Svatko tko
je ikad uzeo kofere i otišao od kuće osjetio je što znači nostalgija.
Osjećaj pripadnosti mjestu odakle si došao mjeri se ljudima koje iza sebe
ostavljaš, a na odlazak te najčešće tjeraju ambicija, nesigurnost ili oboje. „Brooklyn“ je film o tome, snalaženju u
nepoznatoj zemlji, kulturološki različitoj i na prvi pogled negostoljubivoj.
Svatko tko je ikad uzeo te iste kofere zna da osjećaj nostalgije prije ili
kasnije prođe. Izgradiš život, upoznaš ljude i kad se vratiš u mjesto na
koje te vuče nostalgija ono više nije u potpunosti tvoje. Sad si razdvojen,
rastrgan na dva različita mjesta u kojima si izgradio život. Poslovice kažu da
su ljudi sa što više takvih mjesta najsretniji na svijetu. „Brooklyn“ je film i
o tome. Vraćanja, naime, sa sobom nose razbijanje iluzija. Zemlja u koju si se
vratio nije ona koju si ostavio. Što se promijenilo? Ti ili ona? „Brooklyn“ je
pokušaj odgovora na to neprolazno pitanje.
Pedesete su. Postratno vrijeme uzrokuje krizu, a SAD je
obećana zemlja. Na tom se kontinentu nije ratovalo, a mlada Irkinja Ellis (Saoirse Ronan) baš tamo odlučuje
potražiti perspektivu. Posao koji ima u Irskoj ne zadovoljava njene ambicije,
obitelj od njega jedva preživljava, a SAD djeluje kao mitsko mjesto koje samo
čeka da dođeš očekujući te kao Kip slobode raširenih ruku. To je prva zabluda
imigranata, pomislio sam gledajući film, jer nitko od nas nije toliko poseban
da bi fikcija koju si stvorimo u glavi kad odlazimo u potpunosti zaživjela.
Ellis se ukrcava na brod i kreće na putovanje. Već na brodu saznaje prvu životnu
lekciju, bez obzira koliko je uvjerena da je posebna, ne zna sve i nije
najpametnija.
Tu lekciju glavna junakinja odlučuje zapamtiti pa po dolasku
u SAD postaje primjer djevojke koja će učiniti sve kako bi ostvarila ambicije.
Upoznaje ljude, snalazi se u nepoznatom okruženju, pokušava zaraditi dovoljno,
obrazovati se i postati – ukratko – netko i nešto. Vrijeme u kojem se trudiš a
ne pomičeš se s mjesta nešto je što smo svi iskusili, a baš u to vrijeme
nostalgija dolazi s porukom da možda odlazak i nije bio najpametnija odluka i
da je, šekpirijanski rečeno, bolje
podnositi sadašnja zla nego srljati u nepoznata.
Izgradnja života negdje drugdje je mukotrpan proces i ona
početna fikcija o mitskom svijetu raširenih ruku ostaje samo fikcija. Trud je,
naučit će Ellis, jedino što se cijeni. Njenu neiskvarenu prirodu prepoznat će
ljudi koje kroz film susreće, a i mi ćemo prepoznati neka poznata lica. Prije svega
tu je stara garda. Jim Broadbent kao
Otac Flood i Julie Walters kao gđa. Keogh, voditeljica pansiona za djevojke u kojem Ellis boravi u New Yorku.
Sprega irskih imigranata i katoličke Crkve je jaka, a često je baš crkva pomagala
imigrante u njihovoj što uspješnijoj prilagodbi. To odgovara povijesnim
činjenicama kad su u pitanju irski imigranti, a zanimljivo je to promotriti u
kontekstu „Spotlighta“, filma koji „Brookylnu“
konkurira u kategoriji najboljeg filma. Rijetko se kad pogodi da iste godine u
kategoriji najboljeg filma budu dva naslova koja na različite načine obrađuju
istu temu (katolička crkva u SAD-u).
Osim stare garde zanimljive su i još neke glumice koje
portretiraju Ellisine sustanarke u pansionu. Svaka od njih ima svoju ulogu u
obučavanju mlade Ellis kako se prilagoditi Brooklynu, a ljubitelji serije „Arrow“ među njima će svakako
prepoznati Emily Bett Rickards koja
je ovim filmom pokazala kako itekako može glumiti i izvan lakostripovske
atmosfere navedene serije.
Što se tiče muških uloga u filmu one su uglavnom na razini
klišeja. Tony (Emory Cohen), romantični
interes glavne junakinje, također je iz imigrantske obitelji (Talijan), a razvoj
njihova odnosa podsjetit će nas na desetke takvih odnosa iz drugih filmova. Već
viđen i nimalo intrigantan, Tony će kao lik ostati nedorečen. Možda je to i
namjerno kako bi gluma Saoirse Ronan više došla do izražaja. „Brooklyn“ je film
o sukobu svjetova. Starog i novog, modernog i tradicionalnog. Ellis se nalazi
između njih kao određeni simbol. Nimalo slučajno, Ellis dijeli ime s otokom
koji je postao simbol za američke imigrante, pogodit ćete, istim onim otokom
kroz koji je, samo u filmskoj umjetnosti, u SAD ušao npr. Vito Corleone. Otok Ellis je zajedno s Otokom Slobode postao simbol
američkih imigranata. Odabir ovog imena za glavnu junakinju dodaje simbolici
priče, između ostalog i zato što ona svojim odlaskom sazrijeva i na nekoliko
načina postiže slobodu kakvu, pokazuje film, u Irskoj sigurno ne bi imala.
Upravo je u oslikavanju kontrasta između Brooklyna i Irske
potrošeno dosta filmskog vremena. S razlogom, rekao bih, jer su baš ti
kontrasti granice procijepa u koji upada glavna junakinja. Ovdje jednako
klišejističku ulogu kao Cohen s druge strane igra Domnnhail Gleeson koji iskače iz paštete u posljednje vrijeme
uvijek kad netko treba glumiti Irca ili nekoga irskog podrijetla („Ex Machina“, „Povratnik“). Baš zbog
njegova zvjezdanog statusa šteta je što je i on ovdje uguran samo u funkciju
radnje, a ne u ravnopravnog partnera Saoirse Ronan.
Iako je „Brooklyn“ dobio oskarovske nominacije za glavnu
glumicu, najbolji film i adaptirani scenarij moram istaknuti kako meni ne
predstavlja tu razinu kvalitete. Emotivna i zanimljiva imigrantska filmska
priča svakako je dobar film koji funkcionira u nostalgičnom smislu onoliko
koliko se možemo s njime (i s Ellis) poistovjetiti, ali svakako nije razina za
tolike pohvale koje dobiva. „Brooklyn“ je vrlo dobro filmsko ostvarenje, s itekako
pamtljivim momentima no pomalo je neshvatljivo da su izostavljeni odlični
naslovi poput „45 godina“ i „Zvijeri bez granica“, a da je nominiran „Brooklyn“.
To je, međutim, tema za neki nadolazeći tekst.
Poznati autor Nick Hornby adaptirao je „Brooklyn“ na način
da daje neku svoju verziju odgovora na pitanje „što se promijenilo“ s početka,
ali taj odgovor možda je prezašećeren, preušminkan. Režija Johna Crowleyja
funkcionira, ali ništa od toga nije na razini da kao kod nekih drugih filmova ostavlja
bez daha. „Brooklyn“ je vrlo dobar film. No, što se mene tiče nije odličan.
Barem, nije odličan koliko je hvaljen. Svakako ga treba pogledati, ali pritom treba
zadržati očekivanja na pristojnoj razini.
„Brooklyn“ sjajno funkcionira kao priča o prilagodbi,
sazrijevanju i osamostaljivanju. Sukob svjetova nikad nije lagan. Zato je, kako
nas uči film, najbolje uzeti nešto od jednog i od drugog i – stvoriti svoj.
Ocjena: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar