RECENZIJA: "Regression / Regresija" (2015.) - Puževim korakom do cilja.

Početak gotovo svake godine je siromašan kvalitetnim filmovima. Period je to u kojem se 'finiširaju' gledanja Oscarovskih ostvarenja i iščekuje dodjela kipića. Ako ste bili marljivi i pogledali sve filmove koji su izašli krajem prošle godine, u ovom periodu ste primorani pogledati sve što se nudi, neovisno o kvaliteti. Dosad ove godine izašlo je nekoliko solidnih filmova, uz iznimku "Deadpoola" koji je odličan. "Regression" je među onim solidnim filmovima, sasvim 'ok' uradak za početak godine, ali ništa više od toga.

"Regression" je inspiriran istinitim događajima koji su se pojavili 1980-tih godina u Americi. Mjesto radnje je Minnesota, a među lokalnim stanovništvom javlja se panika i sumnja zbog pojave sekti koje provode sotonističke rituale. Sličnom temom bavio se i ovogodišnji horor "The Veil", s Jessicom Albom u glavnoj ulozi, koji je prikazao kolektivno ubojstvo članova jedne sekte. Za razliku od "The Veila", "Regression" je orijentiran na prinošenje kultu, žrtvovanje, ali i seksualno zlostavljanje.

Angela (Emma Watson) ima 17 godina i dolazi iz obitelji koja je iznimno religiozna. Jednog dana optužuje svog oca za seksualno napastovanje i odlazi od kuće te trenutno prebiva u crkvi pod zaštitom lokalnog svećenika. Svećenik obavještava policiju o slučaju zlostavljanja, a Angelin otac John Gray završava na razgovoru u policijskoj stanici gdje radi detektiv Bruce Kenner (Ethan Hawke). John se ne sjeća ničeg, ali priznaje da je kriv jer kako sam kaže, njegova kćer nikad ne laže. Uz pomoć psihologa Kennetha Rainesa, detektiv Bruce pokušava izvući istinu iz zagonetnog Johna i njegove kćeri Angele koja ne želi pričati o bolnom događaju. Raines pomoću metode regresivne hipnoze pokušava saznati istinu, sve više šokantnih informacija izlazi na površinu, a zločin obiteljskog seksualnog nasilja dobiva mračnu pozadinu koja je uvod u mnogo širu i opasniju priču.

Okruženje, atmosfera i sama radnja filma podsjećaju na dva filma. Prvi je "Frailty", u kojem je McConaughey bio jedan od članova religiozne obitelji vođene monstruoznim ocem. Napeta i tmurna atmosfera te zločin uzrokovan religijskim uvjerenjima samo su neke sličnosti između spomenutog filma i "Regressiona". Drugi film na koji asocira "Regression" je "Stir of Echoes" s Kevinom Baconom u glavnoj ulozi. Hawkeova uloga je dosta slična onoj Baconovoj iz 1999. godine. Glavni likovi iz oba filma žele postupiti ispravno i otkriti istinu, ali i sami upadaju u tamu i misteriju uzrokovanu situacijom koja ih okružuje, prvo u poslovnom životu, a zatim i u privatnom.

Redatelj filma je Španjolac Alejandro Amenábar za kojeg nismo čuli već nekoliko godina. Amenábar je već dugo u svijetu filma, ali snima vrlo malo. Prvi put smo se 'susreli' s njime sada već davne 1996. kada je predstavio svoj prvijenac, "Tesis". Nakon "Tesisa" Amenábar je potvrdio svoju kvalitetu filmom "Abre los ojos" koji mu je širom otvorio vrata Hollywooda gdje je snimio "The Others" s Nicole Kidman u glavnoj ulozi. Nakon što uključimo i njegova posljednja dva filma, "Mar adentro" i "Agoru", dolazimo do zaključka da je "Regression" Amenábarov najlošiji film. Amenábar se vratio žanru koji mu najviše 'leži', naravno riječ je o misteriji i trileru, ali nije uspio dostići kvalitetu filmova s početka karijere.

Kod redatelja sa španjolskog govornog područja često su prisutne kombinacije trilera, misterije i horora. Amenábar je pokušao spojiti upravo ta tri žanra, ali ostaje dojam da je ovaj put bio previše neodlučan. Ostao je 'rastrgan' između psihološkog trilera, drame i horora. Taman kad se činilo da radnja uzima zamah i strelovito kreće prema naprijed, Amenábar smiruje film i vraća radnju korak unatrag, na isto mjesto s kojeg je krenuo. Atmosfera je tu, mračna i intrigantna, zaplet je prepun misterije, ne nedostaje uznemirujućih događaja, napetih situacija niti preokreta, ali fali snage i odlučnosti. Spomenuo sam korak naprijed, pa korak unazad. Možda ključ leži u naslovu filma, baš u toj regresiji. Ako ste čitali Sigmunda Freuda i njegove teze o regresiji onda će Vam sve biti jasno, možda čak i previše jasno na način da će Vam 'spoilati' film.

Puževim, rekao bih i ziheraškim korakom, Amenábar je više manje uspješno došao do cilja. Njegov "Regression" je na trenutke odličan film koji je pravi gušt gledati, ali ima previše koraka unatrag koji ga sputavaju da bude puno bolji nego što zapravo je.