Ponovno, pa makar i po zadatku
krenuti u posao s top-listama nije nimalo lak zadatak. Najbolji filmovi u 2015.? Težak je odabir, a pogotovo dio gdje će
se koji film naći. Lista svakako nije laka, a nisu uključeni neki filmovi koje
nisam pogledao („Sicario“, „Mustang“...)
. Od onih koje sam pogledao lista bi izgledala otprilike ovako:
Ovaj sam sjajan francuski film
pogledao na ovogodišnjoj Filmomaniji.
„Microbe & Gasoline“ su ustvari
priča o odrastanju, ali na tipično zabavan francuski način. Dva dječaka koji su
u školi prilično nezanimljivi vršnjacima odluče ostvariti snove. Način na koji to
naprave oduševio me i vratio u djetinjstvo. Svi smo imali neke takve želje,
potrebe i težnje kao djeca. Mi smo, recimo, gradili kućice na drveću i tražili
Narniju u šumi. Nismo bili toliko kreativni kao likovi ovog filma. Opširnija se
recenzija nalazi OVDJE.
Žena koja je preživjela
koncentracijski logor (Nina Hoss)
promijeni izgled i odluči pronaći svog muža za kojeg sumnja da ju je izdao
nacistima. Je li to zaista tako i što se krije iza cijele priče? Radnja se
dodatno zakomplicira kad dotični gospodin zatraži od nje da glumi samu sebe kako
bi se domogao njenog novca. Recenziju možete pročitati OVDJE.
Kad malo razmislim čudi me što je „Oklada
stoljeća“ došla na ovaj spisak. Film Adama
McKaya na duhovit i zanimljiv način prikazuje početke ekonomske krize čije
posljedice još uvijek osjećamo. Da smo barem svi dalekovidni kao neki likovi
ovog filma. Recenziju kolege Marka
Kamenara možete pročitati OVDJE.
„Theeb“ je možda najugodnije iznenađenje godine. Jedini je film s
ove liste koji službeno ulazi u 2014., ali te je godine prikazan samo na
ekskluzivnim filmskim festivalima. Pravu distribuciju doživio je ove godine, a
nominacija za Oscara u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog
područja je itekako opravdana. Theeb je film o dječaku između dva svijeta, onog
beduinskog 19. stoljeća i modernog bjelačkog 20. stoljeća. On vidi kako jedan
svijet odlazi i kako se ljudi oko njega ne prilagođavaju promjenama. Kad to
neke od njih košta života, Theeb će morati donijeti teške odluke kako bi preživio
promjene i suočio se s budućnosti. Izvanredan art film kojeg se isplati
pogledati i više no jednom. Recenziju možete pročitati OVDJE.
„Carol“ je priča o ženi koja traži
sebe u vremenu u kojem ta potraga nije poželjna. Njena jasno definirana
društvena uloga ne mari za to što joj je muž sebični kreten koji joj nastoji
uzeti dijete, a definicija rodnih sloboda kojom se film bavi vrti se oko
premise kako majka okovana normama, neslobodna i sputana, ne može biti niti
sretan čovjek niti dobra majka. Treba li se odreći sebe kako bismo zadržali
privid majčinstva ili je bolje ostati svoj, a djetetu biti majka kakvu
zaslužuje. Film u kojem briljiraju i Rooney
Mara i Cate Blanchett jedan je
senzibilan prikaz ljubavi koji, iako fantastično snimljen i napisan, neće
odgovarati svima. Recenziju možete pročitati OVDJE.
„Aferim“ je kritičar Jurica
Pavičić u svojoj kritici nazvao balkanskim vesternom. Film je to o
balkanskim predrasudama i čarkama, film je to o narodnim mudrostima i jednom
mučnom vremenu u kojem su postojali jednakiji ljudi i čvrsto uspostavljena
feudalna hijerarhija. Pravo i pravda su u takvoj hijerarhiji u nužnom sukobu, a
narodna mudrost i jednostavnost u svemu tome baš i nemaju previše šanse.
Recenziju možete pročitati OVDJE.
Oko „Povratnika“ se razbijaju koplja i sukobljavaju mišljenja. Gledao
sam ga s osjećajem koji sam imao dok sam čitao stripove o Zagoru, Duhu sa sjekirom i nisam pogriješio. Očekivao sam priču
koja će pomalo nalikovati na strip, očekivao sam i sjajnu kameru, režiju i
glazbu i upravo to sam i dobio. Bilo mi je manje bitno vječno pitanje o Leu i Oscaru, a vidio sam kao i svi
onaj meme s medvjedom koji drži kipić. Kad se sve to zbroji i oduzme meni je „Povratnik“
kao priča o preživljavanju bio baš dobar. Legla mi je njegova poanta, kritika
društva i bijelaca općenito, a čak mi je legao i Leo koji se konačno maknuo od
ostipacijskih uloga bijelaca u poziciji moći i odigrao nešto vrijedno
pažnje. Meni je, kažem, zato sjeo. Spoj
visokobudžetne kinematografije i art filma koji je sjajno stvorio spoj
različitih filmskih elemenata. Recenziju možete pročitati OVDJE.
Andrew Haigh je adaptirao kratku priču „U drugoj zemlji“ i napravio film koji spada među najtoplije
filmove koje sam lani pogledao. „45 godina“ priča o bračnom paru koji se sprema
na proslavu naslovne godišnjice braka kad na vidjelo izađe nešto iz prošlosti
muža, nešto što se zbilo davno i u drugoj zemlji, a zbog čega oni moraju
odlučiti jesu li spremni prijeći preko toga i nastaviti dalje. Priča je to o
ljubavi, priča je to o nostalgijama starosti, no isto tako priča je to o
oprostu i trpljenju kakvo čini svaki zamisliv odnos. Zbilja, lijep film. Charlotte Rampling odigrala je
maestralno i za ovu je ulogu zasluženo nominirana za Oscara. Rastužilo bi me da
ga ne dobije jer nijedna uloga odigrana lani nije toliko snažna poput njene.
Približila joj se samo Cate Blanchett u „Carol“. Film koji ću sigurno pogledati
još koji put. Recenziju kolege Marka Kamenara možete pročitati OVDJE.
„Mladost“ je film kojem je malo falilo da ne dođe i na čelo ove
liste. Sjajne uloge Michaela Cainea
i Harveyja Kietela, odlična Rachel Weisz, sjajna priča o starcima
koji se prisjećaju mladosti i usput otkrivaju da mladost ne ovisi o godinama,
te fenomenalna parodija na Diega Armanda
Maradonu. Sve to, kao i sjajna glazba, čine ovaj film neodoljivim
artističkim iskustvom. Baš sam uživao gledajući ga. Recenziju možete pročitati
OVDJE
Neminovno će se na ovakav izbor
naći zamjerke. George Miller je ovim
filmom pokazao Hollywoodu kako se snimaju akcijski filmovi. Iako prednjači po
broju nominacija za Oscara, mislim da je nepravda što u ovom filmu nije
nominirana izvrsna Charlize Theron.
Njena uloga Furiose preotela je film naslovnom Maxu, a zamjerke dijela publike
puštale su upravo na to. Bez razloga. „Divlja cesta“ slijedi narativnu potku
svih ostalih „Pobješnjeli Max“ filmova:
jurnjava od
točke A do točke B – prijelomni trenutak – jurnjava od točke B do točke A.
Miller sam kaže kako je ovim filmom
htio uvesti ljude u novi serijal filmova i kako je to razlog zašto je fokus s
Maxa prebačen na još neke likove. Kroz njih, uvjeren je on, bolje ćemo upoznati
i ono što pokreće samog Maxa. To nam vjerojatno slijedi u nastavku, ali i bez
njega „Divlja cesta“ je sjajan film koji dotiče važne teme genetske čistoće,
ekologije i feminizma čak i ako o njima ne progovara izravno. Millerova se naracija,
kao i uvijek, odvija vizualno. Kamera je njegovo snažno oružje. Što se tiče
zamjerke kako nema nekih važnih dijaloga, nema ih iz istog razloga. Teško da
itko može jurcati po pustinji s tri paralelne potjere za sobom i onda stati i
razgovarati o smislu života. Točnije, stao bi da je „Divlja cesta“ klasični holivudski
film. S obzirom da nije, ne sviraju nam violine kad o koncu visi život bebe
niti kad jednom od likova amputiraju ruku. Dosta je toga skriveno u gesti,
dosta se toga odvija u objektivu dok traje jurnjava na cesti. Zbog svega toga, „Pobješnjeli
Max“ je za mene najbolji film godine. Prvi nakon dugo vremena koji me u kinu
napunio adrenalinom i natjerao da se osjetim kao na rock koncertu. Dojam nakon
njega, odnosno recenziju koja to i nije, možete pročitati OVDJE.
***
Ovom popisu neki filmovi koje sam
pogledao nedostaju, makar su na njega zamalo i dospjeli. „Ex Machina“, „Crimson Peak“, „Izvrnuto/obrnuto“, „Spotlight“, „Soba“, „Priča
nad pričama“, „Mrska osmorka“, „Bitka za Sevastopol“, „Marsovac“, „Ant-Man“ ili
„Sila se budi“ i to sve bez nekog
posebnog reda. To je prokletstvo top-lista. Uvijek nešto fali. Zato nek ostane
ovako.
To je na koncu samo jedno mišljenje, a njih – kako znamo – svi imaju.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar