Rijetko kad se u ovoj rubrici dotičem američkog filma. No,
postoje filmovi koji to zaslužuju, a „Johhny je krenuo u rat“ je svakako jedan
od njih. Ponovno aktualiziran biografskim filmom „Trumbo“ koji je iznjedrio
možda i najbolju mušku ulogu ove filmske sezone, „Johhny je krenuo u rat“
jedini je film koji je Trumbo režirao, ali u kojem su sadržane sve traume koje
prošao tijekom „lova na vještice“ u SAD-u i njegov antiratni osjećaj, posebno
važan početkom sedamdesetih kad je ovaj film snimljen.
Sedamdesete su mi bez sumnje najdraže filmsko doba. Ovaj
film mi je godinama izmicao, da bi kad sam ga napokon pogledao ostao šokiran i
bez riječi. Adaptacija Trumbova nagrađivanog romana ustvari je antiratni
manifest koju je drugačiji od svega na što smo navikli. Antiratna poruka filma
svedena je na razinu jednog čovjeka, ranjenog u rovovima Prvog svjetskog rata
koji nema ništa osim svijesti. Ruke, lice, noge... Sve je uništeno granatom. Vojska
i liječnici koji ga okružuju misle da je nesvjestan događaja oko sebe pa je
junak ostavljen na životu kao „pokazna vježba“, svojevrsni eksperiment koji će
im pomoći spasiti neke buduće žrtve.
Usprkos očekivanjima, naš je junak svjestan svega i
Trumbo ovdje izvrsno retrospektivno ocrtava njegovu prošlost i sadašnjost. Joe
Bonham (Timothy Bottoms) je glavni lik filma, mladić koji noć prije odlaska u
rat doživi ljubavno iskustvo koje mu je u nemogućem stanju u kojem se nalazi
jedino što podgrijava optimizam. Baš nevjerojatno optimizam glavnog junaka
najjača je antiteza ponašanju vojske. Oni su uvjereni kako on ne zna što se oko
njega zbiva, a on u nemogućoj situaciji isključivo snagom uma uspijeva
rekonstruirati ozbiljnost vlastitih ozljeda. Um je, shvaća Joe, jedino što mu
je ostalo pa kroz imaginaciju vlastitog oca i Isusa Krista (kojeg odlično glumi
Donald Sutherland) pokušava doći do odgovora na nekoliko univerzalnih pitanja:
Zašto se ovo dogodilo? Kako dalje iz ove situacije? Tražeći odgovore na oba
plana postojanja svijesti, realnom (kroz oca) i nadrealnom (kroz Krista), junak
ne nalazi odgovor. Sukladno Trumbovom proživljenom iskustvi ni jedan ni drugi
mu nemaju što reći. Nema odgovora zato što odgovor ne postoji. Čini se da iz
Joeove situacije nema izlaza.
Ovdje dolazi do prekretnice filma. Autor nam poručuje kako je
snaga ljudskog uma neizmjerna. Fantazija može predstavljati utjehu, a kad se ona
raspline ostane introspekcija i tišina. Junak filma prolazi te nijanse dok na
kraju ne ostane samo beznađe. Svi su ga otpisali osim njega samog. Tu, na samom
dnu dolazi do preokreta. Svrha rata, života i postojanja pitanja su koja je
postavio svim sugovornicima unutar vlastite fantazije no nitko od njih,
uključujući Krista, nije mu dao zadovoljavajući odgovor. Film se poigrava
pitanjem kako netko bez nogu, ruku, lica i nade može imati optimizma za
nastavak života kad je, kako se čini, njemu oduzeto sve ono što ga čini
čovjekom?
Tu je smisao preokreta. Um je i dalje britak. Junak shvaća
kako jedini izlaz iz ove situacije može pronaći u komunikaciji. Uspije li, na
bilo koji način, komunicirati s okolinom postoji mogućnost da će svi koji ga
okružuju shvatiti da on ima svijest, da komunicira, da je u nekakvom
kafkijanskom paradoksu unutar ljušture još uvijek živo, osjećajno ljudsko biće.
Temeljno pitanje filma se pomiče s egzistencijalizma prema osnovnom raspletu:
hoće li junak komunicirati s okolinom? Postojanje smo prerasli, sad treba
živjeti.
Društvena kritika ovog filma, kao i Trumbova kreativnost,
ovdje se dodatno zahuktava. Je li ikome u interesu da Joe bude išta više od „pokazne
vježbe“ s početka filma? Žele li oni da on, ovakvav kakav je, bude svjestan ili
im to samo kvari namjere? Kako se film bliži kraju otkrivaju se odgovori na sva
ova pitanja. Potresno i snažno suosjećamo s glavnim likom, a njegova ljudskost
i ratna žrtva svedeni su na snažnu i neposrednu antiratnu poruku koja se može
primijeniti na sve politike i na sve ratove koji su se vodili i koji će se
voditi. Usmjereno oštro prema gledatelju, pogotovo u kontekstu političkog
trenutka u kojem je film snimljen, „Johnny je krenuo u rat“ uznemirava i
ostavlja bez teksta. Film koji nagoni na razmišljanje i koji se još dugo nakon
gledanja ne zaboravlja. Egzistencijalno remek-djelo redatelja i pisca za kojeg
je šteta što nije snimio još pokoji film. Nažalost, znamo zašto je tome tako.
Stoga, ovaj film možemo gledati i kao opomenu.
Pitanje je samo jesmo li iz nje kadri išta naučiti?
Ocjena: 10/10
IMDBThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar