RECENZIJA: "Do-ga-ni aka Silenced / Utišani" (2011.) - Šokantna drama nabijena emocijama

"Do-ga-ni", možda poznatiji kao "Silenced", južnokorejska je drama snimljena prema noveli "The Crucible" iz 2009. godine. Priča je to o zlostavljanju djece s posebnim potrebama u školi za gluhe osobe. Film se u Južnoj Koreji često koristi kao 'medij' za kritiziranje vlasti, društva i raznih državnih službi, a jedan od ciljeva filma "Silenced" je bio upoznati naciju s ovom strašnom istinitom pričom. Nakon izlaska filma 2011. godine, pokrenute su brojne peticije, otvorena je istraga, a uključila se i vlada koja je preuzela rješavanje situacije u svoje ruke.

"Silenced" počinje simbolično. Glavni lik Kang In Ho, mladi profesor likovnog, dolazi u gradić Mujin kako bi predavao u školi Gwangju Inhwa. Dolazi rano ujutro u grad, dok je još mrak. Vani je gusta magla i vidljivost je jako slaba, ali ističu se dva izvora svjetlosti. Jedan je onaj od svjetala sa njegovog auta, a drugi s jurećeg vlaka koji prolazi u blizini. Nepoznati dječak staje na prugu, svjetla se čine sve bliže i postaje izvjesno da će dječak smrtno stradati pod naletom vlaka. U trenutku dok se jedan mladi život gasi, javlja se novi tračak nade kojeg predstavlja dolazak profesora. Već na početku filma vidljiva je redateljeva želja da nas odmah baci u vatru. Posljedice su vrlo teške, a uzroke ćemo tek saznati.

Profesor In Ho je primjer neiskvarenog i poštenog čovjeka koji živi u 'trulom' sistemu. Za dobivanje novog posla bio je primoran dati pozamašnu svotu novca za čije prikupljanje se pobrinula njegova majka. S entuzijazmom odlazi na prvi radni dan u novoj okolini, ali odmah po dolasku primjećuje nešto čudno. Djeca u razredu su sramežljiva i povučena te sa njima nije moguće uspostaviti gotovo nikakva komunikacija. Ubrzo, profesor otkriva da čelnici škole zlostavljaju djecu, i to na najgori mogući način - psihički, fizički i seksualno. Nakon što se nađe u dilemi, progovoriti o strašnim događanjima u školi ili šutjeti zbog straha od gubitka posla, profesor odlučuje stati na stranu bespomoćne djece i zaštititi ih. Pomoć traži od radnice u centru za ljudska prava s kojom zajedno kreće u borbu protiv nasilnika i korumpiranog pravnog sistema.

"Silenced" u određenim trenucima podsjeća na dansku dramu "Jagten". U oba filma radnja je orijentirana na zlostavljanju djece, ali za razliku od "Jagtena" gdje je fokus na nepravdi prema nedužnom čovjeku, "Silenced" se bavi spomenutom situacijom u potpunom drugom pogledu. U južnokorejskoj drami nasilje prema djeci je stvarnije nego ikad, a ljudi zaslužni za to su na slobodi. Prije početka gledanja filma, preporučam Vam da se dobro pripremite jer će određene scene zlostavljanja biti vrlo potresne i degutantne za dobar dio gledatelja. Malo poznati režiser Dong-hyuk Hwang prikazao je nekoliko šokantnih scena koje ostavljaju dojam poput najstrašnijeg horora. Teško je reći koja redateljeva metoda iskazivanja nasilja je snažnija i bolnija za gledanje, ona zvučna u kojoj se čuju zapomaganja gluhe maloljetne djece, ili ona vizualna kada se u kadru nalazi dijete i monstrum koji tretira dijete na stravičan način. Prizori zlostavljanja su uznemirujući i vrlo teško je ostati imun gledajući ih.

Nevjerojatna je doza emocija koju film isporučuje. Uglavnom tmurnu i tešku atmosferu režiser vrlo rijetko prekida sa sretnim trenucima, ali 'svjetliji' momenti su ipak dovoljno česti da postignu željeni efekt bez kojeg bi publika pala u totalnu depresiju. U određenim trenucima poželio sam da se potresna drama pretvori u onaj poznati južnokorejski film osvete u kojem će nasilnicima letjeti glave, ali nažalost to se nije dogodilo. "Silenced" je ostao prizeman film, vrlo realan i surov, u kojem se potencira da pravo i pravda ponekad ne idu zajedno.

"Silenced" nema dotjeran niti uljepšan scenarij. Redateljeva želja bila je što vjernije prikazati priču i u potpunosti je uspio dočarati strahote koje su se događale u stvarnom životu. Glavni glumci, koji glume profesora i djecu, pružili su fantastične predstave, ali ipak je priča ta koja je stavljena u prvi plan. Priča o teškom zločinu, o nepravdi, ali i o nadi koju budi osmijeh na, od života umornim, dječjim licima. "Silenced" je vrlo tiho, ali emotivno putovanje koje će Vas sigurno duboko dirnuti.

Ostavljam Vas uz dječji komentar na kraju filma kada su priupitani do koje promjene je došlo nakon što je incident dospio u javnost.

"Sada znamo da nismo drugačiji od drugih. Ljudi i nas vole."