinog sina koji se nalazi iza rešetaka. Za njegovu majku totalno je nebitno
da li je on kriv ili nevin. Njezin zadatak je osloboditi svoga sina, a pritom
ju vodi majčinska ljubav koja je jača od ičeg.
Redatelj Bong je prepoznao da je Hye-ja Kim iznimno "jaka"
glumica i u potpunosti je iskoristio sve njezine vrline. Vrlo često je kamera
fokusirana na njezinom licu koje govori više od 1000 riječi i nikakav dijalog
nije potreban da iščitamo sa ekrana njezinu tugu, bol i umor. Bin Won koji
glumi njezinog sina također je pružio jako dobru predstavu. Oboje glumaca
dominiraju ekranom i veliko je pitanje čija karizma i karakter su jači.
Madeo je misterozna drama sa elementima krimi-trilera koja
je iznimno lagana za gledanje. S obzirom da se radi o filmu koji dolaze iz
Južne Koreje koja je poznata po svojoj krvoločnosti i brutalnosti malo
iznenađenje je kako u filmu gotovo uopće nema mučnih scena. Bong je još jednom
pokazao da fantastično koristi različite žanrove, ali i da je majstor raspleta.
Upravo je završetak filma ono što toliko krasi Madeo. Kraj kakav nećete niti
zamišljati i koji će vam ostati duboko urezan u pamćenju.
OCJENA 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.