RECENZIJA - Kako je "Borgman" provalio u Rajski vrt (2013.)

SCENARIJ: Alex van Warmerdam
ŽANR: Drama, Triler
GLAVNE ULOGE: Jan BijvoetHadewych MinisJeroen Perceval
GODINA: 2013.
DRŽAVA: Nizozemska
TRAJANJE: 113 minuta

Borgman definitivno nije jedan od onih filmova koji će vas oduševiti na prvu.  Nakon prvog gledanja ovog ludog i bizarnog filma ostaju brojni upitnici iznad glave. Tko je uopće Borgman? Što to on radi tijekom cijelog filma? Zašto to uopće radi? Ima li išta uopće smisla? Nakon kraja filma u glavi nam vlada totalni nered i zbunjenost. Oko Borgmana su se vodile brojne rasprave o čemu je ovdje zapravo riječ. Prošlo je više od godinu dana kada sam pogledao film, a jučer sam mu odlučio dati još jednu priliku. Moram priznati da mi je film puno bolji nakon drugog gledanja i neke stvari su postale vrlo jasne.

Redatelj Borgmana je 63-godišnji Nizozemac Alex van Warmerdam koji nije napravio puno filmova. U svojoj dugogodišnjoj karijeri napisao je 12 filmova, a režirao samo 10. Upravo je Borgman njegov film koji je podigao najviše prašine. Nakon odgledanog Borgmana mogu sa sigurnosti reći da je Warmerdam fantastičan scenarist i redatelj. U meni je izazvao divljenje načinom na koji se poigrao sa nama u Borgmanu. Nizozemac je napravio film koji na trenutke izgleda nedovršeno i nedorečeno, film koji nema ni glavu ni rep, koji je toliko konfuzan da izaziva čak i podsmijeh. Ali, Warmerdam je znao što nam želi prikazati, a na nama je da otkrijemo što je bila njegova ideja. U filmu možemo primjetiti minimalistički pristup: malo glumaca, malo dijaloga, samo dvije lokacije snimanja (šuma i kuća), glazbene podloge gotovo da i nema, tišina i muk... Idealan prikaz "manje je više" uz korištenje dosad neviđenih scena.

Osim onoga što nam redatelj stavlja u prvi plan, možemo vidjeti vrlo vješto skrivene i "zapakirane" brojne simbolike vezane uz religiju i kršćanstvo. Borgman je okarakteriziran kao drama/triler, ali ako zagrebemo dublje u srž tematike, duboko ispod površine, možemo vidjeti elemente bajke koja koristi svima nam poznatu priču iz Biblije. Pokušat ću obrazložiti navedenu tvrdnju sa što manje spoilera.

U početnoj sceni možemo vidjeti lov na Borgmana u šumi, a u pratnji je svećenik sa velikim križem. Povezanost sa religijom možemo primjetiti i kada Camiel priča djeci priče prije spavanja i u jednom trenutku im govori kako je Isus nebitan i kako nema vremena za ljudske gluposti.  Svi ćemo se složiti da su to samo sitnice i naznake, ali velika je mogućnost da je upravo Biblija bila insipiracija za snimanje ovakvog scenarija.

Svima nam je poznata priča o Rajskom vrtu i kako je vrag poslao zmiju da uništi idilu Adama i Eve. Adam i Eva su živjeli o izobilju, baš kao i ljubavni par u filmu. Evu je jabuka koštala svega, a Marinu neobična požuda za totalnim strancem. Zanimljvo je istaknuti kako Camiel (lat. Camael) znači "onaj koji je vidio Boga". Također ime Camael se povezuje uz jednog od 7 arkanđela koji su izbacili Adama i Evu iz Rajskog vrta.

Postavit ću vam par pitanja... Da li u filmu gledamo Marinu i Richarda ili Adama i Evu? Je li Camiel Borgman zapravo beskućnik ili je možda podla zmija? Možemo li Marininu požudu za Camielom povezati sa iskušenjem Eve da pojede jabuku? Gdje se odvija radnja? U vrtu kuće ili Rajskom vrtu? Je li okupljanje glumaca za stolom njihova posljednja večera? Vjerujem da ova pitanja daju puno odgovora na to što smo zapravo gledali u Borgmanu. Borbu dobra i zla, borbu Boga i vraga, borbu demona i anđela, te naivnost ljudskog bića koji je sklon grijehu. A zmija zvana Borgman samo čeka svoju priliku da iskoristi slabost čovjeka.

Nevolja nikad ne dolazi sama. Mi joj otvaramo vrata i pružamo joj priliku da dođe do nas. I sam redatelj je rekao kako mu je ideja bila prikazati zlo koje može doći u neprepoznatljivom obliku koji je dio naše svakodnevnice i kakav kaos ono može prouzročiti u našim životima.

Film koji su mnogi kritizirali i meni osobno je bio potpuno nejasan i nebulozan nakon prvog gledanja, ali konačni dojam je stvarno odličan. Probajte mu i vi dati drugu šansu, ili pak prvu ako ga niste još pogledali. Borgman je jedan od onih filmova koji šokiraju, ali ujedno je i fantastičan ako ga uspijete shvatiti.

OCJENA 9/10