Fotografija za
fotografijom, kadar za kadrom "Ida" je prelijep film koji kao niska
zamrznutih slika priča priču koju smo toliko puta čuli na jedan sasvim drugi
način. Ida je mlada djevojka, kandidatkinja za časnu sestru u poljskom
samostanu šezdesetih godina. Prije davanja zavjeta ona odlazi upoznati tetu,
njenu jedinu preostalu rodbinu, koja ju nikad ni u sirotište nije došla
upoznati. Nakon što pokuca na njena vrata Ida će pokucati i na vrata obiteljske
prošlosti koja je sve dotad ležala skrivena, bilo u samostanu bilo u alkoholu.
"Ida" je
ovogodišnji poljski dobitnik "Oscara" u kategoriji najboljeg stranog
filma. Iako bi se dalo diskutirati je li odabir američkih glasača ispravan u
konkurenciji npr. „Levijatana“ nije mi žao radi pobjede ovog poljskog bisera
koji je bio nominiran i za najbolju kinematografiju. Ova druga nominacija mnogo
govori o „Idi“ koja je prije svega film fenomenalne fotografije s izmjenama
džeza i klasične glazbe ali i film u kojem prevladava sumornost i širokokutna
žablja perspektiva gdje su ljudi često izgubljeni u velikom prostoru što se
doima istodobno praznim i tihim. „Idu“ je izvrsno, baš izvrsno režirao Pawel
Pawlikowski iskoristivši pomodnost crno-bijele fotografije na najbolji mogući
način.
Dvije Agate u
glavnim ulogama (Kulesza i Trzebuchowska) naprosto briljiraju a neke osjetljive
teme obrađene su s puno takta. U „Idi“ možemo vidjeti konflikt dvije poljske
stvarnosti. Vjera i komunizam, tradicija i ideologija sudaraju se u filmu na
najneočekivanijim mjestima. Kad Ida pokuca na vrata svoje tetke propaganda
komunističke Poljske već je klimava a ideali poslijeratnog zanosa odavno su
nestali iza „željezne zavjese“. Poljaci nose križeve vlastite prošlosti koju se
Pawlikowski ne libi kritizirati. Baš u smislu takve kritike u toku filma pomislio
sam na prigovore koje je izazvala njemačka mini-serija "Naše majke, naši
očevi" kad je u nekoliko kadrova prikazala poljski antisemitizam u tijeku
Drugog svjetskog rata što su pojedini kritičari smatrali njemačkim povijesnim
revizionizmom. Ovdje, obrađujući istu temu, "Ida" taj prikaz odvodi
korak dalje pa je suočavanje s prošlošću u njoj još bizarnije i bolnije.
"Ida" pokazuje da u ratu (a ni u miru) ne postoji "etnička
krivnja" ni "etnička pravednost", postoji samo život i
preživljavanje iza kojega smo dobro prošli ako se možemo pogledati u ogledalo
mirne savjesti. Ida je lik koji ostaje i svojim kratkim trajanjem (sat i
dvadeset minuta) pokazuje što znači u malo reći puno.
Obiteljska
tragedija s kojom se naše protagonistice suočavaju u ovoj tmurnoj, crno bijeloj
filmskoj slikovnici prati otvaranje Ide prema svjetovnim stvarima jer tajna
koju će otkriti ono na čemu se predugo taložila šutnja nužno mora preispitati
njenu posvećenost Crkvi i svijetu koji je dosad bio jedino što poznaje.
Zanimljivo je promatrati razvoj glavnog lika. Od naivne, preplašene i pomalo
naivne kandidatkinje za časnu sestru Ida kroz film postaje protagonist u punom
smislu riječi. Imajući za mentora tetku, bivšu sutkinju sustava u koji više ne
vjeruje, Ida upoznaje sebe i ljude oko sebe. Kadrovi u Idi su prelijepi, vode
nas kroz njeno putovanje podsjećajući nas atmosferom pomalo na oslobađanje
okupiranih područja u ratu. Takav dojam vjerojatno nije slučajan, s obzirom da
se kroz film stiče dojam kako je Ida ptica spremna da napusti svoju krletku
prvom prigodom. Pawlikowski majstorski oslikava razočaranje jednim sustavom s
jedne i otkrivanje vlastitog identiteta s druge strane ovog izvrsnog filma.
Gotovo kao da se radi o koncentričnim krugovima on zatvara jednu priču kako bi
mogao otvoriti drugu.
Idi ostaje izbor
koji naposljetku ostaje i svima nama. Izbor zbog kojega film Pawela
Pawlikowskog nije kritika Crkve kako bi se možda moglo pomisliti nego upravo njen
zagovornik. U svijetu beznađa, lažnog morala i bezvlašća sve su vrijednosti
okrenute naopačke. Ono što je poljska stvarnost šezdesetih godina je država bez
identiteta, država u kojoj poslušnici i podobni vladaju a oni sa kičmom obično
ne prolaze najbolje. To je na koncu stvarnost u kojoj se najlakše mijenjaju –
kaputi.
U takvom svijetu „Ida“
kao film nalazi uporišta u mladenačkom eskapizmu, ali i zatvaranje iza zidina
samostana doživljava kao potpuno legitiman bijeg iz tog svijeta u kojem se ne
isplati živjeti. Glavna junakinja preispitati će oba ta izbora i na koncu
odabrati. S njenim se odabirom možemo ili ne moramo složiti ali ono što ostaje
nakon što napokon odaberemo bilo koju od ponuđenih opcija nikako nije optimizam.
Ida neće srljati, svaka će njena odluka biti donesena kao komadić mozaika koji
nam zajedno s likovima slaže i kamera. „Ida“ je film o razvoju glavnog lika
kroz traume prošlosti. Iste one traume od kojih možemo pobjeći na hladnu ulicu
ili u bocu jeftine votke ali i koju možemo iskoristiti kao motivaciju da
napravimo korak dalje u životu.
Idina Poljska nije
svijet u kojem se isplati živjeti. Njome vlada apatija, beznađe, podobnost i igre
koje se bez obzira na režime nikad u biti ne mijenjaju. Ida zato stvara
vlastite svjetove. Pawlikowski je tu pogodio. U prekrasno kadriranom sivilu i
praznini Ida izgleda kao da ne pripada vremenu u kojem se odvija. Iako na kraju
je odiše optimizmom podsjeća nas da je na kraju jedini izbor nastaviti živjeti,
bilo u svijetu u kojem ćeš nositi maske i mijenjati kapute s istim onim ljudima
koji su ga takvim i stvorili ili ćeš se skloniti u neki stvarni ili metaforički
samostan u kojem barem donekle imaš šansu ostati svoj.
Osim „Oscara“ važno
je napomenuti da je „Ida“ osvojila i ovogodišnju europsku filmsku nagradu i to
u konkurenciji sjajnih filmova poput kanskog pobjednika „Zimskog spavanja“, „Turista“
ili odličnog „Dva dana, jednu noć“. Pawel Pawlikowski je također osvojio
nagradu za najboljeg redatelja. Po mom sudu „Ida“ je uz bok navedenim filmovima
iako nije ni izbliza toliko minuciozna kao „Zimsko spavanje“ niti toliko
provokativna kao „Turist“. Moj bi odabir vjerojatno bio drugačiji, ali „Ida“ je
bez sumnje značajan film koji preispituje neke teme o kojima se šutjelo a to je
svakako činjenica koju uvijek treba pohvaliti.
RATING: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.