Kad veliki
ratuju, mali nastradaju. To bi nekako bio sažetak estonskog ratnog filma „1944.“ Da bi ga bolje razumjeli, nužno
je poznavati kontekst u kojem se našla Estonija u Drugom svjetskom ratu. Nakon
što je proglasila neutralnost u sukobu, postala je žrtvom sovjetske okupacije.
Nakon Hitlerove invazije na SSSR samo je promijenila okupatora. Godina iz
naslova je posebno važna. Njemačke snage su u povlačenju, sovjetska se vojska
vraća u Estoniju, a Estonci ratuju i za jedne i za druge. Nije im ostavljen
izbor. Sudbina malih nacija u velikom sukobu je podjela na „njihove“ i „naše“
bez da se točno zna tko su ustvari „naši“, a tko „njihovi“ u toj priči.
„1944“ sjajno
hvata nit „izgubljenog malog naroda u bitci velikih sila“, ali isto tako
podliježe svim onim manjkavostima koje obično imaju nacionalne kinematografije
kad hoće napraviti veliki film s mitološkim reperkusijama (vidi „Duga mračna noć“). Ovdje su junaci
filma stavljeni u pozicije kojih se ne bi postidio ni Bata Živojinović. Naime, u nemalom broju situacija estonski se
vojnici (u bojama Wermachta da se razumijemo) odupiru višestruko jačem
neprijatelju čiji su potezi unutar filma toliko nerazumni iz bilo kakve vojne
ili ljudske logike, pa često Sovjeti u bitkama s Estoncima izgledaju kao ovce
pred klanje koje bezglavo trče pred puške naših vrlih junaka.
Kad se to
oduzme, pokušala se ovdje čak ispričati i karakterna priča. Zagrebalo se po toj
neodlučnosti i nemogućnosti odabira između dva zla, dalo se ljudima priliku da
pokažu koliko odvratne reperkusije može imati rat na jedan narod koji tim ratom
ne može puno dobiti, a čini se da konstantno gubi. Redatelj Elmo Nüganen pokušao je dati
perspektivu borbe protiv nacizma s jedne i boljševizma s druge strane, ali sve
što je uspio postići je nesrazmjer između demonizacije obiju strana u sukobu.
Jasno mi je da se ovdje trebalo postići dojam žrtve estonskog naroda koji bi
bio usporediv s onom gnjusobom koju su vojnici SSSR-a izveli pred ulazak u
Varšavu, ali scenaristički film podbacuje gotovo u potpunosti u trenutku kad
sovjetski zrakoplov bez reda i zakona puca na izbjegličku kolonu koja se
sastoji od žena i djece. Ta scena je, što se mene tiče, predstavljala vrhunac
antiruske propagande u ovom filmu. Sve mi je nekako vrištalo „Putin je novi
Hitler“ pa sam ga jednostavno nakon dvije trećine filma prestao priču doživljavati
ozbiljno. Ne, to nije povijesni film. To je propagandni film. Razlika je očita.
Film u kojem su neprijatelji muhe, a vojnici muhomlat je propagandni film kojem
nikad nije ni bila namjera da bude autentičan.
To je šteta.
Ideja je odlična, za nas posebno korisna, jer pokazuje kako sindrom nevažne
strane svjetskog konflikta nije zaobišao nikoga. Lako je osuđivati i promatrati
stvari s odmakom, iz današnje perspektive. Ako se mentalno barem na trenutak
vratimo u ono vrijeme i postavimo si pitanje s kakvim su informacijama
raspolagali stvarni akteri ovakve priče onda nam njihovi postupci postaju nešto
jasniji. „Htio sam samo dečke vratiti kući“, kaže jedan od likova.
Za one koji su
ostali tamo rat je već završio. Za one koji su se vratili nova vrsta rata tek
počinje. Jesu li se za takvu državu
borili? Zastava podignuta u Tallinu nije ona pod kojom su se borili. Čak i
kad je postalo jasno da će Hitler izgubiti rat i da njemački poltroni polako
ostaju bez riječi, vojnici su nastojali izvršiti zadatak. Nakon niza peripetija
(„nismo bili ni svjesni kako smo odjednom postali Crvena Armija“) u Tallinu se
diže sovjetska zastava. Sve do 20. kolovoza 1991. Estonija je bila dijelom
Sovjetskog saveza.
Naučili smo da
mlade nacije stvaraju svoje mitove gdje god stignu. „1944“ je snimljen kako bi
podržao jedan takav mit. Problem je samo što prilikom stvaranja većine
nacionalnih mitova povijest nužno pretrpi pomodarske revizije.
Pojednostavljeno, konstrukcija mitova ne podrazumijeva dekonstrukciju istine.
Sovjeti su
slomili kičmu nacističkom ratnom stroju i bez njihove kontinuirane borbe na
Istočnom frontu Saveznici vrlo vjerojatno ne bi dobili Drugi svjetski rat. Nacizam/fašizam
je u svim oblicima neprihvatljiv i nikakva revizija neće to promijeniti ma
koliko se god trudila.
Slobodu kakva je
ovdje opisana ne definiraju -izmi i
okupacije nego ljudi koji su otišli u rat koji nije njihov i u kojem je strana
za njih unaprijed odabrana.
„1944“ bi bila odličan film da je naglasak na
njima, a ne na pamfletiranju. To, znamo iz
iskustva, nije problem samo njihove kinematografije.
OCJENA: 6/10
IMDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar