Postoje filmovi kod kojih imam poriv komunicirati s likovima i radnjom. Kad su ti filmovi samo uznemirujući onda se zgražam. U ekstremnim slučajevima, međutim, ostajem u nevjerici. „Ja, Daniel Blake“ je najbolji film koji sam pogledao ove godine. Nekoliko dana nakon gledanja ne mogu prestati razmišljati o njemu iako sam, s obzirom da je redatelj Ken Loach, znao što očekivati. „Ja, Daniel Blake“ je zamisliv bilo gdje, a ne samo u Ujedinjenom Kraljevstvu. Pojednostavljeno, svi bismo mi mogli biti „Daniel Blake“. U trenutku kad to shvatimo ova snažna, socijalna priča prelazi u horor jer je svakidašnja strava najgora.
Loach film otvara samo tonom, razgovorom naslovnog lika sa
službenicom. U nastavku će filma to otvaranje dobiti smisao jer nema neke
razlike u komuniciranju s birokracijom preko telefona ili uživo. Bez obzira na
način, važni su propisi, a empatije nema ni u tragovima. Blake je imao srčani
udar zbog čega je tražio odobravanje naknade za onesposobljene, no prilikom
revizije zahtjeva došlo je do pogreške. Usprkos liječničkim nalazima i
mišljenjima specijalista proglašen je sposobnim. Kako bi preživio i imao izvor
prihoda, mora se prijaviti za naknadu za nezaposlene. Uvjet je da pokušava
pronaći posao koji zbog zdravstvenog stanja ne smije prihvatiti. Ovo što sam
ispričao nije kvarenje radnje, sve to shatimo odmah na početku. Kafkijanska
situacija postaje kompleksnija kroz interakciju glavnog lika s drugim likovima
koji su u istoj (ili goroj) situaciji.
Apsurd u kojem se nalazi Daniel Blake produkt je sustava
koji ljude tretira poput brojeva. Kad je dobio Zlatnu Palmu u Cannesu,
što je bilo svojevrsno iznenađenje, „Ja, Daniel Blake“ izazvao je dosta
polemika. U Ujedinjenom se kraljevstvu rasprava o ovom filmu pretvorila u
političku debatu gdje su konzervativni mediji filmu prigovarali karikaturalnost
i demonizaciju državnog aparata, dok su liberali branili Loachevu viziju
argumentirajući kako većina kritičara filma živi na visokoj nozi, te ne može
suditi o socijanom sustavu zemlje. Čini mi se, ipak, da je ovdje važnija poruka
filma nego je li prikaz birokratskog aparata realan ili nerealan. Mislim da bi
se film poput ovog mogao odvijati bilo gdje, pa i kod nas. Službenike/autoritete poput onih s kojima se Blake
suočava imao sam prilike osobno sresti i nisam uvjeren da je prikaz karikaturalan
koliko ga se optužuje jer je svatko tko je ikad imao veze sa socijalnim
uslugama barem jednom doživio da ga se tretira kao broj/slučaj, a ne kao osobu
s imenom i prezimenom.
Čekanje u redu na šalteru, ispred pučke kuhinje ili na telefonu
je konstanta ljudi koji traže rješavanje statusa. Loach to odlično pokazuje pa
se u toku gledanja čini da je reakcija državnog aparata poput Godota. Cijeli
život, poanta je, može proći u čekanju. Tu ću se osvrnuti na dva filma na koja
me snažno asocira „Ja, Daniel Blake“. Prvi je „Dva dana, jednu noć“ braće Dardenne,
a drugi „Rory O'Shea je bio ovdje“,
poznat još kao „U sebi plešem.“ Oba filma
imaju snažnu socijalnu notu i oba kritiziraju sustav posložen tako da se likovi
moraju poniziti kako bi ostvarili cilj.
U „Dva dana, jednu noć“ Sandra (Marion
Cotillard) mora moliti kolege s posla da se odreknu bonusa kako bi zadržala
posao, dok u „Rory O' Shea je bio ovdje“ dvije osobe s teškim fizičkim
invaliditetom pred irskom birokracijom nastoje ostvariti pravo na samostalan
život. U oba slučaja, potraga se pretvara u farsu jer se postavlja pitanje što
znači ostvariti cilj kad izgubiš dostojanstvo?
„Ja, Daniel Blake“ tu nije iznimka. Glavni junak podsjeća
kako je osoba koja ima ime i prezime, koja nikad ništa ni od koga nije tražila
niti ostala dužna i koja – na koncu – ima pravo na skrb od države zbog oštećena zdravlja. Ista ta država, s druge
strane, postala je taocem procedura u kojima je pojedinac nevažan. Ključno
pitanje filma bi dakle bilo: Što učiniti
kad sustav postaje važniji od ljudi kojima bi trebao služiti?
Loach odgovor na to pitanje prepušta publici. Svjesno
odabravši izokrenutu karikaturu koja ponekad iz teške socijalne drame prelazi u
crnohumornu komediju, Loach pokazuje apsurd sustava koji bismo iz navike
najlakše opisali kao alanfordovski.
Upravo to, ta nastojanja glavnog junaka da se probije kroz apsurde, čine ga antijunakom,
pa čak i Quijoteom ovog doba koliko
god to klišejistički zvučalo. Njegova borba s vjetrenjačama postoji samo zato
što mi to dozvoljavamo. Iz tog razloga ne samo da smo svi mi Daniel Blake već
smo i krivci za njegovu situaciju. Loach u svom stilu naglašava tu izokrenutost
odabirom komičara Davea Johnsa za
glavnu ulogu. Saznanje da tako ozbiljnu i životnu ulogu igra komičar daje
dodatni smisao apsurdu njegovog nadmudrivanja s birokracijom. Naime, kao i
kultnom stripu, kad ti ništa ne preostaje – sprdaj se.
Vjerojatno je to žica koja je dodatno pogodila konzervativne
kritičare. Takav sustav, čini se da poručuje Loach, i nije za drugo nego za
sprdanje. Tu valja promotriti i Blakeovu antitezu, samohranu majku Katie (Hayley Squires). Majka dvoje
djece je prisilno preseljena iz Londona u Newcastle zbog skupoće života u
metropoli, ali i nedostatka socijalnih stanova. Slično kao i David Simon u mini-seriji „Pokaži mi junaka“, Loach adresira
problem dislociranosti socijalnih slučajeva. Katie se pretvara u najvažniji
dramski alat u priči. Njen odnos s Blakeom je u potpunosti aseksualan i možemo
ga promatrati u nekoliko faza. Isprva se radi o empatiji i uzajamnom pomaganju,
a nakon toga se dva lika pretvaraju u suprotne polove preživljavanja. Neke
scene s Katie djeluju isforsirano, ali Loach je imao razloge za isforsiranost.
U montaži, naime, možemo primijetiti kako se iskušanja kriminala s kojima su
suočeni i Katie i Blakeov prvi susjed Kina
(Kema Sikazwe) isprepliću s ponosom i dostojanstvom glavnog lika. I Kina i
Katie u nastojanju da pobijede sustav moraju donijeti odluke koje možda i nisu
najsretnije, a svakako nisu legalne; Blake u situaciji u kojem se zaredaju
poniženja odabire drugi, moralno superioran put.
Dobra je stvar što se Loach u ovom filmu, za razliku od
nekih nedavnih ostvarenja, priklonio logici „manje je više“. U sceni u pučkoj
kuhinji, u kojoj jedan od likova doživi ultimativno poniženje konzumirajući
simbolički važan umak od rajčice, Loach odlučuje odmaknuti kameru. To je
potpuno različito od onog na što smo od njega navikli jer bi u nekim njegovim
ranijim filmovima („Vjetar koji povija
ječam“, npr.) to sigurno bilo detaljno, grafički pokazano. Ovim odabirom,
međutim, kao da i redatelj odlučuje zadržati poštovanje prema likovima, kad ga već
ne mogu dobiti od onih koji su za njih zaduženi i za to plaćeni. Tom malom
gestom, međutim, pokazana je još jedna važna karakteristika filma. Konzervativci
često nazivaju korisnike socijalne pomoći „parazitima na državnoj sisi“, ali
Loach kao da ovdje postavlja pitanje, gledajući silne službenike i činovnike,
tko su ustvari paraziti?
Sve skupa postaje i jasnije ako pogledamo jedan od aktualnih
plakata za film. Na njemu naslovni junak izgleda kao da je ispao iz
socrealizma, oslikan za potrebe sovjetske revolucije, suočen s izazovima
bešćutna svijeta. Plakatom dominira razočaranje i tupi, neizvjestan pogled u
budućnost. Opet, oko očiju se da iščitati optimizam. Osoba koja se uvijek
pouzdavala „u se i u svoje kljuse“ vjeruje da se to mora isplatiti. U tom
smislu „Ja, Daniel Blake“ postaje simbol promjene koja se tek treba dogoditi.
Zalog za bolje sutra koje će doći onog dana kad nam napokon „pukne film“.
Koliko god se taj dan činio daleko nakon svršetka filma .
Ocjena: 10/10
IMDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar