Nagradno pitanje glasi: Je li “Birdman”
jedan od onih filmova koje treba shvatiti? Film koji obiluje intertekstualnošću
i referencama i koji u sebi skriva više posveta klasičnom Hollywoodu od nekih
razvikanijih u tom smislu svakako zahtijeva određeno predznanje, ali ne bih
rekao da je to preduvjet za uživanje u njemu. Alejandro Gonzales Iñárritu
poznat je po svojoj trilogiji smrti („Pasja ljubav“, „21 gram i „Babel“) i
jedan je od najintrigantnijih redatelja današnjice. „Birdman ili neočekivana
vrlina gluposti“ je vizualni eksperiment poznatog Meksikanca koji je osvojio 4 „Oscara“
na ovogodišnjoj dodjeli i na taj način zasjenio drugi film od kojeg se puno
očekivalo, Linklaterovo „Odrastanje“.
Zanimljivo je promatrati reakcije
publike na Iñárrituov film. Reakcije variraju od oduševljenja do
nekontroliranog pljuvanja. Neki ga, uključujući mene, hvale zbog pažljivo
napisane priče prepune raznih referenci, odličnog korištenja kamere u „neprekinutom
kadru“, izvanredno iskorištenog glumačkog potencijala i atmosfere te
naposljetku zbog otvorene kritike kako „elitnog“ tako i „masovnog“ ukusa. Oni
drugi tvrde kako je film nerazumljiv, hermetičan, nepotrebno otvorena kraja,
pretenciozan i kako podilazi ukusima Akademije. Bez obzira koju od te dvije
pozicije zauzeli neosporno je kako je „Birdman“ nevezano za 4 zlatna kipića
značajan film. Značajan u prvom redu zato jer zajedno s „Grand Hotel Budapest“
Wesa Andersona predstavlja zaokret u Akademijinom nagrađivanju i zato što se
nagrađivanjem baš „Birdmana“ a ne primjerice „Odrastanja“ Hollywood na određeni
način odlučio narugati sam sebi.
„Birdman“ je film u kojem se
odmah na početku sudaramo s određenom vrstom „magičnog realizma“ pa vidimo
glavnog junaka kako levitira u donjem rublju u svojoj kazališnoj garderobi.
Njegovo je okruženje sasvim realno, on kao lik je bliže dnu nego vrhu, ali on
se nalazi u nadrealnoj poziciji, on je nadrealni element u svijetu koji ga je
tako bolno prizemljio. To levitiranje se, međutim odvija uglavnom u njegovoj
glavi. Poistovjećivanje s fiktivnim likom „Birdmana“ kojeg je glumio u prvom
valu filmova o super herojima početkom devedesetih postalo je ono po čemu ga
ljudi prepoznaju ali i njegova najveća kočnica u životu. Michael Keaton, glumac
koji glumi Riggana, proslavio se ulogom „Batmana“ u filmovima Tima Burtona
početkom devedesetih da bi se kasnije našao u silaznoj putanji jednako kao i
njegov lik. Tu se krije prva i najočitija referenca u filmu. Keaton, komentar
je mnogih, u ovom filmu manje glumi a više živi svoj autobiografski film. Danas
živimo u vremenu u kojem dva najveća američka strip giganta Marvel i DC
stvaraju vlastite filmske svemire i u kojem su filmovi zasnovani na stripu u
najavi i šest, sedam godina unaprijed. Tu masovnu histeriju prema „likovima u
tajicama“ kako ih Riggan naziva u jednom trenutku filma „Birdman“ otvoreno
kritizira. Profit naspram prave umjetnosti osnovni je konflikt filma koji se
događa kako u glavi protagonista tako i u svijetu oko njega. Već od prvog kadra
taj će konflikt odlutati u sferu nadrealnog i psihološkog pa nećemo moći sa
sigurnošću odrediti što se zbilja događa a što si je Riggan umislio u glavi.
Film ne daje previše vremena za razmišljanje o tome jer je Iñárrituova kamera
neprekidna i slijedi nam junake u ritmu kroz čitav film. Od te prve scene u
filmu kad junak nastoji doći sam sa sobom na čisto i dokazati svima (pa i sam
sebi) da je on umjetnik koji predstavlja više od pukog lika u tajicama pa do
posljednje u kojoj se taj konflikt razriješi zvučnu kulisu nam daje jazz bubanj
koji što se film više približava kraju sve više dobiva na značenju. Lajtmotiv
bubnjara koji je čas tu a čas ga nema pojačava dojam nesklada između onoga
kako drugi vide glavnog junaka i toga kako on vidi sam sebe.
Kazalište je, barem prema
Rigganu, „umjetničkija“ forma od filma i upravo tu, na Broadwayju on će
pokušati doći do punog glumačkog priznanja koje će ga izdići iznad „ptičje“ perspektive
njegovog fiktivnog super heroja. Njegov privatni život vezan je s tom pričom.
Kako ne može odijeliti fiktivno od stvarnog tako ne može odijeliti niti
privatno od poslovnog. Njegova kćerka Sam koju izvrsno igra Emma Stone postat
će mu kamen spoticanja istodobno kad i podrška a scene njihovih međusobnih
konflikata ispast će neke od najefektnijih u cijelom filmu. Za Emmu Stone ovo
je zbilja najbolja uloga dosad i nakon „Života kućnih pomoćnica“ konačna
potvrda da je nadišla uloge u tinejdžerskim ostvarenjima i filmovima kao što je
„Čudesni Spider-man“. Ovdje je bila daleko više od dobre djevojčice iz
susjedstva. Fascinantno ju je bilo vidjeti u ulozi tako dobro napisana i
izgrađenog lika.
Pitanje realnosti i nadrealnosti
ovdje dotiče i pitanje glume. Stvarna, iskrena ili bolje rečeno „istinita“
gluma u posljednje vrijeme ustupa mjesto korištenju raznoraznih pomagala, efekata
(poglavito CGI-ja) i „Birdman“ se nije ustručavao iskritizirati i taj aspekt
Hollywooda. Što nabildanije akcijske scene, što nabildaniji efekti, a priču tko
šiša. Zanimljivost je doduše da je za sličan film, prelijep s manjkom scenarija
i priče („Gravitacija“) baš Iñárrituov sunarodnjak Alfonso Cuarón dobio „Oscara“
prošle godine. „Birdman“ tu ne staje, već se naslanja na „method-acting“,
poznatu glumačku metodu Stanislavskog, koju su u modifikaciji Stelle Adler
proslavili glumci poput Marlona Branda, Roberta De Nira ili Warrena Beattyja.
Upravo je Brando, čini mi se, poslužio kao inspiracija za lik Mikea kojeg
fenomenalno glumi Edward Norton. To se može vidjeti prema njegovom kritičnom
odnosu na pristup Rigganovom glumačkom umijeću a pogotovo u sceni u kojoj je
prava votka zamijenjena umjetnom usred pokusa. Brando je slovio za teškog tipa
s kojim je bilo nemoguće surađivati ali u svim analizama on je najpoznatiji
predstavnik Stanislavski metode glume. Posveta Brandu tu ne staje pa Norton čak
i rekreira scenu stvarnog seksualnog odnosa na pozornici i tako budi
asocijaciju na jednu od najpoznatijih Brandovih uloga u Bertoluccijevom „Posljednjem
tangu u Parizu“. Nortonova izvedba u „Birdmanu“ je na neki način amalgam te Brandove
uloge s onom u „Tramvaju zvanom čežnja“ te je u tom smislu u potpunosti
zaslužio nominaciju. Lijepo je bilo vidjeti tu neočekivanu ali ipak neskrivenu
referencu.
Upravo odnos Mikea i Sam, u
njihovim razgovorima na vrhu kazališta predstavlja vrhunac kritike masovnog
ukusa. Ta kritika kulminira pljuvanjem na glavu slučajnog prolaznika s vrha
teatra. Konačna inicijacija Sam u umjetnički svijet izvedena je nagonski kao
zadnji korak u dokazivanju upravo glumcu čije su metode slavne koliko i
kontroverzne. Nagon ne poznaje granice i ustvari je ono najiskrenije što imamo.
Nagon u osnovi svake dobre glumačke izvedbe.
Negdje u tom trenutku „Birdman“ i
Iñárritu zajedno s njim okreću ploču. Kritika mase postaje kritika elite,
kritika filmske i kazališne kritike. Emotivan Rigganov razgovor s kazališnom
kritičarkom Tabithom (Lindsay Duncan) osuda je i njih. Prema Tabithi, Rigganov
je pokušaj dokazivanja osuđen na neuspjeh jer je njena riječ u New Yorku zakon
(Broadway nije Hollywood) a ona je već unaprijed odlučila predstavu ocijeniti
negativnom ocjenom jer neće dopustiti da neki „lik u tajicama“/holivudski
skorojević kroji brodvejsku scenu. Takvi kritičari, „Birdman“ poentira, nemaju pojma
o trudu uloženom u stvaranje jednog umjetničkog djela i iz svoje bjelokosne
kule dijele ocjene bez da su ikad osjetili krv i znoj bilo reflektora kamere
bilo kazališnih dasaka. Keatonova odlična gluma ovdje dolazi do punog izražaja
a u sceni koja ostaje u sjećanju on u donjem rublju prolazi kroz masu kako bi
konačno shvatio vlastiti identitet izgubljen u previsokim očekivanjima mase i
preniskom vrednovanju kritike. Ono bitno, poručuje nam film, shvatit će tek pri
završnom obratu.
Baš je taj obrat zajedno s krajem
filma razlog zašto dosta ljudi kaže da im je film nerealiziran. Iñárritu nas je
naime počastio s otvorenim krajem kojem možemo sami upisivati značenja. Filmski
svršetak „Birdmana“ ustvari i nije kraj nego tek početak. Čega točno,
ostavljeno je nama na volju ali moj je osobni dojam kako su Riggan i „Birdman“
napokon shvatili što je bitno i u kakvim su točno odnosima međusobno. Istinitost
glume i dodirna točka nadrealnosti sa stvarnošću nije prikazana na filmu. Po
meni nije bilo ni potrebe, bubnjanje je stalo i sve je rečeno u jednom izrazu
lica. Ako smo očekivali zatvoreni krug i završenu filmsku naraciju tad „Birdman“
može razočarati ali tog linearnog pripovijedanja i takve priče što kamere što
scenarija u filmu nije ni bilo. Pričale su reference i pričala je kamera.
Završni pripovjedač je, na koncu, naša interpretacija.
Odgovor na ono pitanje s početka
teksta bio bi da „Birdmana“ ne moramo shvatiti već da ga moramo tretirati kao
vizualno putovanje koje moramo sami dovršiti. Prepoznavanje svih ovih
nabrojanih referenci nije ključno za razumijevanje filma. Suživot s likovima i
njihovim težnjama – jest. Nekom će možda „Birdman“ bit pretenciozan, nekom ekstreman
ali takav kakav je jedan je od najboljih filmova protekle godine i možda i
najoriginalnije filmsko ostvarenje 2014. Iako je „Odrastanje“, moram priznati,
bilo moj favorit za najbolji film ne mogu reći da je pobjeda „Birdmana“
nezaslužena. Meni je film bio doživljaj i jedan od onih koje ću zasigurno
ponovno pogledati.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.