RECENZIJA - "Le scaphandre et le papillon / The Diving Bell and the Butterfly" (2007.)

SCENARIJ: Ronald Harwood, Jean-Dominique Bauby
ŽANR: Drama, Biografija
GLAVNE ULOGE: Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Marie-Josée
GODINA: 2007.
TRAJANJE: 112 minuta
DRŽAVA: Francuska

Čudna je ljudska psiha. Uvijek nečemu težimo, uvijek želimo nešto više, a vrlo rijetko gledamo unatrag i razmatramo o svemu što imamo pa samim time i nedovoljno cijenimo naš život. Zamislite si situaciju da vam muha sleti na vrh nosa, a vi ne možete napraviti apsolutno ništa i morate trpjeti to iritanto škakljanje dok muha bezbrižno hoda po vašem nosu. Možda ćemo nakon ovog filma svi više cijeniti život, svaki pokret našeg tijela i sve što nas svakodnevno okružuje.

Le scaphandre et le papillon je francuska biografska drama koja je snimljena prema knjizi Jean-Dominique Baubya, novinara i glavnog urednika magazina Elle. Jean-Do je naviknut na turbulentnost svog zabavnog života, ali nakon što doživi moždani udar ostat će potpuno paraliziran zbog LIS sindroma (Locked-in syndrome). Njegov mozak i dalje funkcionira normalno i Jean-Do je svjestan svega. Može čuti, osjećati i razmišljati kao zdrav čovjek, ali ne može govoriti niti napraviti pokret bilo kojeg dijela tijela osim lijevog oka. Oko postaje njegov jedini način komunikacije i interakcije sa ostatkom svijeta. Pomoću treptaja oka Jean-Do komunicira sa bolničkim osobljem i obitelji koja mu dolazi u posjet, a upravo pomoću treptaja lijevog oka Jean-Do je napisao knjigu prema kojoj je snimljen ovaj predivan film.

Ova biografska priča je prikazana na jedan poseban način i nije klasičan primjer biografskog filma. Nije uopće prikazan život Jean-Doa prije tragičnog trenutka i bolesti, već film počinje sa njegovim buđenjem u bolnici. Rad kamere je apsolutno fantastičan i fascinira kako je dobro odrađen prikaz iz prvog lica glavnog glumca. Na trenutke kamera djeluje mutno i izgubljeno, a takvim načinom snimanja odlično se predstavlja klaustrofobičan pogled Jean-Doa na svijet u situaciji u kojoj se našao. Ispočetka Jean-Do jako teško prihvaća novonastalo stanje, ali s vremenom kreće dalje i pokazuje koliko jaka je snaga ljudskog duha. Od izgubljenog i depresivnog čovjeka koji je pun samosažaljenja na početku, Jean-Do polako postaje borac koji je spreman dalje živjeti.

Kako sve ne bi bilo tako tmurno i teško za gledanje pobrinuli su se redatelj Julian Schnabel i Januscz Kaminski koji je bio zadužen za vizualni izgled filma. Da film ne bi bio previše depresivan drugi dio radnje je premješten iz bolnice u vanjski svijet koji je Kaminski prekrasno prikazao. Druga polovica filma ispunjena je jako lijepim prizorima francuskih gradića, raznih živopisnih pejzaža te dugih pješčanih plaža uz ocean. Društvo Jean-Doa se također promijenilo, uz njega više nije bolničko osoblje već njegova obitelj.

Redatelj je vješto izbjegao sve zamke i u filmu nema niti jednog patetičnog trenutka. Odmah na početku filma može se naslutiti da Jean-Do neće magično ozdraviti i do izražaja dolazi surovost života koji se može preko noći potpuno promijeniti. Nakon početne apatije Jean-Do nalazi načine kako nastaviti dalje, a pritom se prisjeća trenutaka iz prošlosti ili uključuje svoju maštu i zamišlja mjesta i stvari koje mu više nisu dostupne.

Moram posebno pohvaliti naslov filma koji krije prekrasnu metaforiku. Redatelj je zamislio Jean-Doa zatočenog u ronilačkom odijelu (onom teškom metalnom) što simbolizira zatočenost njegove duše u vlastitom tijelu koje više ne funkcionira. Kako se ne bi prepustio i potonuo na tamno oceansko dno javljaju se predivni leptiri na površini iznad vode. Šaroliki, veseli i zaigrani, a njihov zadatak je ponovno probuditi radost i život u Jean-Dou i natjerati ga da podigne ruku i ispliva natrag na površinu. Teško ronilačko odijelo vuče Jean-Doa na dno oceana i ne da mu disati, a da li je Jean-Do dovoljno snažan da se odupre morat ćete pogledati film.

Le scaphandre et le papillon je impresivna drama o neuništivosti ljudskog duha koja će vas duboko dirnuti, a činjenica da je radnja bazirana na stvarnom događaju još dodatno pojačava emocije i dojam koji film ostavlja. Film je pravo umjetničko djelo i zasigurno je jedan od onih koje morate pogledati!

OCJENA 9/10