Kad su u pitanju adaptacije Kingovih romana, kvaliteta često varira. Dovoljno se samo
prisjetiti serije „Pod kupolom“ pa
da odemo u onu lošu krajnost. No, u seriji „11.22.63“
pronaći ćemo dobru krajnost Kingove fikcije. Poznavatelji američke povijesti
prepoznat će naslovni datum kao dan Kennedyjeva
ubojstva, a osnovna se potka vrti oko pokušaja jednog nezadovoljnog profesora
engleskog da spriječi tragični događaj. No, „11.22.63“ serija je koja ne govori
samo o tome i kojoj je veliki plus što ne nastoji stvoriti od JFK-a i njegove
administracije „obećanu zemlju“ što je zamka u koju se često upada prilikom
obrade te teme. HULU je ovom serijom
napravio odličan posao i ona je zasad najbolja nova serija 2016. Priznajem, još
nas dosta toga čeka, ali kvalitetu ove mini-serije bit će teško nadmašiti.
Kad sam svojedobno čitao Kingov roman istog naslova,
razmišljao sam kako je pisac sjajno definirao ono što dobra spekulativna
fikcija treba imati. Kad naslovni junak, Jake
Epping (James Franco) kroz zalogajnicu svog prijatelja dospije u 1960.
susrest će se sa svojim dječačkim uspomenama. Hrana ima bolji okus, u
zrakoplovima se smije pušiti, a predizborni plakati ne moraju biti politički
korektni. Ovdje govorimo o jeku predizborne kampanje Nixon/Kennedy u kojoj je
Kennedy pobijedio s toliko malom razlikom da su postojale sumnje u legitimitet
njegovog izbora. Eppinga ništa od toga ne dira, on poznaje povijest. Skeptičan
prema ideji vlasnika zalogajnice Ala Templetona
(Chris Cooper) kako bi „da je Kennedy preživio sve bilo bolje“ pokušat će
pronaći odgovor na pitanje tko ga je „zaista“ ubio, ali i stvoriti vlastiti
život u šezdesetima.
Taj napor sjajno korespondira s Kingovom knjigom. Među
najboljim detaljima romana upravo su usporedbe šezdesetih i sadašnjosti praćene
s neskrivenom nostalgijom prema dječačkom dobu. Serija je dosta dobro taj
moment prenijela na ekran iako neke druge (primjerice susret s likovima iz
Kingova romana „Ono“) nije mogla. U
ulozi Eppinga zbilja je izvrstan James
Franco što mi je predstavljalo neku vrstu iznenađenja. Nakon dosta uloga u
beznačajnim i lošim filmovima („Carstvo
Velikog Oza“ npr.) Franco je ovdje pokazao zavidnu razinu glume. Za pohvalu
je i odluka da se „11.22.63“ ekranizira kao mini-serija. U osam epizoda uspjela
se ispričati priča bez da se gubi na tempu. Istodobno, u scenarističkom je smislu
dekonstruiran mit o kenedijevskom Camelotu. King se poigravao stvarnošću da bi
stvorio fikciju. Nemoguće je bez kvarenja priče reći kakva je ta fikcija koja
je stvorio, no u dodacima romana autor kaže kako je pričao sa relevantnim
povjesničarima i poznavateljima tog perioda o mogućnostima u koje bi SAD odvela
budućnost da se zaista dogodila osnovna premisa priče – da je Kennedy preživio.
Čak i pedeset godina nakon atentata u Dallasu postoje razne
teorije oko toga tko je ustvari ubio Kennedyja. Gledao sam mnoštvo
dokumentarnih filmova na temu i čini se kao da svake godine izađe barem jedan.
U svojoj knjizi „Kennedijevih pola
stoljeća“, kao i na kolegiju koji je bio dostupan na popularnoj Courseri,
poznati povjesničar Larry Stamato
pokušava proniknuti u uzroke Kennedyjeva nasljeđa, ali isto tako i pojasniti
kako neki mitovi koje njegujemo o trideset i petom američkom predsjedniku nisu
sasvim točni. Od iste pretpostavke ovdje kreće i Stephen King pa su tako rane
šezdesete doba u kojem hipijevska faza još nije došla, a Hladni rat doživljava
jedan od svojih prvih pravih klimaksa u vidu Kubanske krize. U takvom svijetu
čovjek iz budućnosti mora biti naročito oprezan jer previše znanja kao i
previše pitanja može značiti probleme. Uostalom, govorimo o vremenu kad se sve
gleda kroz naočale Hladnog rata.
Epping nije u svemu discipliniran i svakako nije lik koji je
fanatično uvjeren u ispravnost JFK-a i njegove administracije. U zadatak da
spriječi atentat on ulazi više iz posvete prijatelju čija je to ideja, nego iz
same posvećenosti mitu. Poslovica kaže da je znatiželja ubila mačku, a priliku
da sam odgovori na jednu od najvećih misterija teško je propustiti. Sjajnog
partnera Franco je imao u Danielu
Webberu u ulozi Lee Harvey Oswalda.
Zanimljivo je primijetiti kako je Webber dobro ulovio psihotičnost s kojom je
obojena svaka priča o Oswaldu, a to se pogotovo vidi u njegovom odnosu prema
ženi, kao i prema okolini općenito. Zanimljiv je i Kingov pristup da ovdje za
ubojstvo predsjednika okrivi propuste američkih službi, a tek onda samog
Oswalda. Ono što je priču svakako gurnulo u dobrom smjeru je i guranje raznih
drugih teorija u drugi plan pa tako primjerice tajanstvenog „čovjeka s
kišobranom“ prepoznajemo samo u jednom kadru. On je tu, ali kao asocijacija a
ne kao lik u priči. Na kraju, nakon brojnih razmišljanja i proučavanja
literature čini se da se King priklonio zaključcima Warrenove komisije što ga nije spriječilo da preispita okolnosti
atentata na sebi svojstven način. Posebno je upečatljiv kadar s Oswaldovom
puškom u zadnjoj epizodi kao i prikaz kaosa u policijskoj postaji.
Rasplet serije je dinamičan, ali se i najviše i bavi atentatom.
Prava vrijednost serije leži u epizodama između prve i zadnje. Jer, ako je prva
uvod, a posljednja zaključak onda je ono između poslastica. U tim epizodama
Epping se nastoji prilagoditi šezdesetima, pronaći prijatelje i opstati u svijetu
u kojem je njegov jedini zadatak čekanje. Tri godine se ne čini kao neko
vrijeme, ali u njegovom slučaju mogu biti beskrajne. Ne smije nikom dati do
znanja da je iz budućnosti, a njegov zadatak ovisi baš o tom znanju. Ima li
itko toliko samokontrole? Tu se pojavljuje i lik Billa (George MacKay) koji je i jedina ozbiljna zamjerka mini-seriji. Lik je to koji postaje neka vrsta side-kicka, ali ustvari u dosta situacija djeluje nepotrebno i suvišno. Zapravo, kad malo bolje razmislim, serija bi sasvim dobro funkcionirala i bez njega.
Sadie Dunhill (Sarah
Gadon) provincijska je učiteljica i glavni romantični interes našeg junaka.
Simbolički, dva se lika upoznaju dok ona čita „Odavde do vječnosti“. Njena
uloga u priči natjerat će Eppinga da preispita što uopće radi u šezdesetima,
odnosno koji je točno njegov cilj. Je li to spašavanje Kennedyja ili stvaranje
života u vremenu kojem ne pripada? Odgovor na to pitanje pronaći će do kraja
serije, no zanimljivo je primijetiti kako su se scenaristi čak i ovdje uspjeli
spasiti od prevelike patetike. Netko je jednom rekao da patetika koja
funkcionira postaje romansa koja se pamti. Ovdje, ako uzmemo tu poslovicu kao
točnu, sjećanje na tu romansu ovisi o tome što su likovi spremni žrtovati.
Posebno treba istaknuti sjajnu ideju prema kojoj mijenjanje
prošlosti ne prolazi bez posljedica. U Kingovom imaginariju prošlost uzvraća
udarac. Ti udarci, odjeci prošlosti, najbliže su što će se ova serija približiti
hororu. No, kad to učini, gledatelj to pamti.
Sve u svemu, „11.22.63“ jedna je od najboljih Kingovih
adaptacija uopće. Nije rastegnuta, odigrana je s mjerom i predstavlja zasad najbolju
novu seriju godine. Zahvaljujući njoj vratio
sam vjeru da James Franco može biti ozbiljan glumac. Nakon što je objavljeno da
HULU radi seriju po romanu, bio sam skeptičan. Kad bi me barem svaka ovako razuvjerila.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Odlicno, odlicno i odlicno :)
OdgovoriIzbrišiGenijalno
OdgovoriIzbriši