„Položaj djeteta“ jedan od najboljih pripadnika
rumunjskog novog vala i film koji se nalazio na top-ljestvicama gotovo svih
eminentnih regionalnih filmskih kritičara 2013. Pompa oko ovog
filma u potpunosti je zaslužena jer je „Položaj djeteta“ zaokruženo filmsko
djelo u kojem dominiraju glumačke izvedbe Luminite
Gheorghiu i Bogdana Dumitrachea
kao majke i sina što nikako ne mogu pronaći zajednički jezik. Njihov će odnos,
kao i njegovo nastrano iskrivljavanje ostati središnjom okosnicom filma u kojem
se već na početku Cornelia (Gheorghiu) žali kako Barbu (Dumitrache) ne razumije
njenu brigu i kako mu ona samo želi pomoći. Barbu je, naime, odrastao čovjek
kojem njegovu samostalnost i život općenito guši posesivna, pomalo neurotična
majka. Odnos majke i sina erodira zato što ona ne
može shvatiti da on, iako jedinac, u ranim tridesetima ima pravo na vlastiti
život.
Kad Barbu skrivi nesreću sa smrtnim
posljedicama Cornelia će to vidjeti kao priliku da povrati kontrolu nad sinom,
a licemjerje kako nje i njega, tako i čitavog sustava izaći će na vidjelo. Tu možemo vidjeti sličnosti s mnoštvom tema koje
imamo prilike pročitati sa stranica dnevnog tiska. Korupcija, iskrivljavanje
propisa, pa i ponešto crnog humora prate nas kako se radnja razvija a mi
ostajemo zapanjeni razmjerima krajnosti do kojih briga za dobrobit jedinca može
odvesti. U svemu tome taj je jedinac najmanje bitan. „Položaj djeteta“ i u
naslovu krije dvostrukost. Dijete je Barbu, ali u filmu se pojavljuje i još
jedno dijete čiji se „položaj“ razvojem radnje nastoji marginalizirati, svesti na
minimum.
Prije nekog vremena bila je aktualna
pjesma „Moja mater te traži“ splitske grupe „TBF“. Lik Cornelije je lik o kojem
bi mirne duše mogla govoriti i ta njihova pjesma. Ne postoji nešto što majka
neće učiniti kako bi zaštitila svoju djecu. Upravo to što granica ne postoji, u
rumunjskoj priči koja ne može pobjeći s Balkana sve i da želi, vidjet ćemo naš
svijet. Svijet od kojeg je nemoguće pobjeći. Svijet u kojem, na koncu, treba
znati živjeti. „Položaj djeteta“, svemu usprkos, nije depresivan film. Prije
bih rekao kako je to film kojem je najveća kvaliteta to što čovjek nauči nešto
o sebi kad završi.
Rumunjski je film ponovno zablistao
ovim uratkom a Calin Peter Netzer je
odlično režirao film u kojem se scenarističko zaokruživanje odnosa dvaju glavnih
protagonista sjajno nadopunjavalo sa režijom u kojoj možemo primijetiti beznađe
onih koji bi, po pravdi i moralu, trebali biti u središtu priče. Vrlo aktualan
film koji se nipošto ne smije preskočiti i - tu se slažem s mišljenjem
kritičara - jedan od najboljih u 2013.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.