RECENZIJA: Kako su Hooper i Redmayne "izdali" "Dankinju / The Danish Girl" (2015.)?

Tekuća godina je obilježena filmovima snimljenima prema istinitim događajima, a jedan od njih je i "The Danish Girl". "The Danish Girl" je izmišljena ljubavna priča inspirirana životom danskih umjetnica, Lili Elbe (Eddie Redmayne) i Gerde Wegener (Alicia Vikander). Gerda je udana za Einara Wegenera (Eddie Redmayne), jednog od prvih ljudi u povijesti koji će se podvrgnuti zahvatu promjene spola. Njihovu priču je prvi ispričao David Ebershoff u svojoj istoimenoj knjizi "The Danish Girl", a sada je priča dobila i ekranizaciju pod palicom Toma Hoopera. Hooper je redatelj "novog vala", čovjek koji stoji iza projekata poput "The King's Speech" i "Les Miserables". Nakon tri godine pauze vraća se sa "The Danish Girl", ali nije dočekan pljeskom, već izrazito oštrim kritikama. Zamjera mu se štošta, a najviše činjenica da je na setu imao Redmaynea i Vikander, a kao rezultat nam donosi prosječan film bez većih Oscarovskih ambicija.

Kada je na prošlogodišnjoj dodjeli Oscara Cate Blanchett pročitala ime Eddiea Redmaynea kao najboljeg glumca, dvoranom se prolomio pljesak koji je djelovao kao da je uvježbavan i tempiran tjednima prije same dodjele. Naravno, ništa nije uvježbavano, već se radilo o jednoj od najizvjesnijih dodjela zadnjih godina. Potpuno zasluženo, na pozornicu se popeo uplakani Redmayne i zauvijek upisao svoje ime u povijest filma. Nekoliko tjedana nakon ceremonije počelo se "šuškati" o mogućoj suradnji Toma Hoopera i Redmaynea. Zatim se pročulo da je suradnja dogovorena i da će Redmayne glumiti podvojenu ličnost u biografskoj drami "The Danish Girl". Mnogi su pomislili isto: Može li dobitnik Oscara poželjeti bolju ulogu za "obranu titule"? Niti jedna muška uloga ove godine nije otvarala toliko manipulativnog prostora i mogućnosti kao uloga u "The Danish Girl". Redmayneu se poklopilo skoro sve, osim redatelja. Imao je pripremljen teren za novog Oscara, mogao je postati prvi čovjek sa dva uzastopna Oscara u ovom stoljeću, ali od toga neće biti ništa. DiCaprio i Fassbender su u svojim ulogama bitno bolji od Redmaynea i gotovo sam siguran da će jedan od dvojice navedenih kući odnijeti svoj prvi zlatni kipić. No, nije Redmayne taj koji je kriv za propuštenu šansu, već Hooper, koji je klišejima pokvario ulogu kao stvorenu za velike stvari.

Aliciu Vikander smo ove godine imali prilike gledati u četiri filma, a ova uloga joj  joj je druga najbolja, odmah iza uloge u "Ex Machina", za koju će vjerojatno dobiti nominaciju za Oscara. Početkom desetljeća je iz Švedske otišla u Hollywood i od onda nezaustavljivo grabi prema vrhu. Pametno bira uloge i ne čudi da je ovako brzo došla među one koji se bore za kipiće. Uloga Gerde Wegener je sigurno jedna od zahtjevnijih u njenoj karijeri, ali to se na ekranu nije moglo primjetiti, Vikander je bila i više nego uvjerljiva. Dobila je slabo napisanu ulogu i pravo je čudo što je uspjela odglumiti ovako dobro, doslovce je glumom izgradila slabo napisan lik. Prekrasnim osmijehom i izraženim govorom tijela uspjela je svoj lik maksimalno približiti gledatelju. Vikander je najsvjetlija točka ovog filma, pravo osvježenje u klišejima natrpanom scenariju.

Hooper je na raspolaganju imao tešku i dirljivu priču u kojoj je mogao birati na što će se usredotočiti, na unutarnje probleme muškarca koji preispituje vlastitu seksualnost ili na beskrajnu ljubav žene prema mužu sa spomenutim problemima. Odabrao je obje opcije i polomio zube na preveliki zalogaj. Redmayne nam se nije uspio prodati kao Lili Elbe, njegov lik nije ništa drugo nego šlampavi muškarac sa crvenom perikom i umjetnim osmijehom. Neobičnost koju je unio u ulogu Stephena Hawkinga i njome odnio Oscara, ovdje nije upalila. Svaki njegov trenutak na ekranu djeluje usiljeno, kamera je fokusirana na facijalne ekspresije koje ne govore apsolutno ništa, kao da su se zagubile ispod silnih slojeva šminke. Priča o Wegenerima je sigurno priča koju treba ispričati, s glumačke strane otvara i puno mogućnosti, ali Hooper i Redmayne nisu dorasli izazovu. Vikander je posramila dvojicu Oscarovaca i pomalo neočekiivano, postala glavna zvijezda filma. "The Danish Girl" je krajem veljače trebao konkurirati za glavne nagrade, a to sada sigurno neće biti slučaj. Kostimografija i najbolja glavna ženska uloga su jedine kategorije u kojima se ekipa koja stoji iza ovog filma može nadati glavnoj nagradi. "The Danish Girl" je najslabije ostvarenje od svih filmova koji su u ovu godinu ušli kao pretendenti za kipiće.

IMDb
Trailer