Monarhija je simbol. Monarhija je izgubila političku, ali je
osnažila simboličku funkciju kroz dvadeseto stoljeće. Možemo raspravljati o
tome koliko je koncept danas zastario ili koliko podgrijava „feudalni
mentalitet“ pojedinca, no činjenica je kako je kod dobrog broja ljudi
monarhija, ona britanska dakako, i izvor inspiracije. „Kruna“, najskuplja Netflixova serija, igra na tu inspiraciju i
prikazuje nam svijet kraljice Elizabete
II. kroz intiman pristup kako njenim ljudskim, tako i državničkim manama i
vrlinama.
Priznajem, kad sam čuo za ovu Netflixovu seriju, bio sam
skeptičan. Skepsa nije proizlazila samo iz pitanja „treba li nam još jedan
prikaz britanske monarhije“ nego i iz straha od možebitne hagiografije
britanskoj kraljici, a takav me pristup već umorio u recentnijim američkim
filmovima. Na sreću, „Kruna“ je vrlo brzo odagnala te strahove. Peter Morgan, tvorac serije, uspio je
pomiriti zastarjelost monarhističkog koncepta vladavine i svjež prikaz (gotovo
voajerizam) obitelji Windsor. Morgan je
već s „Kraljicom“ pokazao kako mu je
britanska kraljevska obitelj trajan motiv, a u „Kruni“ je to podigao na dosad neviđenu razinu.
Već od rane faze serije jasno je kako se kroz kralja Georgea VI. (Jared Harris) stvaraju temelji za novu kraljicu. Elizabeta kao Princeza
i kao Kraljica dvije su različite osobe, a teret vladavine morat će nučiti u
hodu. To joj neće biti nimalo lako pa će se na trenutke i gubiti nastojeći
opravdati očekivanja koja je nametnula očeva vladavina kroz najteže razdoblje
britanske povijesti dvadesetog stoljeća. U toj ranoj fazi vladavine vrijedi
istaknuti tjedne audijencije s Winstonom
Churchillom u kojima apsolutno briljiraju i Claire Foy i John Lithgow.
Njih namjerno tek sad spominjem prvi put zato što sam imao dojam kako je lik
Elizabete II. Rastao usporedno s glumom Claire Foy, ali i zato što je ovo serija
u kojoj kroz upoznavanje likova upoznajemo i veličinu izvedbe glumaca koji ih
portretiraju. Rijetko je gdje to toliko prisutno kao na tim tjednim
audijencijama kraljice i premijera, ali pitanje je bi li te scene imale takvu
težinu da je tadašnji premijer netko drugi, a ne Churchill, legenda pred kojom
se (s)klanja cijela zemlja. Pritisak na Kraljicu time je veći, a svoju će
sposobnost kraljevanja najbolje testirati upravo kroz taj konflikt.
S druge strane, Elizabetu II. kakvu nam je predstavila Claire
Foy možemo sagledati i kroz drugi odnos, onaj između nje i Vojvode od Edinburgha (Matt Smith). Nikako se, gledajući seriju,
nisam mogao otresti dojmu kako Smith (zbog svoje who aure) nije najsretniji
izbor za ovu ulogu. Njihov je odnos često karikaturalan, doveden do ekstrema,
pa mi se čini kako, kad je u pitanju Vojvoda od Edinburgha, Morgan i nije znao
što bi s njim. To se pogotovo odnosi na kasniju fazu serije jer u ranoj fazi
lik ima snažno izraženu funkciju s nekoliko sjajnih epizoda (organizacija
krunidbe prije svega). Kako serija odmiče tako i Matt Smith i njegov lik sve
više postaju karikatura, a konflikt koji se ovdje stvara djeluje prazno i
neuvjerljivo.
Pošto se radnja odvija u ranim pedestima, zaključno sa
Sueskom krizom (1956.), važno je napomenuti kako govorimo o svijetu koji je s
jedne strane sa sebe skinuo teret Drugog svjetskog, a s druge tek počinje
osjećati okove Hladnog rata. Također, to je svijet u kojem je sve izraženija
prisutnost televizije. Tu tehničku revoluciju Morgan je odlično pokazao u prvih
nekoliko epizoda gdje se kroz režiju Stephena
Daldryja itekako dalo naslutiti da se u sudaru dva pristupa Elizabeta (i
monarhija zajedno s njom) mora prilagoditi. Nigdje nije bilo jasnije nego tad
kako je monarhija relikt prošlih vremena i kako je jedino što može spasiti taj
relikt od propadanja osjećaj pripadanja koji je tako uspješno kroz Drugi
svjetski rat njegovao George VI. U novom vremenu, međutim, taj osjećaj
pripadanja ovisi o mogućnosti prilagođavanja. Tu je lekciju Elizabeta morala
brzo naučiti.
Morgan je, čini mi se, prilikom pisanja „Krune“ morao
odgovoriti na vrlo važno pitanje: hoće li povijest prikazivati primarno kroz
važne događaje ili će zauzeti osobniji pristup koji će uroniti u intimu
kraljevske obitelji i ono što se događa unutar nje? Morgan je, po meni
ispravno, odabrao ovo posljednje pa tako nismo dobili slikovnicu svjetske i
britanske povijesti u drugoj polovici dvadesetog stoljeća nego priču koja kroz
intimu kraljevske obitelji svjetskoj povijesti daje osobnije i bliže lice nego
što bi to bilo moguće kroz nabrajanje faktografije. To je i najveći uspjeh
serije. Likovi su prikazani sa svim svojim proturječnostima i manama, prilikom
kojih Morgan ne zazima stranu čak i onda kad bismo to i mogli očekivati, kao u
slučaju princeze Margaret (Vanessa
Kirby).
Još jedna stvar koja mi se izrazito svidjela kod „Krune“ su
epizode koje bi gotovo mogle funkcionirati zasebno, kao da je riječ o TV filmu.
Takva je primjerice epizoda o londonskom smogu ili ona o kontroverznom remek-djelu,
Churchillovom portretu koji se danas smatra jednim od najboljih prikaza nekog
državnika ikada. Te epizode su seriji dale dušu, ali i pomogle da se napravi
određena digresija u odnosu na glavnu temu. Također, bilo bi nepravedno ne
istaknuti kraljičina strica, bivšeg kralja Edwarda VIII., kojeg sa stilom igra
Alex Jennings.
Sve u svemu, „Kruna“ je sigurno najambicioznija, ali i jedna
od boljih serija prošle godine. Serija koju ljubitelji povijesti i sjajnog prikaza
prošlosti ne bi smjeli propustiti, ali i serija koja u aktualnom političkom
trenutku progovara o odgovornosti koju za sobom donosi vlast.
To je, možda, lekcija koju nije na odmet ponoviti.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar