RECENZIJA: "Goliath / Golijat" (2016.) - Priča o moći i njenim posljedicama.

Što je zajedničko većini kvalitetnih odvjetničkih serija koje ste gledali? Pretpostavljam da Vam na um padaju odgovori poput napetih slučajeva, živopisnih likova i proceduralnog formata. Možda pogrešno pretpostavljam, možda se radi o nečem četvrtom ili petom, ali jedno sam gotovo siguran, onaj odgovor koji ja tražim Vam nije pao na pamet. David E. Kelley. Sada Vam se vjerojatno napisano ime čini jako poznato, sjećate se, vrtjelo se na špicama brojnih serija, Riječ je o čovjeku koji je kreirao neke od najvećih odvjetničkih serija koje smo imali prilike gledati, od "Prakse" i "Bostonskog prava" do "Ally McBeal". Zapravo, osim Gardnerovog "Perry Masona" i "Dobre žene" bračnog para King, u žanru nema niti jedne serije top kvalitete, a da u njoj svoje prste nema David E. Kelley. Možda sam pretjerao kad sam pretpostavio da Vam dotični nije pao na pamet, ali općepoznata je činjenica da se serije pamte po glumcima, a ne po kreatorima. Malo je onih kojima će na spomen "Dva i pol muškarca" prvi na um pasti Chuck Lorre, a ne Charlie Sheen. Glumci su ti koji obilježe serije, kreatori i producenti su umjetnici iz sjene. A najveći umjetnik kada su u pitanju odvjetničke drame, David E. Kelly, u suradnji s također iskusnim Jonathanom Shapirom donosi nam "Golijat".

"Golijat" je priča o odvjetniku Billyu McBrideu (Billy Bob Thornton) čija su karijera i privatni život na samom dnu. Nekad veliki odvjetnik, osnivač jedne od najvećih odvjetničkih kuća na svijetu, Cooperman & McBride, sada odrađuje "napete" slučajeve sitnih kriminalaca čija se imena ne trudi ni zapamtiti. Kako to obično biva, poslovni porazi za sobom vuku i one privatne pa je Billy, osim posla, ostao i bez supruge Michelle (Maria Bello), a ona mu je kasnije oduzela skrbništvo nad njihovom kćeri Denise (Diana Hopper), sve to na račun njegove najbolje prijateljice - boce. S njom liježe i s njom se budi. Alkoholizam je također karakteristična pojava za nekog kome je život krenuo nizbrdo. Billy se odlučuje ustati s dna i suprotstaviti svom bivšem partneru Daleu Coopermanu (William Hurt) ambiciozno preuzimajući slučaj u kojem mora ni više ni manje, nego protiv tvrtke koju je osnovao. Maleni David uzima svoju praćku i kreće u boj s Golijatom. Gotovo sve navedeno smo već vidjeli bilo na filmu ili na TV ekranima. Možemo reći da je Billy McBride školski napisan lik kojem je fortuna okrenula leđa. A možemo i biti direktniji pa reći da je lik Billya McBridea izgrađen na već isprobanim klišejima. Međutim, pravi Billy, Bob Thornton, nadilazi juhu klišeja u kojoj mora plivati i "isporučuje" ponajbolju mušku ulogu prošle godine, nagrađenu zlatnim globusom.

Nemojte da vas prevari termin "odvjetnička drama", "Golijat" nije tipičan izdanak žanra. Uobičajeno je da odvjetničke drame budu procedurali, međutim, "Golijat" je sve samo ne običan pa tako nije ni procedural, već osmerosatna priča o jednom slučaju koji proizvodi napetost usprkos tome što je radnja relativno predvidljiva. Unatoč svim klišejima na kojima se priča temelji, "Golijat" ipak nije "samo još jedna odvjetnička serija". Vrhunska glumačka postava koju čine spomenuti Billy Bob Thornton, Maria Bello i Diana Hopper, uz Williama Hurta, Oliviju Thirlby, Molly Parker i neka druga zanimljiva imena, od Golijata stvara seriju itekako vrijednu pažnje. Na prvi pogled se možda čini kao nešto što smo već vidjeli i neki bi se mogli zapitati treba li nam "još jedna odvjetnička serija", ali kada se zagrebe izklišejiziranu površinu dolazimo do jako kvalitetne jezgre koja je iz ove osmerosatne serije izvukla maksimum. Najjači adut serije je svakako Billy Bob Thornton, neprikosnoveni "pijanac" koji je jednako uvjerljiv i kao djed mraz i kao odvjetnik. Svi ostali članovi glumačke postave odradili su svoje uloge bez greške, ali Maria Bello i Molly Parker ipak malo bolje od ostalih. Odmah po završetku Golijata počelo se šuškati o mogućem spin-offu u kojem bi upravo njih dvije igrale glavne uloge, ali izgleda da je stalo na šuškanju.

Odnos Billya McBridea i Dalea Coopermana je svakako element serije koji zavređuje posebnu pažnju. Ne radi se tu samo o tipičnom odnosu dvojice bivših suradnika kakvih smo se zbilja nagledali na TV ekranima, puno je bitnije što njih dvojica simboliziraju. McBride je predstavnik malog čovjeka, Davida, svjesnog situacije u kojoj živi on i svi Davidi slični njemu, ali ipak determiniranog da se osveti, a usput, kad već može, učini i svijet boljim mjestom za život. S druge strane je Cooperman, predstavnik velikih korporacija, Golijata koji "drmaju" svijetom i povlače važne odluke. Njihov sukob, na jedan brutalan, ali realan i uvjerljiv način prikazuje sve mane svjetskih Golijata, ali i opasnosti koje čekaju svakog Davida koji se usudi zgrabiti praćku.

Kroz svih osam epizoda provlače se scene, neke šokantnije od drugih, koje su tu s ciljem da nas povežu s likovima, ali i da nam suptilno ukažu na sve ono što ne valja u našem novcem kontroliranom svijetu. Slika društva i likova koju dobivamo kroz priču jako podsjeća na neke od "likova" kakve možemo sresti na domaćoj, ali i međunarodnoj političkoj i biznis sceni. No, na kraju, što je biznis nego politika? Ili je bolje pitati što je politika nego biznis? Oba pojma imaju jednu zajedničku poveznicu - novac. U intimnom odnosu politike i biznisa ne postoji ništa intimnije od novca. Novac uvjetuje moć, a moć uvjetuje vlast. "Golijat" upozorava upravo na činjenicu da novac i moć stvaraju Golijate modernog društva i pasiviziraju malobrojne Davide kojima ne pada na pamet uzeti praćku i krenuti na vjetrenjače. Ipak, možda jednom neki zalutali kamen iz praćke malenog Davida udari dovoljno jako da uzdrma stolicu nekog Golijata. Možda.