U Los Angelesu je održana osamdeset i sedma po redu
dodjela “Oscara”. Voditelj dodjele ovoga je puta bio Neil Patrick Harris i mogu
reći da nije baš dostojno zamijenio prošle godine genijalnu Ellen DeGeneres.
Ovogodišnjom dodjelom dominirao je film „Birdman ili neočekivana vrlina
gluposti“ koji je dobio „Oscara“ za najbolji originalni scenarij, kinematografiju,
režiju i najbolji film ponijevši tako epitet pobjednika najiščekivanijih
kategorija ovogodišnjih „Oscara“. Ljubitelji „Birdmana“ su ipak u neku ruku
ostali i razočarani jer glavni glumac Michael Keaton nije uzeo
nagradu za najbolju mušku ulogu.
Upravo su glumačke kategorije bile one koje su na kraju
protekle bez iznenađenja. Favoriti su prema predviđanjima i odnijeli svoje
nagrade pa je tako Eddie Redmayne dobio nagradu za „Teoriju svega“, Julianne
Moore za „Zauvijek Alice" (glavne uloge), Patricia Arquette za „Odrastanje“ i
J. K. Simmons za „Ritam ludila“ (sporedne uloge).
Uz glumačke kategorije pobjednikom ovogodišnje dodjele
može se smatrati i „Hotel Grand Budapest“ koji je odnio gotovo sve „lijepe“
nagrade: kostimografiju, šminku, originalnu glazbu i scenografiju. Četiri
kipića za film Wesa Andersona koji se može promatrati kao satirični pogled na
stvarnost, posveta velikanima poput Billya Wildera ili Ernsta Lubitscha, ali i
kao relativno sjetan podsjetnik na sve ljude izvan vremena nisu iznenađenje.
Kritičari u HRT-ovom prijenosu za ovaj su film rekli kako je pomaknuo granice „Oscara“
i to je vjerojatno točno. Nadam se da će ovo utrti put progresivnijem
nagrađivanju nego što je dosad bio slučaj.
„Odrastanje“ Richarda Linklatera, unikatan projekt koji
se snimao dvanaest godina i koji je većina kritike smatrala sigurnom okladom za
najbolji film može se smatrati gubitnikom ovogodišnje dodjele. Kao i „Igra
oponašanja“ (najbolji adaptirani scenarij) osvojio je samo jednog „Oscara“ iako
se očekivalo da će Akademijini glasači nagraditi Linklatera za režiju uz
najbolji film. Kako je vrijeme do dodjele odmicalo sve je više ljudi bivalo
oduševljeno „Birdmanom“, njegovom intertekstualnošću, kritikom kritičara i
samoga Hollywooda pa se i pozicija „Odrastanja“ počela tresti. Činilo se kako
jedinstven Linklaterov projekt biva opasno ugrožen pa su najave nekoliko sati
prije dodjele prognozirale borbu ta dva naslova. Borba, kako vidimo, na kraju
nije bila tijesna. „Birdman“ je odnio sve nagrade koje su bile bitne,
uključujući onu za najbolji originalni scenarij što je bila jasna
naznaka prema kome se Akademija naklonila. Sumnjam da će ishod dodjele utjecati
na kvalitetu Linklaterovih filozofskih traktata o prolaznosti vremena i kritici
današnjeg društva ali bit će zanimljivo vidjeti što će ovaj poseban redatelj
odabrati kao svoj sljedeći projekt.
Još jedan film o kojem se puno pričalo prije same dodjele
nagrada bio je „Snajperist“ ili „Američki snajper“ koji je utržio najviše od
svih filmova nominiranih za najbolji film. U jednom od pokušaja duhovitosti na
dodjeli Neil Harris je rekao kako su ostali nominirani jedna trećina Dolby
dvorane, dok je „Američki snajper“ Oprah – jer je bogata. Nažalost, izuzev
jednog uspješnog skeča koji je spojio bubnjare u „Ritmu ludila“ i „Birdmanu“ i
ostatak je večeri protekao u takvim, uglavnom neuspješnim, pokušajima humora. „Snajperist“
je na kraju osvojio simboličnog „Oscara“ za montažu zvuka eliminirajući tako
argument protivnika ove nagrade kako se ona uglavnom svodi na propagandu
američkog patriotizma i zaradu. Da je zbilja tako, „Snajperist“ bi dominirao na
nagradama.
„Ritam ludila“ Damiena Chazellea osvojio je 3 nagrade:
montažu, mušku sporednu ulogu i miksanje zvuka što ga čini jednim od
najuspješnijih filmova na dodjeli u odnosu na broj nominacija (najbolji film i
najbolji adaptirani scenarij su preostale dvije). „Ritam ludila“ je
zanimljivo ostvarenje u kojem dominiraju glumačke izvedbe a potka se filma vrti
oko toga da li cilj zbilja opravdava sredstvo i jesu li ekstremne metode
opravdane u dostizanju veličine? Fletcherov odgovor na to je vrlo jednostavan: „Ne
postoje dvije riječi u engleskom jeziku koje su nanijele više štete od dobar posao.“ Uvijek može bolje, ništa
nije dovoljno dobro i jedino pomicanje vlastitih granica dovodi do najvećih
rezultata. Ovaj iznimno ritmičan film u kojem je zasluženo dobiven „Oscar“ za
montažu i miks zvuka (a po meni je trebao i najbolji adaptirani scenarij) jedan
je od najzanimljivijih i najintrigantnijih na ovogodišnjoj dodjeli iako po
samoj strukturi dosta podsjeća na jedan također nagrađivani oskarovski film - „Crni
labud“.
Kategorija animiranog filma je prilično diznijevski
orijentirana pa je tako tvornica velikog Walta ponovno odnijela nagradu za
najbolji dugometražni crtani film „Ekipa za šest“ iako je po meni ove godine
bilo i boljih naslova, poglavito sjajan uradak japanskog „Ghibli“ studija „Priča
o princezi Kaguyji“. Kratki animirani film također odlazi „Disneyju“ za „Gozbu“.
Kategorija najboljeg stranog filma nama je uvijek posebno
zanimljiva iako Amerikanci baš i nisu nešto previše zaintrigirani za njen
ishod. Hrvatski kandidat „Kauboji“ navodno je ove godine bio jako
blizu uvrštenju na proširenu listu nominiranih s koje su pomalo neočekivano
ispali „Dva dana, jednu noć“ braće Dardenne i „Zimsko spavanje“ turskog
genijalca Nurija Ceylana. Film Pawela Pawlikowskog „Ida“ o mladoj kandidatkinji
za zaređenje koja u sklopu svojih kušnji odlazi posjetiti tetu prije konačnih
zavjeta da bi na tom putu otkrila obiteljsku tajnu koja će sve to dovesti pod
znak pitanja jedan je od najljepših filmova koje sam imao prilike pogledati ove
godine i u svojoj crno-bijeloj fotografiji zaista podsjeća na obiteljski album
u kojem se slike samo nižu jedna za drugom sve do odjavne špice. Možda možemo
žaliti što pobjednik nije moćan ruski film „Levijatan“ ili estonske „Mandarine“
koje su jedan od najboljih antiratnih filmova u zadnjih nekoliko godina ali
moram reći da je ovo jedna od kategorija u kojoj mi je zbog pobjednika jako
drago. Pawel Pawlikowski potvrdio je svoj zanimljivi pristup i odličnim govorom
koji mi je uz onaj Eddieja Redmaynea prilikom primanja glavne muške uloge bio i
najzabavniji govor čitave dodjele.
Ovogodišnju dodjelu „Oscara“ uveličala je i Lady Gaga
koja je zaslužna i za jedan od najemotivnijih momenata ovogodišnje dodjele.
Nakon izvedbe naslovne pjesme mjuzikla „Moje pjesme, moji snovi“ njen emotivni
zagrljaj s Julie Andrews bio je jedan od najboljih susreta starog i novog na
ovogodišnjoj dodjeli. Emotivna je također bila i posveta članovima Akademije
koji su nas napustili u prethodnoj godini.
Kategoriju najbolje pjesme koja mi nekako prirodno dolazi
nakon ovog odlomka osvojili su John Legend i reper Common za izvedbu pjesme „Glory“
iz filma „Selma“ koji je možda malo i neopravdano zapostavljen na ovogodišnjim
nagradama.
Od bitnijih kategorija još treba istaknuti i kategoriju
najboljeg dugometražnog dokumetarnog filma u kojoj je, očekivano, pobijedio „Građanin
četiri“, dokumentarac o Snowdenu i nezakonitom postupanju unutar američke
obavještajne zajednice. To neameričko ozračje ublaženo je posvetom veteranima u
kategoriji kratkog dokumentarnog filma gdje je pobjedu odnio „Krizna vruća
linija: Veterans press 1“ o veteranima koji rješavaju svoju neprilagođenost
nakon povratka s ratišta.
Sve u svemu osamdeset i sedma dodjela nije u sebi
sadržavala puno iznenađenja, konkurencija je ove godine bila iznimno jaka a da
su prepoznati još neki odlični naslovi poput „Nestale“ ili „Noćnih kronika“
bila bi i jača. Ovom dodjelom, rekao bih, u cjelini možemo biti zadovoljni.
Iako će uvijek biti onih koji će „Oscare“ kritizirati oni ostaju okupljalište
ljubitelja filma i dobar uvid u trenutno stanje holivudske tvornice snova. U
kontrastu s nekim drugim festivalima, rekao bih da su ove godine čak i malo
odstupili od svog klasičnog kanona koji je ostao vidljiv samo u glumačkim
kategorijama. Najbolji film, originalni scenarij, režija i kinematografija
otišli su „Birdmanu“ a „estetske“ kategorije (s iznimkom specijalnih efekata: „Interstellar“)
otišle su Wesu Andersonu. Je li to naznaka boljih vremena i još zanimljivijih
dodjela u budućnosti? Dodjela koje će se usuditi nominirati i izvedbe poput one
Jakea Gylenhaala u „Noćnim kronikama“? Hoće li oskarovska formula
glumačke deformacije malo izaći iz prvoga plana? Nadam se. Ostaje nam za
vidjeti. Uzgred, nadam se na HRT-u koji je ove godine pokazao kako konkurencija
ne bi trebala prenositi „Oscare“ jer su i Boško Picula i Alemka Lisinski osim
jednog ili dva manja gafa odradili odličan posao. Korkut također. Do sljedeće
godine i sljedećeg zahvaljivanja uz suze i smijeh. Osamdeset i osmi put po
redu.
Kompletan popis dobitnika možete pogledati OVDJE.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.