RECENZIJA: "Garderobijer / The Dresser" (2015.) je demonstracija glumačke moći dvojice veterana!

Prije 32 godine su Albert Finney i Tom Courtenay u filmu "The Dresser" utjelovili Sira i Normana, živopisne i komplicirane likove. Prema predstavi Ronalda Harwooda i pod redateljskom palicom Petera Yatesa snimljena je ekranizacija jedne od najpopularnijih predstava svih vremena. Prošlo je nekoliko stoljeća, ali predstava nije zaboravljena, još uvijek se izvodi. Toliko je popularna da je Richard Eyre odlučio ponovno snimiti "The Dresser", ali pod njegovim uvjetima, sa Ianom McKellenom i Anthonyem Hopkinsom u glavnim ulogama. Uloga Sirove žene, "Pussy", pripala je Emily Watson, koja sa svoje dvije nominacije za Oscara sjajno nadopunjuje impresivnu glumačku postavu. Već je radila s Hopkinsom na filmu"Red Dragon" pa ne čudi da je "glavna" sporedna uloga pripala upravo njoj. TV kuća "Starz" je u suradnji sa BBC-em financirala i stvorila ovaj projekt te ima prava za međunarodnu distribuciju filma, a BBC je ovlašten za distribuciju na Otoku. Nakon suradnje sa Patrickom Stewartom na TV seriji "Blunt Talk" ekipa "Starza" je uspješno pred kameru privela još dva velika glumačka imena.

Sir je veliki kazališni glumac čija karijera polako ide kraju. Nakon gotovo tisuću predstava i nekoliko desetljeća iskustva dolazi vrijeme da se povuče, a Norman je njegov sluga i prijatelj, jedina osoba kojoj može priznati vlastite slabosti. Vrijeme je Drugog svjetskog rata, bombe nemilosrdno razaraju London, a Sir se bori sa demencijom i pokušava prihvatiti činjenicu da više nije glumac kakav je nekad bio. S druge strane, Norman svim silama pokušava osposobiti Sira za njegovu, možda i posljednju, izvedbu "King Leara". Tako izgleda početak tragikomične priče koju priča ovaj film. S jedne strane je ta slojevita i zanimljiva priča koju pratimo, a sa druge strane jednim okom promatramo kako to izgleda kada se na ekranu upare ovakve dvije glumačke veličine. Izgleda impresivno, lakoća kojom Hopkins igra Sira je pomalo zastrašujuća. Rijetko imate priliku vidjeti tako uvjerljivu glumu. Hopkins i McKellen su ovim filmom održali "sat glume". Eyre je maksimalno iskoristio sve što je imao na raspolaganju, uključujući i njih dvojicu. Emily Watson je odigrala uobičajeno dobru ulogu, a Hopkins i McKellen su bili nekoliko stepenica iznad. Stalan pritisak kamere koji ne dozvoljava ni najmanju greškicu bi veliku većinu glumaca natjerao u probleme, ali oni su glumili kao da nema kamere, kao da se sve to zaista događa.

Cijeli film pratimo Sira kako "pleše po rubu", a Norman ga svakom malo povlači da padne preko. No nije Norman taj koji ga održava prisebnim, već Shakespeare. Svaki puta kada se pogubi i zaboravi neki dio teksta iz njegovih usta nezaustavljivo izlazi mix citata iz svih predstava u kojima je igrao. U tim trenutcima je jasno vidljivo da je izvlačenje sretnih uspomena jedini način na koji Sir može ostati priseban. Sve to gleda Norman trudeći se da pomogne, ali duboko u sebi zna da je samo pitanje vremena kada će Sir potpuno "skrenuti". Ne priznaje to nikome, ni sebi, ali se iz njegovih umornih očiju i obješenih obraza može isčitati bespomoćnost koju osjeća. U nekim trenutcima sam morao skrenuti pogleda s ekrana jer mi je bilo teško gledati čovjeka kako tone u demenciji i besmislu. Kada vas glumac natjera na nešto takvo, znate da se radi o velemajstoru. Jedan od najvećih strahova u povijesti čovječanstva prikazan je na licu Anthonya Hopkinsa, strah koji možete vidjeti samo na licu osobe koja je svjesna da gubi razum. Trnci me prolaze od same pomisli da bih se jednog dana i sam mogao naći u takvoj situaciji, u borbi sa demencijom, sa vjetrenjačama. Svi negdje u sebi imamo taj strah, a "The Dresser" ga izvlači na površinu i tjera nas da razmislimo kako bi nam bilo u takvoj situaciji.

Nekada davno je Hopkins glumio na daskama i zadnja uloga mu je bila baš u "King Learu". Kada se tek pročulo o ovoj suradnji britanski mediji su počeli špekulirati o njegovom eventualnom umirovljenju i oproštaju od filma sa istom ulogom sa kojom se oprostio od kazališta. Od toga naravno neće biti ništa, Hopkins je već snimio dva nova filma a glumiti će i u TV seriji "Westworld", koja nam dolazi u veljači sljedeće godine. Isto se pričalo i McKellenu a on je uzeo ulogu Sherlocka Holmesa i jasno svima dao do znanja da nije ni blizu mirovine. Hopkins je ovdje odigrao još moćniju ulogu i začepio usta kritičarima koji su pisali kako više na platnu ne može dati onoliko koliko je davao. Dugo mu je predbacivana uloga Freddya Heinekena u filmu "Kidnapping Mr. Heineken", mnogima nije bilo jasno zašto bi netko poput njega pristao na takvu ulogu. Nekoliko mjeseci kasnije Hopkins se vraća sa jednom od najboljih uloga karijere i baš kao i McKellen, otklanja sve sumnje vezane za njegovu glumačku sigurnost. "The Dresser" je vratio Hopkinsa u konkurenciju za nagrade, a i sam film će sigurno konkurirati za poneku BAFTA-inu nagradu.

IMDb
Trailer