RECENZIJA: "Osvetnici 2: Vladavina Ultrona" (2015.) su (samo) uvod u ono što slijedi

Marvelovi "Osvetnici" prigodno su završili drugu fazu filmskog svemira. U drugom nastavku "Vladavina Ultrona" još smo bolje upoznali likove, povezali se s onima koji su bili nedorađeni u prethodnim filmovima i najavili nastavke koji će tek uslijediti. Također, "Osvetnici 2: Vladavina Ultrona" obilježili su i rastanak s genijem Jossa Whedona jer će rad na "Osvetnicima" ubuduće biti potpisan drugim redateljima. Nakon odjavne špice i najave treće faze Marvelova svemira mogu reći kako se dosta najavljenog zaokružilo, ali i kako je nastavak dosta slabiji od prvog dijela. Intenzivne akcijske scene koje se od ovog filma i očekuju ovdje podsjećaju na "Čovjeka od čelika" ili "Transformerse" i prečesto se stječe dojam kao da su same sebi svrhom, scene u kojima se nameće odnos Hulka i Crne Udovice djeluju kao zaseban film, a važni dijelovi priče nisu dorađeni na zadovoljavajuć način. Svemu tome usprkos, "Osvetnici 2: Vladavina Ultrona" su dobar film koji treba pogledati, ali koji više funkcionira kao najava za ono što dolazi nego kao zaseban film.

Već je u prvoj fazi Whedon postavio stvari tako da svaki zaseban film predstavlja jednu komponentu priče koji će kulminirati u "Osvetnicima" kad se svi ti likovi nađu zajedno. Ono što drugu fazu čini zanimljivijom pojava je televizijskih serija kao što su na ovom blogu već spomenuti "Agent Carter", "Agenti Shield-a" i "Daredevil" čija je funkcija popunjavanje pozadinskih priča (za prve dvije) i najava mračnije budućnosti i "street-level" junaka (za treću). Kad se sve to stavi na hrpu ispada da je Joss Whedon imao prilično zahtjevan posao. U drugom dijelu "Osvetnika" trebalo je povezati sve dotadašnje priče ali i adekvatno najaviti treću, dosad najzahtjevniju, fazu razvoja Marvelova svemira. Čitatelji koji nisu gledali film, trebali bi se suzdržati od čitanja daljnjeg teksta jer će uslijediti spojleri u radnji iako ću ih nastojati svesti na najmanju mjeru.

Uvijek je teško pisati film u kojem je protagonist grupa. Treba svakom od likova dati dovoljno filmskog vremena da bi funkcionirao zasebno, a da se pritom ne remeti glavna priča i dinamika unutar grupe. U prvim je "Osvetnicima" Whedon to odlično pogodio, a u drugima je nešto slabije odmjerio važnost pojedinih likova. To se odrazilo na koherentnost glavne priče koja je na trenutke djelovala zbrzano i isforsirano što je za ovako bitan moment u kontekstu čitavog Marvelovog filmskog svemira šteta. Priča "Osvetnika 2: Vladavina Ultrona" kreće u fikcionalnoj zemlji Sokoviji gdje stanovnici govore nekom mješavinom balkanskih jezika i rumunjskog. Nastavljajući priču na epizodu (S02E19) "Agenata Shield-a", situacija u kojoj su se našli "Osvetnici" predstavlja prekretnicu nakon koje više ništa neće biti isto. Hydra je još uvijek neprijatelj, ali njihov se zli plan zasniva na artefaktu iz prethodnog dijela - Lokijevom žezlu. Za to je žezlo još od prošlog nastavka bilo jasno da će odigrati važnu ulogu u priči, ali isto tako se naslućivalo kako konce te pozadinske priče u koju se svi filmovi polako sklapaju vuče netko drugi. Do "Osvetnika 2" nije do kraja razjašnjeno je li to nestali Nick Fury ili moćni antagonist poput Thanosa koji samo čeka svoj trenutak.

Odnosi unutar "Osvetnika" u ovom su filmu podijeljeni na nekoliko osi radnje. Kapetan Amerika i Iron man dolaze do faze ideološkog sukoba u kojoj se sukobljavaju idealizam Stevea Rodgersa i pragmatičnost i makjavelizam Tonyja Starka, Hulk i Crna Udovica razvijaju poseban odnos koji bi mogao biti jedino utočište za destruktivan Hulkov id, Hawkeye nalazi svoje mjesto unutar grupe dok Thor shvaća kako bez podijeljene odgovornosti asgardskih kraljevstava zlo neće biti poraženo. Tu njegova ranija hladnoća i isključivost dolaze do izražaja. Thor se mijenja. Više nije onaj bog s početka priče koji stvari na Zemlji vidi kao crno-bijele. Thor je ovim filmom (napokon) dobio nijanse i to je za njegovog lika najveći plus. U toku filma upoznali smo se i s novim likovima kao što su Quicksilver i Scarlet Witch čija će uloga postati sve važnija kako se film bude bližio kraju. Kad smo kod kraja, postoji teorija koja tvrdi kako je za filmove o superjunacima najvažnija snaga antagonista. U slučaju "Osvetnika 2" tu ulogu snažnog antagonista odlično igra James Spader. Spaderov nonšalantan, ali i inteligentan ton nadopunjuje radnju jer elitnom timu "Osvetnika" daje dozu konačnosti i ozbiljnosti. Baš zbog Spaderovog Ultrona jasno je kako "Osvetnici" nisu homogena skupina. Toga smo itekako svjesni u toku filma kad Kapetan Amerika i Iron man pokušavaju naći zajednički jezik oko toga na koji način riješiti problem Ultrona. Problem kojeg bez Starkovih dobrih namjera i ambicioznosti ne bi ni bilo. Sukob njih dvojice evoluirat će u sukob dva svijeta i to je lijepo naznačeno u "Osvetnicima 2." Kulminaciju tog sukoba vidjet ćemo u "Kapetanu Amerika 3: Građanski rat" kad se duo napokon nađe na suprotnim stranama.

To nas uvodi u naredni problem "Osvetnika 2: Vladavina Ultrona". Dosta toga je samo predigra, priprema za neke stvari koje tek dolaze. Problem je što dosta toga djeluje nepovezano i loše uklopljeno u ostatak filma. To je jedna od zamki povezanog svemira jer povezivanje (iako je nužno) kolidira s različitim junacima i filmovima. U prvom je dijelu to dobro izbalansirano, u drugom toga (nažalost) ima manje. Joss Whedon je snimio i dodatnih četrdeset minuta materijala koji je izrezan iz filma. Najvažnije scene oko kojih se prepirao sa Marvelovim studijem su upravo sporedne niti priče. Prva: Clint Dempsey, definiranje njegove pozicije unutar "Osvetnika" (je li on uopće potreban timu) i Druga: Thorov san i kamen beskonačnosti. Prva je ostala u filmu, a druga je žrtovana u kino verziji zbog ukupnog trajanja. Ako znamo da treći nastavak "Osvetnika" nosi ime "Beskonačni rat" i da jedan od kamenova beskonačnosti ima važnu ulogu u ovoj priči tad je šteta što je objašnjenje Thorove priče ispalo iz filma nauštrb ipak (u dobroj mjeri) suvišne Hawkeyeve priče na koju se moglo potrošiti manje filmskog vremena. S obzirom da će (jer zarada sve diktira) izrezane scene ipak naći put do gledateljstva u nekoj budućoj verziji filma osvrnut ću se na detalj koji u cijeloj dinamici "Vladavine Ultrona" mene ipak najviše bode u oči. Čini mi se kako se scenaristi (a ni Whedon) ne mogu odlučiti kakvog će Hulka prikazati. On je, u svojoj biti, kao Hulk čisti id - nagon za destrukcijom koji ne poznaje razum. Čitava postavka lika Bruce Banner/Hulk počiva na tom konfliktu različitosti u kojem Bannerova genijalnost i razum koegzistiraju s Hulkovim nerazumnim ludilom. Ovdje je ubačena ljubavna priča između njega i Nataše Romanoff /Crne Udovice koja služi i kao odmor od akcijskih scena. Hollywood pati od toga da svaki film mora imati nijanse romanse, a to se najbolje vidjelo u Jacksonovim "Međuzemlje" filmovima kad su romanse doslovno forsirane u radnju i kad treba i kad ne treba. Crna Udovica je poseban lik i Scarlett Johannson ju je odlično odigrala pa se postavlja pitanje zašto se nju svodi samo na jedno od oruđa radnje. Ona i Hawkeye su jedini unutar MCU svemira i dosad definiranih "Osvetnika" koji nemaju svoj tim i to se u oba filma (i u "Ratniku zime") pokazuje kao ozbiljan nedostatak. Ovdje romansa s Hulkom djeluje nategnuto iako mi je jasno da se htjelo ukazati kako veliko zeleno čudovište čak i u tom obliku ima ljudsku stranu.

U nekoliko sam navrata u toku filma pomislio kako James Spader kao Ultron izvlači film. Iako njegov Ultron ne odgovara u potpunosti onom stripovskom, njegova je profinjena inteligencija odlično djelovala kao apaurin za egoistične i impulzivne postupke "Osvetnika". U ovom trenutku mislim da ne postoji bolji glas za tu ulogu. Antagonist kao Ultron čiji je glas i kritičko sredstvo cijelog koncepta odlično funkcionira u ovakvom filmu. Whedonova režija je na momente prebrza i konfuzna i to robovanje scenama destrukcije i brzih pokreta kamere miče fokus s pojedinačnih scena radnje. Film u elementima djeluje kao mješavina onog lošeg u "Čovjeku od čelika" (iako taj i nema nešto posebno dobrog) i "Transformersa". "Osvetnici" oduvijek obiluju akcijskim scenama i to nije problem samo po sebi, problem je kad (i u stripu i na filmu) priča koja se nastoji ispričati postaje taocem akcije u kojoj kamera odmiče s jednog protagnista na drugog kao da se ni sama ne može odlučiti koji je za cjelokupnu borbu važniji. Whedon se u tom smislu ipak iskupio u završnom konfliktu kad su te scene ipak odrađene s više koreografije, smisla i takta maknuvši tako dojam iz ranijih scena u kojima je akcija služila samo kako bi se pokazala tehnička superiornost efekata.

Na kraju mogu reći kako su "Osvetnici 2: Vladavina Ultrona" solidan film, (bitno slabiji od prvog dijela) koji služi više kao predigra za sve što slijedi iza njega, a manje kao samostalan film. To je u prvom redu šteta za Ultrona koji se ovdje svodi na sporednog negativca, te mu se potencijal ne iskorištava do kraja. Također, mislim kako se u prepucavanju između redatelja i studija izgubio smisao za bitno, pa je možda i dobro što Whedon neće režirati idući nastavak iako će ostati dio kreativnog tima. Kad vidimo redateljsku verziju vidjet ćemo i koliko sam bio u pravu. "Osvetnici" su završili drugu fazu Marvelova svemira, ali i naznačili da imaju i mračnu stranu. Treća faza će se fokusirati na tu mračnu stranu njihove prirode i ti bi filmovi pričom trebali biti najzahtjevniji dosad. Do "Beskonačnog rata" većina će junaka imati samostalne filmove, a neki (kao "Kapetan Amerika: Građanski rat) će nas upoznati i s novim (a bitnim) likovima. Thanos je opasan suparnik i svi će se problemi između njih nužno ostaviti po strani da bi ga nadvladali. Dotad nam je ostalo još par godina i cijela poplava superherojskih filmova. Marvel svakako ima viziju. Šteta je samo što su "Osvetnici 2: Vladavina Ultrona" ispali više žrtvom, a manje uspjehom te vizije. To nikako ne znači da je film loš. Samo nije onako dobar kao njegov prethodnik i neki drugi nedavni filmovi.

Na svu sreću najbolje tek dolazi. Ovo je zbilja dobro vrijeme za biti ljubitelj stripova.