RECENZIJA - U potrazi za srećom / The Pursuit of Happyness (2006.)

REDATELJ: Gabriele Muccino
SCENARIJ: Steve Conrad
ŽANR: Biografija, Drama
GLAVNE ULOGE:  Will Smith, Thandie Newton, Jaden Smith
GODINA: 2006.
TRAJANJE: 117 minuta

Nakon odgledanog ovog filma, vjerujem da ćemo svi puno više cijeniti Willa Smitha koji je pokazao da je izvrstan glumac. Willa Smitha nekako svi poistovjećuju sa otkačenim princom iz Bel Aira, ulogom u seriji koja ga je proslavila i otvorila mu put u Hollywood. Na neki način, navedena uloga mu je bila presudna u stvaranju svoje filmske karijere, ali je i odredila njegov daljnji put i način glume. U početku je Smith snimao filmove gdje je do izražaja dolazio njegov humor i ležernost (Bad Boys, Independence Day, Men in Black, Wild Wild West). U navedenim filmovima, odglumio je na vrlo svojstven način, koji nije dopadljiv svim ljudima. Nakon te etape filmske karijere, u idućih par godina snimio je filmove raznih žanrova, a jedan od njih je i "The Pursuit of Happyness" iz 2006. godine. Upravo u tom filmu Will Smith je razoružao sve kritičare i pokazao da ima vrhunski talent i da može odigrati i ozbiljnu ulogu u ozbiljnom filmu. No, više o tome malo kasnije u nastavku.

"The Pursuit of Happyness" je inspirativan film snimljen prema istinitoj priči o Chrisu Gardneru, koji je živio kao beskućnik i siromah, a zatim postao jedan od američkih multimilijardera i iznimno uspješan čovjek. Ovo je iznimno dirljiv i osjećajan film.

Will Smith je Chris Gardner, čovjek u odijelu koji ima svoje standarde. On je oženjen čovjek, otac prekrasnog djeteta, i uvijek hoda sa osmijehom na licu. Iznimno je pametan i može složiti Rubikovu kocku za samo par minuta. Sve zvuči savršeno. Ili možda ne? Baš kao što i u naslovu filma ima grešaka, tako ih i Chris ima u svom životu. Muku muči sa novcima jer nema stalno zaposlenje. Svaki dan se potiho moli u sebi da proda medicinsku napravu koja će prehraniti njegovu obitelj i pokriti troškove za iduća 2 tjedna. Ali nažalost, kako to inače biva, ne ide sve po planu i željama. Chris već dugo nije uspio prodati niti jednu napravu, novaca je sve manje, a nervoze sve više. Na svijetu ima puno vrijednijih stvari od novca, ali novac pokreće svijet. I sve ostalo. Sukob i razmirice ulaze u Chrisovu obitelj zbog nedostatka novca za osnovne životne potrebe, a vrhunac neslaganja dolazi kada njegova supruga Linda (Thandie Newton) odlazi od kuće i ostavlja Chrisa i njihovog sina Christophera (Jaden Smith). Stvari se još dodatno zakompliciraju nakon što Chrisa izbace iz njegove kuće zbog neplaćenih kazna za parkiranje, a on se zajedno sa svojim sinom odjednom nađe na cesti bez krova nad glavom. Jedina svijetla točka i izlaz iz nemogućeg čini se otvoreni natječaj za pripravnika u jednoj brokerskoj firmi. Ali, sudbina uvijek pripremi prepreke kojima se ne nadamo...

Kritičari će reći da je ovo bilo lako za odglumiti s obzirom da Will Smith nije morao glumiti svoje osjećaje, jer je malog Christophera glumio njegov sin Jaden. Ja se apsolutno neću složiti sa tom tezom. Will Smith je odradio svoju ulogu vrhunski i totalno je izašao iz svog glumačkog "kalupa". Uspio je u punom sjaju prikazati ljubav i brigu za svoju obitelj, te prenijeti svu emociju na gledatelje. Smith tijekom filma, usprkos težini situacije u kojoj se nalazi, daje dojam optimističnosti i ambicioznosti, te nam samim time postaje još draži, i postaje nam stalo da on uspije. Apsolutno fantastična izvedba koja je rezultirala i nominacijom za Oscara za glavnu mušku ulogu 2007. godine.

Druga stvar koja me oduševila u filmu je mali Jaden Smith. Koliko sam uspio pročitati, Jaden je imao 8 godina dok je snimao ovaj film. Ono što me oduševilo, je način na koji je odglumio Christophera. Zašto? Zato jer Jadenu gotovo sigurno ništa ne fali u životu, i otac mu može priuštiti sve što on poželi, a u filmu je skoro savršeno odglumio dječaka koji je iz vrlo siromašne i skromne obitelji. Njegov odnos sa ocem u filmu je iznimno snažan i osjećajan. Jaden je stvarno sretno dijete ako ima takav odnos sa ocem i izvan filma, u stvarnom životu. Također, vrlo važno je spomenuti da je Jadenu ovo bila prva filmska uloga.

Dok je u filmu u prvom planu priča o očevoj ljubavi prema svom djetetu, o neodustajanju i napornom radu kako bi ostvarili svoje snove ("Američki san"), ovaj film nam pruža i pogled na jedan tužan svijet koji je svuda oko nas. Svijet koji možda mi ne poznajemo i ne primjećujemo jer nismo dio njega. Pritom mislim na svijet siromaštva u kojem ljudi žive kao beskućnici. Iznimno dirljivo i teško je bilo gledati jednu od najtužnijih scena, kada otac i sin spavaju u kabini javnog WC-a. Will Smith je i tu odlično odglumio i dao idealan prikaz poštenog i realnog čovjeka koji je postao beskućnik, ali koji će sramežljivo dati i posljednjih 5$ svom šefu, umjesto priznati da jednostavno nema novaca.

Kraj mi se nije svidio, iako je "happy end". Posljednja scena je vrlo emotivna i budi osjećaj sreće u nama, ali ja sam ipak htio vidjeti još malo više. Htio sam vidjeti što će se dalje dešavati u Chrisovom životu, te da nam redatelj pokaže plodove rada, truda i volje, nakon svih onih borbi i problema. Ali naziv filma ipak govori da se ovdje radi o potrazi za srećom. Mislim da većina ljudi danas stalno "ganja" neke svoje snove, i zapravo smo svi mi na neki način u potrazi za svojom srećom... Iako se želi prikazati da siromašan čovjek može postati bogataš ako je uporan ("Rags to riches" ili "Od krpe do bogatstva"), to se nažalost vrlo vrlo rijetko događa, a dva navedena svijeta su miljama udaljeni.

Čuo sam već prije za Chrisa Gardnera i njegova priča je zanimljiva, ali film ju u dosta stvari ne prati već idealizira glavnog glumca. Dok je Chris u filmu prikazan kao gotovo savršen muž i otac bez mana, u pravom životu Chrisa bilo je i varanja svoje žene, spominje se čak i obiteljsko nasilje, život s ljubavnicom, a bio je i bez svog sina skoro pola godine.

Iako se ovdje radi o drami, možemo vidjeti i nekoliko preokreta koji filmu daju dodatnu neizvjesnost. Česti gubitak medicinskih naprava izgleda malo isforsirano i naivno, ali definitivno postiže svoju svrhu u stvaranju atmosfere filma, jer prodaja medicinske naprave u tom trenu za Chrisa je biti ili ne biti.

Do nedavno nisam uopće imao nikakvih saznanja o ovom filmu, a puka sreća je da sam naišao na njega jer stvarno vrijedi! The Pursuit of Happyness mi je postao najdraži film Willa Smitha. Sjednite sa svojim najbližima i pogledajte ovu vrlo emocionalnu i potresnu priču o obitelji i uspjehu.

OCJENA 8/10