Kad promislim o
tome da je Wonder Woman kao lik
stvorio psiholog u Drugom svjetskom ratu, puno mi toga postaje jasno u vezi
filma kojeg sam pogledao. William
Moulton Marston stvorio je preteču poligrafa, a poznata je i njegova
rečenica kako „ćemo za 150 godina živjeti
u svijetu dominantnog matrijarhata“. Wonder Woman je bila njegov odgovor na
taj pretpostavljeni proces, a s vremenom i prepoznavanje svijeta u kojem su,
zbog odlaska muškaraca u Drugi svjetski rat, žene preuzimale vodeću ulogu
obavljajući one poslove koji su dotad nosili „mušku“ etiketu. Čak se i prvi
broj stripa podudarao sa ulaskom SAD-a u rat (prosinac, 1941.). Odrednice lika
koje je definirao Marston preživjele su do danas. Samostalnost, samopoštovanje i svojevrsno „sestrinstvo“ (girl-power) ostale su oznake lika čiji
je proto-feminizam dodatno zacementiran pojavom na naslovnici prvog broja časopisa
„Ms“
(1972.) Međutim, jedna je težnja svih fanova Diane Prince ostajala neispunjena. Veliki, važan film u kojem će
ona biti glavni protagonist. Izgovor, kako super-herojski filmovi kojima su
žene nositelji radnje ne donose zaradu, konačno je maknut u stranu. Sazreli smo
i kao publika i kao društvo za takav film. Imamo prvi dugometražni igrani film
u kojem Wonder Woman igra ulogu protagonista. Pitanje koliko je on mimo ovog
konteksta velik, važan i zapravo dobar jedna je druga, opširnija priča.
Vrijeme je
nastojalo promijeniti vizionarske proto-feminističke odrednice koje je
definirao Marston. Wonder Woman je prolazila kroz brojne transformacije pa je tako
u jednoj fazi trenirala karate, izgubila moć mitološke pozadine i imala
slijepog učitelja s kojim je rješavala različite, uglavnom bezvezne zadatke.
Feministički pokret je to promijenio početkom sedamdesetih, kad je u sklopu
borbe za građanska prava, natjerao DC da vrati ikoni njen primarni identitet.
Serija u kojoj je glavnu ulogu igrala Linda
Carter (simbolički glumi predsjednicu u CW-jevoj seriji „Supergirl“)
potvrdila je da lik još uvijek ima svoju privlačnost, a razna „ponovna rađanja“
lika kroz razne faze DC-jevih
turbulencija stvorila su jednu dodatnu i širu mitologiju koja je ulogu princeze
s Rajskog otoka prilagodila modernom vremenu. Najnoviji takav pokušaj, „Wonder Woman: Earth ONE“ Granta Morrisona
ispričao je kompleksnu priču koja je otišla korak dalje (Steve Trevor je crnac, postoje naznake ženske dominacije), ali
ostavljao je dojam da je provokativnost tu sama sebi svrhom. Kad je objavljeno
da DC radi film jedno od glavnih pitanja je bilo kako izbjeći to
prenaglašavanje? Drugo važno pitanje glasilo je kako će se film uklopiti u širi
DC svemir koji Warner Bros svim silama nastoji izgraditi?
Nakon relativnog
podbačaja dosadašnjih filmova u tom svijetu, a pogotovo nakon relativno loše
recepcije „Zore pravednika“ i „Odreda otpisanih“ (više ili manje
opravdane) Wonder Woman je zapao zadatak koji tvorci svemira nisu očekivali.
Diana Prince je, da se kolokvijalno izrazim, morala popraviti sranja koja su nekoherentnošću i
zaigranošću napravili njeni prethodnici. Tako je još jednom feminizam, u
dominantno muškom svijetu super-heroja, napravio puni krug. Uklapanje u širi
svemir riješeno je jednostavno i predvidljivo. Ukoliko ste gledali „Zoru
pravednika“ onda znate da je u tom filmu pokazana fotografija Diane Prince iz
Prvog svjetskog rata. Ta fotografija ovdje je iskorištena kao uvod u njenu
pozadinsku priču, priču koja se razlikuje od izvornika u nekoliko važnih
elemenata.
Za pohvaliti je i Zacka
Snydera i Allana Heinberga zbog
odluke da se priča pomakne na Veliki rat umjesto da kao u originalu završi u
Drugom svjetskom ratu. To pomicanje dodatno je naglasilo prirodu samog lika,
ali i dalo priliku odličnoj Gal Gadot da se istakne u elementima razdoblja kad
žene nisu ni izbliza bile tako slobodne kao danas. Ako se time namjeravalo dodatno
naglasiti njen feminizam, ali i prokomentirati modu i položaj žena u Britaniji
početkom dvadesetog stoljeća moram reći da se u potpunosti uspjelo. Usto,
scenaristi su uspjeli zadržati najvažnije korijene lika. Diana je u ovdje
vjerna svojim helenističkim korijenima, pa tako njena priča vješto miješa
fikciju i mitologiju. Njene narukvice fragmenti su Zeusova štita, Hespijin laso
istine onemogućava one koji bi joj možda željeli slagati (jesam li spomenuo da
je Marston izmislio preteču poligrafa?), a glavni antagonist u priči također
pripada olimpskom panteonu. Na koncu, sama Wonder Woman nastala je posredstvom
Zeusa, a sama priroda njenog nastanka otkrit će se tijekom filma.
Kad je 2009.
godine DC objavio animirani film u kojem je pojašnjena i posložena priča o
Wonder Woman, bilo je jasno da su pred nama dobro postavljeni temelji za igrani
film. U analima filmske kritike traktati su teksta ispisani o tome koliko
ženske ikone s televizije (Buffy, Xena)
duguju princezi s Themyscire, ali
ovdje možemo zorno vidjeti i koliko ona duguje njima. U svim svojim fazama
Diana pokazuje buntovnu narav i tvrdoglavost. Njeno odbijanje pravila je jedino
pravilo, a s obzirom na rasplet filma jasnom postaje i želja njene majke Hipolite (Connie Nielsen) da ju zaštiti
od svijeta koji ju, neminovno, čeka. Svaki super-heroj treba dobroga mentora.
Tu mentorsku ulogu, za kakvu smo se nekad zafrkavali da se treba nazvati „Liam Nesson“, ovdje je preuzela Robin Wright kao Antiopa. Wright trenutno možemo gledati u petoj sezoni „Kuće od karata“, a ovdje samo
potvrđuje kako je negdašnja Kelly iz
„Santa Barbare“ zbilja odlična
glumica jer je ulozi kojoj je prijetilo proklizavanje u patetiku dala sasvim dovoljno ozbiljnosti da to
izbjegne.
Kad se u priči
pojavi Steve Trevor, katalizator radnje i fatalni pilot, Diana će se naći pred
izazovom. Da li i dalje živjeti u utopiji Rajskog otoka ili priznati da postoji
svijet mimo nje, svijet koji će s vremenom tu utopiju sigurno uništiti. Odluka
koju mora donijeti ista je u svim verzijama priče o princezi Amazonki, ali
njene su posljedice različite. Scenaristi su se ovdje odlučili za klasičniji
pristup gdje je sve izvedeno nešto brže, a transformacija njene majke i
Amazonki iz odlučnog „ne“ u neodlučno „ako baš moraš“ i nije najsretnije izvedena. Međutim, na to se
da zažmiriti jer je redateljica ipak imala ograničeno filmsko vrijeme, a
najvažniji su se događaji tek trebali dogoditi. Dijalozi između Trevora i Diane
su zato sjajni. Humor kojim obiluje ovaj film upravo je ono što je falilo
prethodnicima, a način na koji Chris
Pine i Gal Gadot funkcioniraju na platnu vrlo rano stvara snažnu i
primjetnu kemiju. Naravno, Internet je već prepun dvoznačnih pošalica kako je
kapetan Kirk opet „hrabro otišao tamo, kamo nijedan čovjek nije“.
Redateljica Patty Jenkins (režirala fenomenalan
film „Čudovište“ sa Charlize Theron i američku verziju
serije „Ubojstvo“) sjajno je
dozirala akciju i priču, a upravo je u akcijskim scenama na početku filma
vidljivo kako prepoznaje trenutke za usporavanje kadra, nešto što je recimo
jako falilo Snyderu u „Zori pravednika“. Kako film odmiče, tako vidimo da se ipak
bolje snalazi u mračnijim kadrovima, bez obzira bili oni ratni ili samo
predstavljali industrijski London početka prošlog stoljeća. Jenkins je svakako osvježenje nakon
relativno lošeg Ayera u „Odredu
otpisanih“ i preambicioznog i nedorečenog Snydera. Također, vidi se utjecaj
sjajnog autora Geoffa Johnsa koji je
konačno svojom supervizijom DC-jevom filmskom izričaju donio identitet i smjer.
Ako naredni filmovi nastave ići smjerom koji je zacrtala „Wonder Woman“,
ljubitelji stripa i super-heroja mogli bi se još koječemu veseliti.
Negdje pred kraj
filma ulovio sam se u razmišljanju kako je dobro da je za antagonista odabran
baš Ares, bog rata, stara stripovska
nemeza kako Amazonki tako i Wonder Woman. Odavno nam je poznata ona poslovica
kako je svaki film ove tematike dobar onoliko koliko mu je dobar antagonist.
Ovdje antagonista imamo nekoliko, a Ludendorff
(Danny Huston) nam okupira misli većinu filma. Pošto ne želim kvariti
radnju, reći ću samo kako završna bitka i dijalog između Aresa i Dijane spadaju u
jedine lošije dijelove radnje. Iako su ovdje prisutni svi epski stripovski elementi
(ljubav, žrtva, peripetija), taj dijalog ipak donekle trivijalizira film. U
obranu autora filma, nije to bitno drugačije ni u stripu.
Sve u svemu,
vapaj ljubitelja Diane Prince za samostalnim filmom konačno je ispunjen. Važna
junakinja konačno je dobila film u kojem je upravo ona, stvarateljica tradicije
na kojoj su mlatile sve oko sebe i Xena i Buffy, nositelj radnje. Diana Prince
aka Wonder Woman ne radi to ništa manje učinkovito ni efektno, dapače. Ako za
nekih dvadesetak godina neki nadobudni kritičar bude pisao osvrt na DC filmski
svemir napisat će da je „žena spasila stvar“. I „Wonder Woman“ i Patty Jenkins
napravili su nešto što puno razvikaniji muški kolege nisu mogli. Dobar film iz
DC svemira.
Kad malo bolje
razmislim, postoji neka poetska pravda u tome.
Ocjena: 8/10

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
losmovies - I was pleasantly surprised with this movie and liked it. They did well by delving into the legend (although playing loosely with some mythology). Still, the movie was entertaining and Gadot effective. After hating Batman vs Superman, this was a relief. I hope DC's future offerings will be more like this and less like some of the weaker ones. One weakness of this movie was where they treated the WWI Germans as if they were Nazis. Great historical weakness there as there were huge differences between the First and Second World Wars.
OdgovoriIzbrišiSee more:
sicario putlocker
watch deadpool full movie
12 strong full movie online hd
charlie plummer age