Volite samuraje, borilačke koreografije, distopiju? Ako je
na sve tri stavke odgovor potvrdan onda ćete voljeti i „U Pustaru“, novu AMC-jevu seriju koja ispočetka djeluje ko
nespretan spoj tih elemenata da bi do kraja šeste epizode izgradila dosta
zanimljiv svijet čije misterije ipak plijene pozornost. „U Pustaru“ nije neko
remek-djelo, ali je jedna od onih serija u kojima se da uživati. Pojedini
koncepti radnje su me podsjetili na stripove Alejandra Jodorowskog, a pošto sam odrastao na borilačkim
vještinama i japanskom mačevalačkom filmu bilo je zanimljivo promotriti kako će
se ta dva žanra snaći u spoju s drugim dragim mi podžanrom – distopijom. Nakon
prve sezone koja se sastojala od šest epizoda mogu reći da će se onima koji iz
djetinjstva dijele iste uspomene kao ja serija sigurno svidjeti. Ovo ionako
nije serija za zahtjevne kritičare. Bit će zanimljivo vidjeti kakvu će
mitologiju izgraditi. Zasad, scenaristima ide sasvim dobro iako bi kopanje po
detaljima pronašlo dosta nelogičnosti.
No, idemo redom. „U pustaru“ je serija koja se zasniva na
rivalstvu Baruna. Baruni su
veleposjednici čiji je sustav vladanja sličan feudalnom. Oni imaju vlastite
utjerivače koji se u svijetu ove serije nazivaju Sjekači. Sunny (Daniel Wu)
je najbolji od svih. Nepobjediv u Pustari, vješt s mačem jednako kao i s
kung-fu potezima, vjeran Quinnu (Marton
Csokas) koji ga je i uveo u taj svijet. Radnja serije zapliće se kad Sunny
u jednoj od rutinskih misija protiv Nomada
oslobađa dječaka kojeg traži Udovica
(Emily Beecham), glavni Quinnov konkurent. Saznajemo da se dječak zove M.K. (Aramis Knight) i da ima mistične
moći koje ne može kontrolirati. Njihova mistika i porijeklo su nejasni, a
jedini trag koji ima je privjesak oko vrata. Zaplet koji bismo mogli nazvati
klišejističkim, ali koji itekako intrigira. Prva epizoda je dosta naivna,
koreografije borbi su jedino što tjera na gledanje, a čak i mačevi koji se
upotrebljavaju djeluju kao jeftine replike. No, s obzirom da sam i nakon takve
epizode nastavio gledati bit će da je u scenariju ostalo dovoljno misterije da
me natjera na to.
Kako radnja dalje odmiče mistika se produbljava, borbe više
nisu same sebi svrhom, a razvija se i karakterizacija likova i odnosi među
njima. Problemi Pustare se proširuju, a čini se da je sve skupa dio šireg i
ambicioznijeg koncepta. Zanimljivo je rivalstvo dvaju Baruna, Quinna i Udovice,
koja polako prelazi u borbu dvaju pogleda na svijet. Udovica se može shvatiti
kao ogledalo feminizma dok je Barun ogledalo šovinizma. Zanimljivo je da je
takav sociološki zanimljiv koncept ubačen u seriju ovog tipa, pa mogu reći kako
mi se čini da je feministički podtekst novog „Pobješnjelog Maxa“ ovom serijom predstavio svoj prvi plod.
Bez obzira na to, u središtu radnje ipak ostaju Sunny i M.
K. Svaki sa svojim dilemama i ciljevima dok nastoje pronaći značenje mistične
zemlje Azra o kojoj se samo priča među kmetovima. Sad, ne znam je li netko od
scenarista serije čitao Heinea i njegovu pjesmu, ali mistika Azre čini se kao
da izvire iz tih kultnih stihova. Mitsko mjesto slobode koja je u Pustari
nezamisliva jedna je od temeljnih distopijskih ideja i ovdje je dobro
iskorištena zato što predstavlja jedan od onih stalnih pokretača radnje koji se
mogu iskorištavati za nove zaplete. Daniel Wu nije uvijek uvjerljiv u svojoj
ulozi najboljeg Sjekača, pa se ponekad čini da između njega i M. K.-a nedostaje
kemije koju radnja zahtjeva. Posebno se to vidi u osobnim odnosima s Veil (Madeleine Mantock), Barunovom
vidaricom, koji se u toku sezone pomalo i nelogično i nepotrebno
zakompliciraju. To se čini nelogičnim, pa i kontradiktornim jer smo u toku
serije nekoliko puta svjedočili tome da Veil itekako dobro zna kako
funkcioniraju odnosi u Pustari.
U okviru međuljudskih odnosa unutar dva pola Sunnyja možemo
doživjeti kao opoziciju Barunovom šovinizmu, dok Udovičina kćer Tilda (Ally Ioannides) funkcionira kao
drugačija verzija samostalnosti i feminizma. To često izaziva problem jer se
gubi mjera između borilačkih vještina i filozofskog koncepta pa ponekad u toku
serije (u trećoj epizodi npr.) nije jasno što su točno scenaristi htjeli reći.
Na kraju cijele priče mogu reći kako su Alfred Gough i Miles Millar stvorili
zanimljiv svijet koji je manjkav onoliko koliko je za očekivati od ovakvog
ambicioznog žanrovskog eksperimenta. Nakon šestodijelne prve sezone tek smo
uvedeni u svijet Pustare. Imajući u vidu da od djetinjstva volim ovakve teme
seriji dajem solidnu sedmicu iako sigurno ima ljudi koji će joj dati znatno manje.
S druge strane, nepopravljiv optimist kakav sam po prirodi, vjerujem da ima
potencijala za puno više. Što se mene tiče, preporučujem da pogledate ovaj
zanimljiv žanrovski eksperiment.
Ocjena: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar