Uvijek sam volio radove japanskog studija „Ghibli“. „Priča o princezi Kaguyi“ me oduševila, dok za „Uspomenu na Marnie“ to ne mogu reći. Prema dostupnim informacijama
riječ je o posljednjem animiranom filmu tog studija. Ne mogu vjerovati da je
stvarno tako, ali ako se glasine pokažu točnima onda je studio iz kojeg je
izašlo toliko remek-djela zaslužio bolji ispraćaj. Iako je po mnogočemu tipični
Ghibli, „Uspomena na Marnie“ pati od razvučenosti i slabe dramske konstrukcije
u kojoj se samo na trenutke vidi ono što Ghibli čini posebnim. Oni koji površno
poznaju povijest ovog studija reći će kako je pad kvalitete očekivan nakon što
se umirovio Hayao Miyazaki. No, već je
spomenuta Kaguya nastala nakon
njegova umirovljenja, a riječ je o vrhunskom filmu.
Kod „Uspomene na Marnie“ nisu problem
kadrovi. Fantastična animacija još je tu, detalji i pejzaži ostavljaju bez
teksta. Problem je karakterizacija likova, konstrukcija priče i nedostatak konflikta.
Bez toga, nažalost, sve djeluje nedorečeno i monotono. Režiser Hiromasa
Yonebayashi odradio je odličan posao, ali nije uspio dodati dinamiku priči koja
je očito prilagođenija literaturi nego filmu. Tuga izvire iz filma, a ritam priče
je razvučen i tup. Likovi, počevši od glavnog, kao da su izgubili smjer (ne
samo zbog karakterizacije). Ne znam je li tome razlog saznanje da se radi o
posljednjem filmu studija koji je odavno ušao u filmske enciklopedije ili
rezigniranost samih animatora oko vlastite budućnosti. „Uspomena na Marnie“
dobrim dijelom izgleda kao oproštaj. Puno je tu simbolike. Za početak tu je
veza već spomenutog Miyazakija s romanom čija je adaptacija ovaj film.
„Uspomena na Marnie“ roman je britanske
autorice Joan G. Robinson koju je
baš Miyazaki uvrstio na popis 50 dječjih knjiga koje preporučuje. Priča koju
nam donosi u središtu ima mladu Annu
Sasaki, introvertiranu dvanaestogodišnjakinju koja živi s posvojiteljima.
Nakon što dozna kako vlast plaća njenu skrb, Anna doživljava krizu identiteta
koju prati razočaranje i gubitak
povjerenja u skrbnike. Sve to pojačava i napadaj astme nakon kojeg završava kod
rođaka na selu. Tu „Uspomena na Marnie“ postaje potraga za identitetom i
prerastanjem pubertetskih nesigurnosti. U ranoj fazi puberteta ljudi su si
ružni, nesposobni, nekvalitetni. Anna nije iznimka. Njeni crteži ne valjaju,
njen je izgled neprivlačan i – najvažnije – nju nitko ne voli. Naravno da sve
to tako izgleda samo iz njene perspektive, a „Uspomena na Marnie“ prikazuje taj
put od djeteta do mlade žene. Otkrivanjem svojih korijena, kao da nam poručuje
Anna, otkrivamo i smjer kojim želimo krenuti.
Nemoguće je bez kvarenja priče otkriti što
točno veže Annu i Marnie. Dovoljno je reći kako će poznavatelji Ghiblija i
ovdje prepoznati mistiku i bajkovitost po kojoj su raniji filmovi poznati.
Međusobni odnos dvaju likova u središtu je filma, ali može se primijetiti i klasični
pristup ljudskim vrlinama koji se veže uz ekološki podtekst. Naravno, gradovi
su zagađeniji, ljudi pokvareniji, dok je na selu zrak, zajedno s ljudima,
iskreniji i čišći. U takvom okruženju, glavna junakinja otkriva svoj identitet,
a motivi s kojima se susreće podsjetit će nas malo na Van Gogha, a malo i na već viđene filmove ovog studija.
Iako smo uvijek podsvjesno Ghibli vezali uz
Miyazakija vijest o prestanku produciranja dugometražnih animiniranih filmova
me rastužila. Nadao sam se, kao što sam naznačio i u prošlogodišnjoj recenziji „Princeze
Kaguye“, da će studio opstati. Nažalost, nada se nije ostvarila. „Uspomena na
Marnie“ otpratila je Ghibli u jednu lijepu uspomenu. Studio koji nas je naučio
da anime može biti prelijep odlazi u povijest. Što će ga zamijeniti teško je
reći. Iza njega ostaje rupa koju će biti teško popuniti. Nadam se da će ipak
netko uskočiti. Nadam se da se možda i predomisle. Ako već moraju završiti,
bila bi šteta da to bude s „Uspomenom na Marnie“. Nemojte me krivo shvatiti,
film nije loš. Prosječan je, na trenutke čak i dobar. No, navikli smo na više
od ovog potpisa.
Još uvijek odbijam vjerovati da smo slova na
plavoj podlozi vidjeli posljednji put.
IMDB
Ocjena: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar