Gospođice Simone,
milijuni vas idoliziraju, čak i vole. Ali, što se zbilo, gospođice Simone?
Maya Angelou
Teško da postoji ljubitelj jazza/bluesa/soula koji ne zna tko je Nina Simone. Njena pojava, glas i energija koju je unosila u
nastupe i snimke mnogima je bila i prva stepenica prema svijetu improvizacije,
nadsviravanja i vokalne perfekcije. Nina Simone je, za one koji su htjeli znati
nešto više, jazz približila klasici. Njena genijalnost približila je dva svijeta.
No, ovaj nam dokumentarni film govori kako je postojala i druga Nina Simone.
Privatno, iza pozornice, kad se svjetla reflektora ugase. Lisa Simone Kelly, njena kćer, kaže kako je problem bio u tome što
je ona bila Nina Simone 24 sata na dan, a ne samo za vrijeme revolucionarnih
nastupa na pozornici. Dokumentarni film „Što
se zbilo, gospođice Simone?“ otkriva nam nepoznate detalje iz života slavne
pjevačice koja je svojom glazbom komunicirala s milijunima ljudi, a sama sa
sobom vrlo često – nije mogla.
Dokumentarni film kreće gornjim citatom. Njime se najavljuje
smjer u kojem će se razvijati priča. Sve kreće, pretpostavljate, od klasike.
Simone govori kako je željela biti veliki koncertni pijanist, o ljubavi prema Bachu i glazbi općenito. Njena obitelj
naglašava kako je tu po prvi put postala svjesna vlastite osamljenosti. Detalj
je to koji smo vidjeli u pričama o mnogim slavnim glazbenicima, što stvarnim
što fikcionalnim. Najnoviji su primjeri „Amy“
i „Ritam ludila“. Vječno pitanje
koje se ovdje postavlja stupanj je posvećenosti genijalaca talentu koji imaju.
Naime, bez potpune predanosti teško je ostvariti uspjeh, a Simone govori kako
nije imala druge opcije. Ne samo zbog osamljenosti. Postojao je tu i problem
boje kože.
Pravim imenom Eunice
Wyman, nakon glazbenog obrazovanja svira po barovima različite glazbene
žanrove. Konac pedesetih u SAD-u je vrlo problematično vrijeme. Kreću borbe
američkih crnaca za ostvarivanje građanskih prava i tu Simone shvaća kako može
iskoristiti svoju pojavu, talent i glas da s publikom iskomunicira važne poruke
o kojima srednjostrujaški mediji šute. U svemu tome i ona i njena glazba
dobivaju na snazi i prolaze zajedničku metamorfozu. Različiti se utjecaji
prožimlju, a interpretacije postaju unikatne i pamtljive. Djevojka koja je
sanjala kako će postati klasična pijanistica ubrzano se razvija u jedinstvenu
pojavu kakvu i danas pamtimo. Ponor između ljubavi fanova i privatnog
nezadovoljstva i dalje postoji. Već od prvog hita „I love you, Porgy“ postalo je jasno da je njen način pjevanja
nešto novo, a i privatno nezadovoljstvo je počelo blijediti. Andy Stroud postao je njen muž i
menadžer. Činilo se da život kreće u dobrom smjeru, bajkovita priča Nine Simone
morala je imati sretan završetak. Moglo bi se reći da je njen uspjeh došao
paralelno s američkom zavjesom nostalgičnog, zlatnog doba. Kennedyjev
Camelot koji Amerikanci vole idolizirati poklopio se s njenim usponom, pa joj
se ispunila želja da zasvira u legendarnoj koncertnoj dvorani Carnegie Hall. Doduše, nije svirala kao
klasični pijanist nego izvodeći svoju glazbu. „Konačno sam u Carnegie Hallu, ali ne sviram Bacha“ , citat je koji puno govori.
Približavanje klasike i jazza nastavilo se kroz njeno
sviranje. Sama Simone argumentira tu tezu objašnjavajući ponavljanje klasičnih
utjecaja u svojoj glazbi. Rođenjem kćeri situacija se mijenja. Sviranje i
turneje postaju posao i odgovornost, više sredstvo odvlačenja od obitelji nego
zadovoljstvo. Užitak izvođenja pretvara se u konstatni umor i osjećaj krivnje.
Šezdesete su, kako znamo, turbulentno desetljeće. Lisa Simone Kelly kaže da je
imala trinaest dadilja u sedam godina. Sve to zbrojeno, stvorilo je strah i
Nina je počela lagano kliziti u ponor. Nasilništvo njenog muža i menadžera
pritom nije nimalo pomoglo. U toj fazi, prikazuje nam film, možemo pronaći
začetak onog što će kasnije uslijediti.
Simone je, kako smo već napisali, vjerovala u snagu svoje
glazbe. Glazba kao sredstvo za prenošenje poruke postala joj je iznimno važna.
Borba za crnačko pitanje također. Osim privatnih, koncem šezdesetih uslijedila
su i razočaranja na tom polju. Ubojstvo Martina
Luthera Kinga označeno je kao prekretnica i konačno razočaranje u licemjerstvo
Sjedinjenih Američkih Država. Razlika koju je sjajno obradila Ava DuVernay u lanjskom filmu „Selma“ vidljiva je i ovdje. Ideološka
pozadina rata u Vijetnamu djeluje šuplje u odnosu na segregaciju koja i dalje
vlada na američkom Jugu. Kadar ubojstva četiri djevojčice u Birminghamu koji je tako dobro
prikazala DuVernay označen je važnim i ovdje. Gnjev koji je iz raznih razloga
Simone nosila u sebi je proključao. Te dvije točke borbe za crnačka prava
predstavljale su okosnicu šezdesetih za Ninu Simone. Voljena od obožavatelja,
razočarana u ljude. Posebno je zanimljivo vidjeti izvedbu pjesme „Missisipi Goddam“ za vrijeme marša od
Selme do Montgomeryja jer je tu
očito kako Nina Simone doživljava glazbu. Poruka je važnija od profita. To je,
shvaćamo, ipak bilo drugačije vrijeme.
Nakon atentata na Kinga, otuđenje Nine Simone postaje
snažnije. Genijalnost je, međutim, nepomućena. Nastup u Montreuxu 1976. jedan je od onih koji je osupnuo i legendarnog Milesa Davisa. Simone je tamo, naime,
pjevala jednu pjesmu dok je na klaviru svirala drugu. „Kako to radi?“ – pitao se i legendarni Davis. Tu ovaj dokumentarni
film briljira. Sjajne pjesme Nine Simone izmjenjuju se sa scenama borbe za
građanska prava, sa scenama Afrike i Amerike, sa izjavama ljudi koji su joj
bili bliski. U neku ruku „Što se zbilo, gospođice Simone?“ to čini i
uvjerljivije od „Amy“ koja je i glavni favorit ovogodišnjih oskara u kategoriji
dokumentarnog filma.
U dva sata ovaj dokumentarni film pokazuje svu genijalnost
nekontroliranog gnjeva s jedne, te tugu i depresiju s druge strane. Iako je
film debitirao na Sundanceu 2015., a
izvorno pušten na Netflixu (na kojem
ga mogu pogledati i hrvatski korisnici), mnoge je iznenadilo njegovo
uvrštavanje među nominirane za dokumentarni film godine. Redateljica Liz Garbus je odradila fantastičan
posao kombinirajući glazbu, dnevničke zapise i snimke s izjavama obitelji
Simone. Vrijedi istaknuti da je ovo još jedan film u kojem je kćer zvijezde
producentica (slično je bilo i s nedavnim dokumentarcem o Cobainu „Montage of Heck“).
Sve to skupa filmu daje notu iznenađenja. Mentalno stanje
Nine Simone nije bila opće poznata stvar. Ovaj film dosta otkriva o njenim
privatnim problemima, a među posebne pluseve ide mu to što nije hagiografija
slavne ličnosti kakvih smo imali prilike gledati. Pitanje iz citata nije
slučajno u naslovu. Mora da je jako teško, da parafraziram Ujevića, biti voljen
od sviju, a ostati sam.
Ocjena: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar