Pokušajte zamisliti što se dogodi kad u film ubacite sve poznate klišeje i onda ih još nadogradite s nekoliko dobro poznatih, balkanskih motiva? Otprilike takav dojam ostavlja film „Dječaci iz ulice Marksa i Engelsa“. Ovaj crnogorski film bio je kandidat za nagradu „Oscar“ u 2015. godini i usudio bih se reći da je, potpuno zasluženo, prošao nezapaženo. Film Nikole Vukčevića ima bolje plakate i promotivni materijal od sadržaja i tu se, možda, krije njegov najveći problem. Promotivni materijali su i mene privukli da ga pogledam iako osim toga da u filmu Damir Urban glumi sam sebe i da je riječ o potencijalno zanimljivoj mješavini osvetničkog trilera i ljubavne priče, nisam znao previše.
Vukčević je pri pisanju priče valjda iskoristio sve
postojeće prostorne i stripovske klišeje. Tako odmah na početku filma saznajemo
da je naš narator dječak bez oca koji će nam ispričati svoju priču. Problem s
tim odabirom je u dobi naratora jer on kao današnji tinejdžer većini ključnih
događaja nije prisustovao. Zbog toga se nekoliko desetaka puta tijekom filma
ponavlja iritantno referenciranje na prošlost. „Kažu..“ nam neki neodređeni
ljudi da je „...Morača bila puna kao oko“,
da je „brat Stanko otišao u London jer se prepao uspjeha“ ili da je „otac bio od one sorte ljudi koja se nikad
nije prestajala smijati“. Navedeni citati ne otkrivaju puno o radnji, ali
govore puno o tipu naracije filma koji u silnoj težnji za ozbiljnošću postaje
kič, a u silnoj pretencioznosti – zabavan treš.
Ako ste gledali ili čitali stripovske superjunake, ako ste
gledali „Krvavi sport“ ili „Kickboxera“ onda će Vam osnovna potka
ovog filma biti itekako poznata. „Daredevil“
se među stripovskim junacima nameće kao prva asocijacija zato što će jedan od
glavnih junaka nenamjerno prisustovati ubojstvu svog oca. Ništa od toga, niti
motiv ubojstva niti počinitelji, neće nam ostati skriveno iako bi možda film
bio zanimljiviji i bolje konstruiran da se netko toga dosjetio. Sve u njemu
može se predvidjeti već nakon desetak minuta. Pritom ne mislim samo na konačni
rasplet, nego mislim na doslovno – sve. Nakon desetak minuta uspio sam predvidjeti
što će se dogoditi sa svakim likom, kao i to kako će koja priča završiti. Možda
je tu problem u meni, ali to prilično ubija zanimljivost filma.
Za ulogu Stanka, izgubljenog brata u Londonu, odabran je Goran Bogdan. Zapravo, ispravnije bi
bilo reći za polovicu te uloge. Stanka u mlađim danima, onima kad naslovna „ulica
Marksa i Engelsa“ nosi svoje ime, glumi Momčilo
Otašević. Osim što glumci uopće nisu fizički slični, a radi se o vremenskom
razmaku od petnaest godina, nije jasno zašto se redatelj odlučio na takav
potez. U filmu se u epizodnoj ulozi pojavljuje i Nebojša Glogovac čiji je glumački talent u cijelosti potraćen u
plitkoj i nedefiniranoj ulozi oca koji se, bez ikakve dodatne karakterizacije,
priprema umrijeti (nije jasno zašto i to znamo unaprijed). Glavni antagonist u
priči je Andrija Potpara (Emir
Hadžihafisbegović) koji glumi jednog od onih svemogućih funkcionera kakvih
na ovim prostorima nije nedostajalo, ali njegova izvedba čitav lik odvodi do
prenaglašene karikature, tako da čak i ono što bi u drugim okolnostima
izgledalo uvjerljivo izgleda – smiješno.
Nažalost, jedine dobre strane filma „Dječaci iz ulice Marksa
i Engelsa“ su glazba i fotografija. Glazba ne čudi, s obzirom na Urbanov
angažman, a fotografija je vizualno dobro naglašena u kontrastima Titograda i
Podgorice s jedne i Podgorice i Londona s druge strane. Također, vrijedi
spomenuti zabavnog i uvijek dobrog Petra
Božovića kao taksista koji je od svih glumaca valjda jedini ispravno
shvatio svoju ulogu. Božović kao comic-relief
stvarno donekle skreće pozornost s pretencioznosti koja je ukrala film.
U osnovnoj priči o korupciji, ubojstvu i osveti stvari
stvari su predvidljive. Govorimo o sredini devedesetih, vremenu kad korupcije
nije nedostajalo, a za ubojstvo nije trebao neki poseban povod. Mafija je
uvijek mafija, u ratu samo legalnija nego inače. Druga priča, u današnjem
vremenu, tiče se našeg naratora, malog Voje (Filip Đuretić) koji će, osim što
nam priča prošlu priču, cijeli film provesti u nastojanju da izgubi nevinost sa
svojom djevojkom Danicom (Anđela Mićanović). Potraga za gubljenjem nevinosti
(doslovno) cijeli će se film preplitati s prisjećanjima na izgubljenu nevinost
u odnosu Stanka i Lele (Branka Stanić) ili čak Stanka i Podgorice općenito.
U tim potragama postoje određena zajedničke točke, ali i
nekoliko neodgovorenih pitanja: Zašto Stanko odabire trenutak koji nikako ne bi
smio odabrati za obračun?: Zašto se sve daljnje odluke u filmu prikazuju kao
posljedice tog jednog postupka iako je odmah jasno da to i nije tako?
Stekao sam dojam kako je Vukčević htio postići naraciju koja bi romansirala Crnu Goru i Podgoricu na isti način kao što je primjerice „Montevideo“ romansirao Beograd, ali ne samo da nije uspio nego ih je nakupljanjem klišeja na kliše pretvorio u jedva probavljivu, jedva gledljivu karikaturu.
Stekao sam dojam kako je Vukčević htio postići naraciju koja bi romansirala Crnu Goru i Podgoricu na isti način kao što je primjerice „Montevideo“ romansirao Beograd, ali ne samo da nije uspio nego ih je nakupljanjem klišeja na kliše pretvorio u jedva probavljivu, jedva gledljivu karikaturu.
Šteta je to, jer gledajući promotivne materijale za film nešto
je kliknulo, potencijal je postojao. Ovako, moram zaključiti kako Crna
Gora, Podgorica i rock'n'roll zaslužuju bolji film. Vukčević je u želji da
napravi puno, snimio film koji može funkcionirati jedino i samo kao treš.
Nekako sumnjam da mu je to bila namjera.
Ocjena: 4/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar